חדשות

ב"בני ציון" החלו לבצע כריתת גידולים בראש הלבלב בשיטה לפרוסקופית מלאה

ניתוח בשיטה הזו יכול לשפר את הישרדות החולים בזכות הגעה מהירה יותר לטיפולים כימותרפיים משלימים וחוסך כאבים עזים, סיבוכים ואשפוז ארוך

ניתוח וויפל בגישה לפרוסקופית מלאה במרכז הרפואי בני ציון. צילום: ד"ר ארמן בנויאן

המרכז הרפואי בני ציון בחיפה הודיע השבוע כי החל לבצע "ניתוחי וויפל" לכריתת גידולים בראש הלבלב בגישה לפרוסקופית מלאה. את הניתוחים מבצע סגן מנהל המחלקה הכירורגית, ד"ר פורת סוייד, שקיבל הכשרה בתחום כירורגית הכבד והלבלב במשך כשלוש שנים במרכזים רפואיים מוערכים בארה״ב: המרכז הרפואי-אוניברסיטאי בפיטסבורג הנחשב למוביל בניתוחי כבד ולבלב; בטמפה, פלורידה וב"מיו קליניק" (Mayo Clinic) ברוצ׳סטר שבמדינת מינסוטה.

"הניתוח בגישה הלפרוסקופית המלאה", הדגיש ד"ר סוייד, "חוסך מהחולים חתך בטני הגורם לכאבים עזים וכן סיבוכים משמעותיים והארכת משך האשפוז".

בגישה הלפרוסקופית מלאה נעשים חתכים קטנים בדופן הבטן, בקוטר של כס״מ כל אחד, ללא פתיחת הבטן. החולים שעוברים ניתוח בשיטה הזאת יכולים להתחיל בטיפולים הכימותרפיים המשלימים מוקדם יותר.

"כמה עבודות מחקר ראשוניות מראות שניתוח בשיטה הזו יכול לשפר את הישרדות החולים בזכות ההגעה המהירה יותר לטיפולים הכימותרפיים המשלימים", ציין עוד ד"ר סוייד. יתרון משמעותי נוסף: המצלמה הלפרוסקופית מספקת תמונה חדה בהגדלה של פי 7, מסייעת  בזיהוי האנטומיה של המטופל בצורה ברורה, ומאפשרת דיוק מירבי.

כריתת גידולים באזור ראש הלבלב מצריכה ניתוח מורכב מאוד. בניתוח ע"ש וויפל (Whipple) מבוצעת כריתה של ראש הלבלב, התריסריון, חלק מדרכי המרה, כיס המרה, ולעתים גם חלק מהקיבה.

באופן מסורתי – לא בשיטה הלפרוסקופית, הניתוח מתבצע על ידי פתיחת הבטן בחתך גדול, לאורך הבטן או לרוחבה. לאחר הניתוח, החולים סובלים מכאבים עזים בגלל גודל החתך הניתוחי, המגביל את תנועות הנשימה ואת ניידות החולה, מה שיכול לגרום לדלקות ריאות, להיווצרות קרישי דם ברגליים ולתסחיפים ריאתיים.

בנוסף, החתך הגדול מועד לזיהום ובהמשך להיווצרות של בקעים בצלקת הניתוחית. "חולים אלה שוהים שבוע ולעתים אף שבועיים בבית החולים, עד שחרורם. לא כך כשמדובר בגישה לפרוסקופית מלאה.

ד"ר סוייד ציין עוד כי בשל מורכבותם, "ניתוחי וויפל" בגישה לפרוסקופית מלאה מבוצעים במספר מוגבל של בתי חולים בעולם. מנהל המחלקה הכירורגית בבני ציון הוא פרופ׳ איברהים מטר, כירורג לפרוסקופי מוערך.

נושאים קשורים:  בית החולים בני ציון,  פרופ׳ איברהים מטר,  ניתוחי וויפל,  ד"ר פורת סוייד,  לפרסקופיה,  סרטן הלבלב,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
07.06.2019, 09:05

המורכבות של ניתוח הויפל והחלמת המטופלים איננה על רקע החתך הניתוחי הגדול..... אלא בעיקר
אילאוס בתר ניתוחי בעקבות הניתוח הנרחבת וההשקות למינהן -המבוצעות גם בניתוח הלפרוסקופי!!!!
ובהמשך התפתחות דלפים למינהם מההשקות- גם בלפרוסקופיה....
בעת מילוי הבטן בגז לשם יצירת החלל המאפשר עבודה-שאריות הגז גורמות למטופלים כאב בתר ניתוחי..... לעיתים קושי נשימתי ובעקבותיו סיבוכים נילווים
כולל טרומבוטיים..
לא בכל פרוצדורה ניתוחית יש יתרון ללפרוסקופיה!!!!!

