חדשות

תרופה שנולדה במכון ויצמן אושרה לטיפול בסרטן הערמונית באירופה

התרופה, המציעה טיפול פוטדינמי מוכוון כלי דם, מהווה פתרון חדש לטיפול פולשני מינימלי ומצויה כעת תחת בחינה של ה-FDA

"תוקד" לטיפול בסרטן הערמונית. טיפול פולשני מינימלי

הרשות האירופאית לתרופות (EMA) הודיעה כי אישרה לחברת "סטבה ביו-טק" (Steba) לשווק את התרופה "תוקד" (Tookad) לטיפול בחולי סרטן הערמונית בשלבים מוקדמים. התרופה פותחה על בסיס מחקרים שנעשו במכון ויצמן.

בעקבות האישור הרגולטורי, נערכים כיום למתן טיפולים בתרופה זאת במרכזים רפואיים מובילים בגרמניה ובאיטליה. בקרוב יהיה הטיפול זמין ב-31 מדינות באירופה. הטיפול מאושר כיום בישראל ובמקסיקו ומצוי תחת בחינה של ה-FDA.

בהודעה לתקשורת שמסרה דוברות מכון ויצמן נאמר: "בכל שנה מתגלה סרטן הערמונית בקרב כ-365 אלף גברים באירופה, וכ-77 אלף מתים מהמחלה. עד 35% מהחולים מוגדרים חולים בסיכון נמוך או כאלה שנמצאים בשלבים מוקדמים של המחלה. סיכויי ההחלמה של חולים אלה טובים בהרבה מאשר חולים הנמצאים בשלב מתקדם של המחלה שבו הופיעו בגוף גרורות סרטניות.

"למרות סיכויי ההחלמה הטובים, חולים אלה נאלצים להתמודד עם בחירה קשה: האם להסיר את הערמונית בשלמותה – הליך ניתוחי שעלול לחשוף אותם לבעיות בתפקוד המיני ובהפרעות במתן שתן, או להיות במעקב פעיל בלבד, תוך סיכון שהמחלה תחמיר.

"טיפול פוטודינמי מוכוון כלי דם (VTP) ב'תוקד' מציע פתרון חדש הכולל טיפול פולשני מינימלי. במסגרת הטיפול מסירים רק את האונה עם הרקמה הסרטנית תוך שמירה על שלמות ותפקוד הרקמה הבריאה שמסביב ושמירה על איכות חיים נאותה של המטופל. הבטיחות והיעילות של טיפול ממוקד זה הודגמו בניסוי אקראי ומבוקר ב-413 מטופלים בעשר מדינות. תוצאותיו התפרסמו עוד ב-2017 ב-The Lancet Oncology.

"הטיפול הזה מצמצם את התקדמות הסרטן ואת הצורך בטיפול רדיקלי יותר, וכתוצאה מכך מוביל לשימור תפקודי זיקפה ושתן ברובם המכריע של החולים שטופלו.

"הטיפול הפוטו-דינמי מוכוון כלי דם הומצא על ידי פרופ' אביגדור שרץ מהמחלקה למדעי הצמח והסביבה במכון ויצמן ופרופ' יורם סלומון ז"ל (2017-1941) מהמחלקה לבקרה ביולוגית במכון. הטיפול עבר התאמה לשימוש קליני באמצעות שיתוף פעולה נרחב עם חברת סטבה ביו-טק, שלקחה על עצמה את הפיתוח הקליני והיא עברה בהצלחה ניסויים קליניים שלב 3.

"תוקד" היא נגזרת של מולקולת כלורופיל המצויה בחיידקים ימיים המבצעים פוטוסינתזה (בקטריו-כלורופיל). כאשר היא מוחדרת בעירוי לווריד, התרופה יוצרת קומפלקס עם החלבון אלבומין המצוי בסרום הדם, והיא נשארת במחזור הדם למשך שעות ספורות עד שהיא מפונה מהגוף. טרם חשיפתה לאור, התרופה איננה פעילה. הקרנתה בלייזר תפעיל אותה ותגרום לה להגיב עם החמצן שבדם ליצירת רדיקלים של חמצן וחנקן חמצני.

נוכחות הרדיקלים מעוררת שרשרת תהליכים המובילה לחסימה של כלי הדם של הגידול ולהרס תאיו, ובתוך כמה שעות – למיגור הגידול. התוצאה: טיפול יעיל ביותר עם תופעות לוואי מצומצמות, ללא סוגיות ארוכות טווח הקשורות ברעילות התרופה עצמה או ביכולת לבחור בהמשך דרכי טיפול אחרות.

החשיפה לאור מתבצעת באמצעות סיבים אופטיים דקים המחוברים להתקן הלייזר, אשר מוחדרים לרקמת הערמונית בסיוע שיטות דימות מדויקות. במתווה הטיפולי המאושר כיום, אפשר לבצע את הפרוצדורה כולה בהליך אשפוז יום הנמשך כ-90 דקות. המטופלים משתחררים כמה שעות עד יום לאחר הטיפול ויכולים לחזור לפעילות רגילה בתוך כמה ימים, ללא תופעות לוואי או עם תופעות לוואי קלות בלבד שאינן בנות השוואה עם תופעות הלוואי שמתעוררות לאחר הסרת הערמונית בניתוח או בהקרנות. טכנולוגיה חדשנית זו מאפשרת לטפל, תוך פולשנות מזערית, בחולים שאובחנו עם סרטן הערמונית בשלב מוקדם.

בשנים האחרונות, ערכה חברת סטבה ביו-טק ניסויים קליניים נרחבים ומוצלחים בטיפול בסרטן הערמונית בבתי חולים באירופה ובאמריקה הלטינית ובארה"ב במרכז הרפואי סלואן-קטרינג בניו יורק. מאות גברים נרפאו הודות לטיפול הזה או זכו בשליטה טובה יותר על התקדמות המחלה, תוך דחיית הצורך בטיפולים רדיקליים, על השפעותיהם השליליות על תפקודי זקפה ושתן.

חברת ידע, זרוע היישומים של מחקרים ותגליות במכון ויצמן, העניקה רשיון גלובלי ובלעדי לטכנולוגיה זאת ל"סטבה ביו-טק" המייצרת ומשווקת את ה"תוקד".

נושאים קשורים:  תרופה לסרטן,  סרטן הערמונית,  טיפול פוטודינמי,  מכון ויצמן,  תוקד,  פרופ' אביגדור שרץ,  פרופ' יורם סלומון,  חדשות
תגובות