חדשות

ניתוחי בלוטת התריס בגישה חדשנית וללא חתך צווארי ב"אסותא"

יתרונותיה של השיטה לניתוחי תיירואיד במרכז הרפואי א.ר.ם: כאב מזערי, החלמה מהירה וללא צלקת או סימן אחר לפעולה הכירורגית

גישה ניתוחית חדשה בניתוחי בלוטת התירס ויותרת התריס, ללא צורך בחיתוך צווארי, מופעלת זה שנה במרכז הרפואי א.ר.ם שבבית החולים אסותא ברמת החייל בתל אביב. בגישה החדשנית מתאפשרת כניסה דרך רירית השפה התחתונה, בעזרת מכשור אנדוסקופי קונבנציונלי – TransOral Endoscopic TransVestibular Approachי(TOETVA). יתרונה הגדול של השיטה: הניתוח איננו מותיר צלקת חיצונית.

ד"ר אבי חפץ, מנהל היחידה לכירורגיה ואונקולוגיה של הראש והצוואר בא.ר.ם, מסר כי ניתוחים בגישה זו מבוצעים במרכזים רפואיים בארה"ב, בכמה ממדינות אירופה וכן בתאילנד ובברזיל. עד כה בוצעו כ-2,000 ניתוחים כאלה בכל העולם והתוצאות טובות, דומות לגישה הניתוחית הצווארית הקונבנציונלית.

ד"ר חפץ עבר השתלמות ייעודית אצל ד"ר Ralph Tufano מבית החולים של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור שתיאר את הגישה החדישה לראשונה, והשתלמות נוספת בבנגקוק אצל ד"ר Angkoon Anuwong שביצע עד כה כ-1,000 ניתוחים מסוג זה. שני הרופאים הללו נחשבים לחלוצים בעולם בשימוש בשיטה החדישה. שניהם ביצעו יחד עם ד"ר חפץ את הניתוחים הראשונים בישראל בשיטה זו. "לאור ההצלחה הרבה הוחלט לאמצה כגישה ניתוחית שגרתית עבור חולים המתאימים לה", ציין ד"ר חפץ.

הניתוח מבוצע בחתך קטן בשפה התחתונה (כ-1.5 ס"מ), דרכו מוחדרת מצלמה ובסמוך לה שני כלים אנדוסקופיים שבעזרתם מבוצעת הכריתה. הפעולה מבוצעת בהרדמה כללית.

הסיכונים הם בהתאם לגודל הכריתה וזהים לניתוח הצווארי הרגיל. בשיטה האנדוסקופית תיתכן אף הפחתה בסיכון לצרידות שקיים בניתוחי תיירואיד. הכאב מזערי והמנותח משתחרר למחרתו ללא מגבלות ומסוגל לאכול כרגיל. כיוון שאין חתך צווארי, לא נותרת צלקת או סימן אחר לפעולה הכירורגית.

מאחר שרוב הנזקקים לניתוחים אלה אינם חשים בנוח מנוכחות צלקת בצווארם שלעתים בולטת מאוד, הפרוצדורה החדשה היא בבחינת בשורה עבורם.

בנוסף  נכנס לשימוש בא.ר.ם טיפול במחלות מיתרי הקול באמצעות לייזר כחול, מהמתקדמים בעולם. יתרונות הלייזר הכחול בהפקת אנרגיה בספקטרום האור הנראה. שמו blue laser משום שצבע הקרן המופקת מהמכשיר הוא כחול. זו מסוגלת לשתי פעולות בעת ובעונה אחת: חיתוך עדין ומדויק ברקמה במטרה לאפשר כריתת הנגע תוך שמירה על מבנים חיוניים סמוכים, וכן לאפשר עצירת דמם מיידית וחסימת זרימת דם אל הנגעים. עד לאחרונה כל זה לא התאפשר בשימוש במכשיר אחד. יתרון נוסף: המכשיר קטן במידותיו, קל משלק ונייד וגם איננו פולט רעש וחום בניגוד למכשירי לייזר מהדורות הקודמים.

אנרגיית הלייזר מועברת דרך סיב אופטי גמיש ודק. בהליך הניתוחי אין צורך בהרדמה כללית ובמכשור עזר כמו מיקרוסקופ או כלים מסורבלים לצורך הגישה לעומק הגרון. הסיב הגמיש ניתן להעברה ישירות לאזור המטרה, ללא הפעלת כוח ומבלי לגרום לאי נוחות או כאבים למטופל.

עד לאחרונה טיפולי הלייזר בוצעו כמעט תמיד בהרדמה כללית ובחדר ניתוח. באמצעות הלייזר הכחול, ניתן לבצע טיפולים אלה גם במרפאה ובאלחוש מקומי בלבד.

מחלות מיתרי הקול נחלקות לכמה סוגים: נגעים שפירים הנגרמים כתוצאה משימוש יתר בקול - יבלות, פוליפים, כלי דם מורחבים ובצקות ומחלות שנגרמות כתוצאה מנזקי עישון ובהם תהליכים טרום סרטניים וסרטניים. יש גם מחלות הנגרמות על ידי נגיפים, כמו פפילומות במיתרי הקול. המשותף לכל המחלות הללו: במקרים רבים, הטיפול בלייזר מהווה את שיטת הטיפול המועדפת.

הטיפול מתבצע באופן הבא: המטופל יושב בכורסת הטיפולים. הוא מקבל אלחוש מקומי בתרסיס לחלל הפה והאף. בהמשך נעשה שימוש באנדוסקופ גמיש המוחדר בעדינות דרך האף אל אזור הגרון. לצד האנדוסקופ מועבר גם סיב הלייזר. האנדוסקופ מאיר ומצלם את הנגע, וסיב הלייזר ממוקם קרוב מאוד אל המיתר הפגוע.

הרופא מפעיל את הלייזר וקרן האור הכחולה גורמת לאפקט הרצוי. פוליפ/ יבלת/ כלי דם מורחב נעלמים במהלך הטיפול. באותה שיטה ניתן גם להעלים נגעים טרום סרטניים, פפילומות ובצקות במיתרים. הטיפול קצר יחסית ובמהלכו לא מורגש כאב למעט אולי אי נעימות קלה. לאחר הטיפול נדרשת מנוחה של כחצי שעה במרפאה, שלאחריה ניתן להשתחרר הביתה עם המלצות להימנעות מדיבור או צמצום הדיבור למשך יממה. לאחר מכן אפשר לחזור לתפקוד מלא ללא מגבלות, ללא צורך בחופשת מחלה, בהפסקת עבודה או שינוי בתכניות שונות, וזאת בשונה ממה שקורה לאחר ניתוח בהרדמה כללית.

רפואת מיתרי הקול היא כיום תחום מתפתח בקצב מהיר. יש בידי הרופאים יותר אמצעים כדי לסייע, לרפא מחלות של המיתרים, לשפר את איכות הקול ולעתים אף להציל חיים. כל הטיפולים והניתוחים הללו אפשריים הודות לטכנולוגיית הלייזר החדישה.

נושאים קשורים:  ניתוחי תיירואיד,  אסותא תל-אביב,  רפואת מיתרי הקול,  ד"ר אבי חפץ,  חדשות,  ניתוחי בלוטת התריס
תגובות
01.04.2019, 20:34

גם בהדסה ניסינו ולא ממש התרגשנו
הכנות ארוכות יחסית וזמן הניתוח לא מתקצר
נזק למיתרי קול נמוך יותר??