חדשות

יתרון הישרדותי לחולים שקיבלו טיפול כקבוצת ביקורת במחקר קליני

במערך ההמטולוגי במרכז דוידוף בדקו האם קיים "אפקט מחקר" המתבטא בשיפור תוצאות הטיפול גם בחולים שנכללו בזרוע הביקורת במחקר וקיבלו טיפול סטנדרטי

מחקר קליני. אילוסטרציה

מחקר חדש שנעשה במערך ההמטולוגי במרכז דוידוף שבבית החולים בילינסון בפתח תקווה הראה כי יש יתרון הישרדותי לחולים שקיבלו טיפול סטנדרטי במסגרת מחקר קליני – בקבוצת ביקורת, על פני חולים דומים שקיבלו את הטיפול הסטנדרטי אולם שלא במסגרת מחקר. ממצאי המחקר יוצגו בקרוב בכנס מקצועי.

עורכי המחקר ציינו: "ידוע שמחקרים קליניים מאפשרים לחולים גישה לתרופות, בדרך כלל חדשות שאינן זמינות באופן רגיל. רופאים רואים בדרך כלל את הצד החיובי שבהשתתפות חולים במחקרים הקליניים ומציעים זאת למטופליהם, מתוך הנחה שחולים הנמצאים במחקר קליני גם מנוטרים טוב יותר. הרופאים מכנים זאת 'אפקט המחקר'".

במחקר החדש נבדק האם קיים "אפקט מחקר" המתבטא בשיפור תוצאות הטיפול גם בחולים שנכללו בזרוע הביקורת במחקר שנעשה בחולי מיאלומה נפוצה.

לשם כך נסרקו התיקים הרפואיים של כלל חולי המיאלומה הנפוצה שטופלו במערך ההמטולוגי ושמחלתם אובחנה בין השנים 2007–2012. מתוך אלה, עשרה חולים השתתפו בשלושה מחקרים קליניים מבוקרים שונים בזרוע הביקורת – דהיינו הם קיבלו את הטיפול הסטנדרטי ולא את תרופת המחקר. לכל חולה כזה נערכה התאמה בין חולים בני אותו גיל ותאריך האבחנה.

בעוד שחציון תוחלת החיים המוערכת אצל חולים שהשתתפו במחקר בזרוע הביקורת עדיין לא הושג (כלומר היה ממושך), תוחלת החיים החציונית המוערכת לחולים בקבוצה שהותאמה ולא השתתפה במחקר היתה 52 חודשים.

מסקנת החוקרים היא שיש יתרון הישרדותי עבור חולים שקיבלו טיפול סטנדרטי אולם במסגרת מחקר, כלומר בזרוע הביקורת, על פני חולים דומים שקיבלו את הטיפול הסטנדרטי אולם שלא במסגרת מחקר קליני.

צוות המחקר כלל את ד"ר עדי שחם-אבולעפיה, סיון שמש, ד"ר אורן פסבולסקי, ד"ר יוליה וקסמן, פרופ' פיה רענני וד"ר אורי רוזובסקי.

נושאים קשורים:  מיאלומה נפוצה,  מחקר קליני,  אפקט המחקר,  זרוע ביקורת,  מרכז דוידוף,  בילינסון,  חדשות
תגובות
05.04.2019, 19:57

שלום, מאמר מעניין מאוד. האם ניתן להשיג את תקציר המחקר (או המאמר המלא?)