כבוד לד"ר פוראת

אנונימי/ת
07.06.2019, 10:43

צריך סבלנות וידיים מעולות

אנונימי/ת
07.06.2019, 10:43

צריך סבלנות וידיים מעולות

אנונימי/ת
07.06.2019, 13:25

שאפו ליכולת הכירורגית...אבל מכאן ועד לתאר את ההחלמה מניתוחי וויפל ואת התוצאה האונקולוגית כתלויה בקשר ישיר לחתך הניתוחי זו זריית חול בעיניי הקורא, לא ראוי ולא מקצועי.

אנונימי/ת
07.06.2019, 17:46

כמה מקרים בצעו כבר בבני ציון? כמה שנות מעקב יש להם? באו גידולים מדובר? מה אחוז הדליפות הלבלביות ויש עוד אלף שאלות מקצועיות.
פרסומת היא רעה חולה וחצופה. לא מוסיף כבוד ולא מוסיף אמינות לא לדר' סווייד ולא לדר' מטר "כירורג לפרסקופי מערך". צניעות כירורגית היא מתכון יותר ראוי ויותר נכון לקידום אישי, מחלקתי ובית חולימי. נכון, זה לוקח יותר זמן, אבל יושב על אדנים מוצקים.
מערכת Doctors Only נופלת שוב ושוב באותו פח, וחבל.

אנונימי/ת
07.06.2019, 22:32

כי היא ניזונה מדוברי המוסדות הרפואיים שהפכו לאנשי שיווק ופרסום. מחר בית חולים כרמל ומחרתיים בית חולים רמב"ם יוציאו פרסום משלהם. ובינתיים? בינתיים "אלישע" ו"אסותא" ייקחו את נתח החולים המשתלמים כלכלית...

08.06.2019, 18:36

המחלקה הכירורגית בבני ציון מוכרת כמחלקה העוסקת בכירורגיה כללית בכל התחומים עם דגש על כירורגיה לפרוסקופית. מידת החדירה של הלפרוסקופיה בכירורגיה כללית שונה מאוד בין מחלקות כירורגיות שונות בארץ ובעולם, הן בכירורגיה אונקולוגית , הן בכירורגיה דחופה, והן בכירורגיה אלקטיבית של בקעים ועוד. דר' סוויד חזר למחלקה בבני ציון מהשתלמות עמיתים בתחום ניתוחי כבד ולבלב, והחל מבצע בשנה האחרונה ניתוחים בתחום זה במחלקה. אם הדבר לא הובן כראוי - רוב הניתוחים בתחום זה עדיין מבוצעים בגישה המסורתית הפתוחה. ברור כי כאשר דנים בתוצאות ניתוחים אלו - התוצאה האונקולוגית היא החשובה ביותר, וכן היכולת לשפר את ההחלמה על מנת להגיע לטיפול המשלים בהקדם האפשרי. בתחום ניתוחי גידולים במעי הגס הוכח כי הגישה הלפרוסקופית משפרת הן את התוצאה האונקולוגית, ובודאי את ההחלמה מה ניתוחים. ברור כי מקרים נבחרים בלבד של גידולים בראש הלבלב מתאימים לביצוע בגישה הלפרוסקופית. גם כירורגים אחרים בארץ העוסקים בתחום זה, וגדלו בסביבה של כירורגיה לפרוסקופית מתקדמת, התנסו בביצוע של ניתוחי וויפל בלפרוסקופיה, במקרים נבחרים. לכירורגיה הלפרוסקופית גם במקרים אלו יש יתרונות רבים ומוכחים, אך הדגש צריך להיות על בחירת המטופלים המתאימים בקפידה. בכל מקרה, איכות הניתוחים צריכה להבדק על פי התוצאות האמיתיות שלהם: הן התוצאות האונקולוגיות , והן התוצאות הקשורות בהחלמה לטווח הקצר והארוך.