סריקות CT כלל גופניות (Pan-scan) הן בעלות תפקיד חשוב באבחון של פציעות לאחר תאונות דרכים (RTA – road traffic accidents). במחקר הנוכחי, החוקרים ניסו לזהות את הדפוס של הפציעות ב-pan-scans. החוקרים ביצעו מחקר רטרוספקטיבי שבוצע על רשומות רפואיות ממרכז רפואי שלישוני.
עוד בעניין דומה
החוקרים ביצעו סקירה רטרוספקטיבית על כל הרשומות הרפואיות של מטופלים שהגיעו בעקבות RTA למחלקה הרדיולוגית בבית החולים KFMMCי(King Fahad Military Medical Complex) בדהרן במשך התקופה שבין יולי 2014 עד יולי 2017 ועברו סריקת pan-CT. החוקרים בחרו מטופלים שנהגו ברכב או ישבו ליד הנהג במהלך התאונה ואשר היה לגביהם מידע מלא לגבי הישיבה ברכב, הבטיחות ומנגנון הפציעה. החוקרים לא כללו במחקר ילדים מתחת לגיל 5 שנים, נשים בהריון ומטופלים שישבו במושב האחורי.
החוקרים סיווגו את דפוסי הפציעות ל'לא זוהתה פגיעה' (NAD – no abnormality detected), פגיעת ראש, פנים וצוואר מבודדת או משולבת (H), פגיעת חזה, בטן ואגן מבודדת או משולבת (C) או פגיעה בשני אזורי הגוף (B). התוצא המרכזי שנמדד במחקר היה דפוס הפגיעות כפי שנצפה בסריקות ה-pan-CT.
במחקר נכללו 305 משתתפים, מרביתם היו גברים (n=287, 94.1%). גיל החציון היה 26 שנים לגברים (טווח בין רבעוני 22-33 שנים) ו-30 שנים לנשים (טווח בין רבעוני 28-39). מעל שני שליש מהמשתתפים במחקר היו נהגים (כולם גברים) ויתר המשתתפים היו אלה שישבו ליד הנהג. החוקרים מצאו כי לרוב, הייתה מעורבות של גברים צעירים.
תוצאות המחקר הראו כי סוג התאונה הנפוץ ביותר היה התהפכות. מתוך המשתתפים שסבלו מפציעות, 273 (89.5%) לא השתמשו בחגורת בטיחות. דפוסי הפציעות שנצפו בסריקות היו NADי(87, 28%), Hי(27, 9%), Cי(93, 30.5%) ו-Bי(98, 32%).
מסקנות המחקר הראו כי כאשר זוהו פגיעות בסריקות CT כלל גופניות, מרבית התאונות הקשורות במהירות מופרזת השפיעו על הטורסו. בנוסף, נראה כי האוכלוסייה שהכי מעורבות בתאונות דרכים בערב הסעודית היא גברים צעירים שאינם משתמשים בחגורת בטיחות.
תוצאות המחקר מוגבלות בעקבות כך שמדובר במחקר רטרוספקטיבי עם גודל מדגם קטן. כמו כן, סוג וחומרת הפגיעות שאותרו ב-pan-CT לא תועדו.
מקור: