חדשות

חוקר מהפקולטה לביולוגיה בטכניון זכה בפרס של Sartorius & Science

האגודה האמריקאית לקידום המדע העניקה לפרופ'-משנה ירון פוקס את הפרס הראשי לרפואה רגנרטיבית ולתרפיה תאית לשנת 2019 על מחקריו בתחום תאי גזע

פרופ'-משנה ירון פוקס מהפקולטה לביולוגיה בטכניון. "נוכל להאיץ ריפוי פצעים והתחדשות רקמות"

האגודה האמריקאית לקידום המדע (AAAS) בחרה בפרופ'-משנה ירון פוקס מהפקולטה לביולוגיה בטכניון כזוכה הראשי (Grand Prize Winner) בפרס Sartorius & Science לרפואה רגנרטיבית ולתרפיה תאית לשנת 2019, וזאת בעקבות  המאמרים שפרסם במהלך השנה האחרונה בכמה מכתבי העת המובילים בעולם בנושאי מדע. האחרון שבהם, פורסם בשבוע שעבר ב-Science. המאמרים עוסקים ב"התאבדות המתוכננת" של תאי הגזע.

במאמרו האחרון הפנה פרופ' פוקס את תשומת הלב במיוחד לחלבון ARTS, שבהעדרו נבלם התהליך האפופטוטי בתאי גזע של העור. בלימה זו מאיצה את התפתחות תאי הגזע בזקיקי השיער ואת החלמת הרקמה לאחר פציעה, ולצד זה מקטינה את הצלקות שמותירה הפציעה כעבור זמן. נטרול חלבון אחר (XIAP) מעכב את התפתחות תאי הגזע ופוגע בתהליך ההחלמה. ממצאי המחקר המתואר במאמר בדבר תפקיד המוות התאי המתוכנן בריפוי פצעים ובחידוש רקמות סולל דרכים חדשות ברפואה הרגנרטיבית ובטיפול בפצעים ובגידולים סרטניים.

במרוצת השנים נערכו מחקרים רבים על ההתחדשות העצמית של תאי הגזע והתמיינותם, אבל המנגנון האפופטוטי בתאים אלה כמעט שלא נחקר. הסיבה: תאי הגזע "בני אלמוות" החיים עד תום חייו של האורגניזם. מערכות המודל במחקר הזה הן העור והמעי וחלבונים שונים המעורבים באפופטוזיס של תאי הגזע.

פרופ'-משנה פוקס בחן את השפעת החלבונים האלה על האפיתל במעי הדק - רקמה המאופיינת בתחלופה גבוהה של תאים. ב-2 בנובמבר 2018 פרסם ב-Nature Communications ממצאי מחקר אחר שלו שבו התברר כי חסר ב-ARTS מאיץ את שיקום הרקמה לאחר פציעה, ולעומת זאת בלימת XIAP פוגעת בתהליך השיקום.

במאי 2018 במאמרו שהופיע ב-Molecular Cell דווח על ממצאי קבוצת המחקר של פרופ’-משנה פוקס על החלבון האפופוטי הקלאסי קספאז-3 הממלא תפקידים קריטיים בחלוקה תאית ובבקרת גודל האיבר. המאמר ב-Science מרחיב את הממצאים על תפקיד החלבון קספאז-3.

פרופ'-חבר פוקס ציין: "הטיפולים המקובלים בסרטן – כימותרפיה והקרנות – מגבירים במתכוון את פעילות קספאז-3, וזאת במטרה להמית את תאי הגידול באמצעות אפופטוזיס. במחקר הנוכחי מתברר כי פעולה זו עלולה דווקא להאיץ את חלוקת התאים ולהגדיל את מסת הגידול. גילינו שכאשר מדובר בסרטן, עדיף להשתיק את קספאז-3 וכך לבלום את החלוקה הבלתי מבוקרת של התאים. בריפוי פצעים, לעומת זאת, כדאי להגביר את פעילות קספאז-3 כדי להאיץ את שיקום הרקמה.

"מחקרים אלה מצביעים על חשיבות האפופטוזיס בהתרבות תאי הגזע ובשיקום אחרי פציעה. הממצאים מצביעים על כך שבאמצעות הפעלת מסלולים המעודדים את האפופטוזיס בזקיקי השיער או בתאי הגזע שבמעי, נוכל להאיץ ריפוי פצעים והתחדשות רקמות".

בעקבות הממצאים הללו עוסקת עתה קבוצת המחקר של פרופ'-משנה פוקס בפיתוח אסטרטגיות טיפוליות חדשות ובבדיקתן בקונסטלציות שונות של סרטן והתחדשות רקמות.

טקס הענקת הפרס, הניתן זו השנה השנייה, יהיה ב-25 באפריל במטה ה-AAAS בוושינגטון.

פרופ'-משנה פוקס השלים דוקטורט במסלול ישיר בטכניון ופוסט-דוקטורט באוניברסיטת רוקפלר ובמכון הרפואי ע"ש הווארד יוז בארה"ב. הוא משמש בסגל הטכניון כראש המעבדה לחקר תאי גזע ורפואה רגנרטיבית.

נושאים קשורים:  פרופ'-משנה ירון פוקס,  Science,  הפקולטה לביולוגיה בטכניון,  תאי גזע,  חדשות,  האגודה האמריקאית לקידום המדע
תגובות