• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

הערביה, הכושית והרוסיה: משרד המשפטים דורש מ"מכבי" בירור עם עובדים שהתבטאו בגזענות

רופאה בתל אביב העירה למועמדת לעבודה על החיג'אב שלה, בסיכום רפואי בדימונה נכתב כי המטופלת היא "כושית עבריה" ובמרפאה בחיפה נאמר כי "אין פה מקום לרוסים" | "מכבי": "התלונות ייבדקו"

בבדיקת הדימות צוין כי הנבדקת היא "כושית עבריה". צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל / פלאש 90

משרד המשפטים תובע מהנהלת מכבי שירותי בריאות לקיים "בירור מקיף באשר להתנהלות של עובדים בקופה נוכח שלוש תלונות שהוגשו על התנהגות או התבטאות בעלי אופי וגוון גזעני, לכאורה, מצד עובדים בכמה סניפים של הקופה", כך דווח הבוקר ב-Ynet. הדרישה שהופנתה למנכ"ל הקופה רן סער הגיעה מהיחידה הממשלתית במשרד המשפטים לתיאום המאבק בגזענות.

בדיווח נמסר כי פורטו שלושה מקרים שאירעו בשבועות האחרונים, שבהם נהגו לכאורה עובדי "מכבי" בגזענות. המקרים שתוארו: תלונה של אישה שהגיעה להתלמדות לתפקיד מזכירה בסניף הקופה ברחוב בן צבי בתל אביב כשהיא עוטה חיג'אב. היא טענה כי אחת הרופאות שאלה אותה האם בכוונתה להגיע לעבודה עם כיסוי הראש וכשהשיבה בחיוב אמרה לה הרופאה, שזה לא מקובל עליה.

מקרה נוסף: בסיכום בדיקה שנערכה לילדה במכון דימות בדימונה נכתב כי "הילדה היא מהכושים העבריים". בתלונה שלישית ממבוטחת של "מכבי" בחיפה היא טענה שנחשפה לביטויים גזעניים ופוגעניים של צוות הקופה כלפי יוצאי ברית המועצות לשעבר. לדבריה, שמעה שיחה בין עובדי הקופה שבה נאמר, בין השאר: "אין פה מקום לרוסית במרפאה שלנו, שילכו לרופא רוסי. בפעם הבאה אני פשוט אגיד שילכו מפה, הרוסיות לא יבואו לכאן יותר".

על פי הדיווח, בתשובה שהעבירה "מכבי" למשרד הבריאות נאמר, בין השאר: "הביטוי כושי יכול להיות מעליב, אבל לא בכל מקרה. עובדה היא שהכושים העבריים של דימונה משתמשים בביטוי הזה בגאווה. עוד נמסר כי "אנחנו מעניקים שירות מקצועי ומכובד לכל מטופל מכל דת, גזע ומגדר".

נושאים קשורים:  גזענות,  משרד המשפטים,  חדשות,  מכבי שירותי בריאות
תגובות
22.05.2019, 21:44

כולנו גזענים !,אבל במקום להכיר בכך אנו עוטפים את זה יפה יפה בפוליטיקלי קורקט ובמילים מטופשות כמו "מכבד", "העצמה", "קידום אוכלוסיות מחולשות" ושאר מושגים מטופשים ומכובסים. אולי כדאי סתם לחשוב על הזולת ולהתייחס אליו כפי שהיינו רוצים שיתייחסו אלינו. ככה פשוט! בני אדם.

אנונימי/ת
23.05.2019, 14:20

אין מקום להערות גזעניות או פוגעות בכלל ובמערכת הבריאות בפרט. יחד עם זאת "כושי" או "כושיה" זאת לא מילה גזענית בפני עצמה. זאת מילה שכתובה בספרות היפה ואף בתנ"ך ונמאס מההתחסדות ומההמצאות של אנשי "התקינות הפוליטית", שאין להם מה לעשות בחייהם, פרט להתלונן ולחפש מה, לכאורה, אינו בסדר.

אנונימי/ת
23.05.2019, 16:51

"כושי" - אדם שמקורו בארץ "כוש" (סודן) כמו ש"רוסיה" - אישה שמקורה מרוסיה. אין הבדל.
ועבריים מדימונה , אגב, מקורם בכלל משיקגו