מגזין

פרופיל רפואי: פרופ' יואב ינון, מנהל היחידה לרפואת העובר ב"שיבא"

"ריצת מרתון מזכירה לי קצת את מסלול חיי המקצועיים – מסלול ארוך, עם עליות וירידות אך בסופו של דבר ההגעה ליעדים מאוד מספקת", מסביר פרופ' ינון, יו"ר החברה הישראלית לרפואת האם והעובר, את הבחירה לרוץ למרחקים

כשהוא נשאל מה היה משנה במערכת הבריאות, עונה פרופ' יואב ינון, יו"ר החברה הישראלית לרפואת האם והעובר: "הייתי מרחיב באופן ניכר את מודל הפול-טיימר, כך שבכל מחלקה תהיה קבוצה של רופאים מובילים שלא יעבדו במגזר הפרטי ויהיו בעלי מחויבות מלאה למחלקה בבית חולים, אך יתוגמלו בהתאם. כתוצאה, הרופאים הבכירים לא יצטרכו לעזוב את המחלקות  בשעות אחה"צ לקליניקות, מה שיאפשר טיפול טוב יותר למטופלים בבתי חולים וכן יאפשר לאותם רופאים יותר זמן לעסוק במחקר ובחינוך רפואי ובהכשרת הדור הצעיר".

פרופ' ינון, בן 49, נשוי ואב לשלושה, מתגורר עם משפחתו בקריית אונו, מגיע מדי בוקר לעבודה באגף נשים ויולדות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר לנהל את היחידה לרפואת העובר. את לימודי הרפואה סיים ב"הדסה" בירושלים, התמחות בגניקולוגיה ומיילדות עשה ב"שיבא" והתמחות-על ברפואת האם והעובר באוניברסיטת טורונטו בבית חולים Mount Sinai.

"היכולת לסייע לזוגות במצבים שהעובר או העוברים שלהם במצב מסכן חיים ועל ידי טיפול תוך רחמי בעובר או בעוברים להצילם, ובסופו של דבר להביא להורים ילד או ילדים בריאים היא קסומה ובכל פעם מרגשת אותי מחדש", הוא מספר על תחום התמחותו - רפואת העובר וטיפול תוך רחמי בעוברים.

"דוגמה יחסית שכיחה היא תאומים זהים עם שליה משותפת עם תסמונת מעבר דם בין התאומים. לרוב הסיטואציה מתפתחת בין שבוע 24-16 להריון, וללא התערבות, שני התאומים ימותו ברחם. במצב זה אנחנו נכנסים לרחם עם מצלמה ובעזרת לייזר צורבים את כלי הדם על פני השליה שמחברים בין התאומים. פרוצדורה זו מצילה את שני התאומים ב-60%-50% מהמקרים וב-90% מהמקרים לפחות תאום אחד ישרוד".

לדבריו, תחום זה של טיפול תוך רחמי בעוברים מתפתח מאוד בשנים האחרונות ו"לאחרונה ביצענו לראשונה בשבוע 25 להריון  תיקון תוך רחמי של ספינה ביפידה - מום בעמוד השדרה של העובר. תיקון זה במהלך ההריון אמור לשפר את הנכות העתידית של היילוד".

מהו המוטו שלך בעבודה היומיומית?

"הזוגות שאני מטפל בהם ניצבים פעמים רבות בפני דילמות קשות, חלקן דילמות אתיות. למשל, תאומים זהים עם שליה משותפת שבהם תאום אחד קטן יותר ומסכן את התאום הגדול אך הפחתה של התאום הקטן עשויה לשפר את מצבו של התאום הגדול. מצד שני, המשך ההריון כתאומים יצריך בהכרח יילוד מוקדם ופגות של שני התאומים. חשוב לכן לאפשר לאותם זוגות ליווי מקצועי עם הרבה אמפתיה ורגישות".

ספר בבקשה על מקרה בלתי נשכח בחיים המקצועיים.

"אישה בשבוע 17 להריונה שהגיעה עם עובר שסבל מבצקת ואי ספיקת לב ולמעשה היה במצב גסיסה על רקע אנמיה שהתפתחה עקב הדבקה בפרבו וירוס. עשינו עירוי דם תוך רחמי לעובר שהיה עם המוגלובין 1.5! - ההמוגלובין התקין של עוברים הוא סביב 15. לאחר העירוי, העובר התאושש  והאישה ילדה בשבוע 40 תינוק חמוד ובריא".

לסיום, פרופ' ינון מגלה כי הוא רץ מרתונים ומשתתף בטריאתלונים. "מעבר לכך שזה מאפשר לי להתאוורר מחיי היומיום המאוד עמוסים, ריצת מרתון מזכירה לי קצת את מסלול חיי המקצועיים – מסלול ארוך, עם עליות וירידות אך בסופו של דבר ההגעה ליעדים מאוד מספקת", הוא מסביר את הבחירה בספורט ההישגי.

ואם לא היית רופא?

"הייתי איש מדע... אבי ז"ל היה כימאי במכון ויצמן ובילדותי חשבתי שאלך בדרכו".

נושאים קשורים:  פרופ' יואב ינון,  תאומים,  רפואת עוברים,  מגזין,  חדשות,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות
21.02.2019, 16:52

רופא יקר ומוערך, ובעיקר אנושי,
המשך לעשות חיל.