תרופות לפי הצורך

אילו אתגרים קיימים במתן רפואה פליאטיבית באזורים כפריים ומרוחקים?

החוקרים השתמשו בסקר אינטרנטי שמטרתו הייתה להבין אילו אתגרים עומדים בפני הצוות הסיעודי המטפל במטופלים סופניים באזורים מרוחקים וכפריים, תוך דגש על מתן תרופות להקלה על הסבל

באזורים הכפריים של ברזיל כמעט ואין שירות רפואי בסיסי (אילוסטרציה)
באזורים הכפריים של ברזיל כמעט ואין שירות רפואי בסיסי (אילוסטרציה)

תרופות הניתנות לשימוש על פי צורך (AM - Anticipatory medications) נמצאות בשימוש נרחב במגוון תחומים במדינות שונות כטיפול באנשים בסוף החיים. הגישה של מטופלים לקבלת טיפול פליאטיבי באזורים כפריים ומרוחקים באוסטרליה היא מוגבלת כמו הגישה לשירותים רפואיים אחרים בהשוואה למטופלים המתגוררים במטרופולינים.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לזהות את האתגרים הקיימים במתן וגישה ל-AM באזור כפריים ומרוחקים ולהבין איך ניתן לשפר את מתן השירותים הבריאותיים הללו.

החוקרים השתמשו בשאלון אינטרנטי תוך שימוש ב-Qualtrics, סקר בפלטפורמה מאובטחת שהופץ בקרב 18 מנהלים מ-18 מוסדות הנמצאים באזורים כפריים ומרוחקים בדרום מזרח ויקטוריה באוסטרליה. הסקר הופץ בסופו של דבר ל-108 עובדים סיעודיים באותם מוסדות.

29 עובדים סיעודיים ענו על הסקר (שיעור תגובה של 28%). מרביתם עבדו במסגרת משולבת שסיפקה טיפול פליאטיבי בקהילה ושירותי סיעוד אזוריים. מספר משמעותי של עובדי סיעוד (n=9, 31%) עבדו באזורים מרוחקים והיתר עבדו באזורים כפריים. כמעט שליש מהמשתתפים בסקר ציינו כי הם לא קיבלו הדרכה ספציפית לשימוש ב-AM עבור המטופלים שלהם.

החוקרים מצאו כי התרופה הכי נפוצה מה-AM בה השתמשו באזורים הללו הייתה אופיאדים (55%), ולאחר מכן תרופות נגד הקאה (45%). בנוסף, כי הסיבה השכיחה ביותר בגינה המשתתפים החליטו לתת AM הייתה הידרדרות במצב המטופל או מטופל שהגיע לשלב סופני וחווה חרדה או מטופלים אגיטטיביים. כמו כן, הם ציינו כי האתגרים המשמעותיים ביותר שעמדו בפניהם היו הגישה ל-AM וחוסר ידע של הצוות באזורים המרוחקים והכפריים.

מתן AM יכולות לשפר את איכות החיים של המטופלים ושל המטפלים בהם. החוקרים הסיקו כי המחסומים העיקריים לגישה ל-AM יכולות להיפתר באמצעות תכנון ברמת הקהילה והקניית ידע למטפלים הסיעודיים. מתן תפקידים מתקדמים לצוות הסיעודי יכול להקל על קבלת טיפול מקצועי באזורים בהם הגישה לרופאים מומחים היא מוגבלת.

מקור: 

Khalil, H. et al. (2019) Journal of Palliative Medicine 22,3.

נושאים קשורים:  תרופות לפי הצורך,  אזורים כפריים,  צוות סיעודי,  אופיואידים,  איכות חיים,  מחקרים
תגובות