חדשות

דו"ח בריטי: השמנת יתר גורמת לכמה סוגים של סרטן יותר מעישון

Cancer Research UK: מיליוני אנשים נמצאים בסיכון לסרטן קיבה, כליות, שחלות וכבד בשל משקל עודף עד פי שניים מאשר כתוצאה מעישון

השמנה, משקל עודף (צילום: אילוסטרציה)

נתונים שפורסמו בשבוע שעבר בבריטניה מפנים תשומת לב לגורמים להופעתם של סוגי סרטן מהשכיחים ביותר ומצביעים על כך שרובם מיוחסים להשפעת השמנת היתר – הרבה יותר מאשר לעישון.

דו"ח שפרסם גוף המחקר לנושאי סרטן בבריטניה – Cancer Research UK – ציין כי יש סיכוי גבוה יותר שמחלות הסרטן מסוג קיבה, כליות, שחלות וכבד נגרמו בגלל השמנת יתר ולא עקב עישון. כלומר, מיליוני אנשים נמצאים בסיכון לסרטן בגלל משקל עודף והשמנת יתר כדי פי שניים מאשר מעישון כשמדובר בסוגי הסרטן הללו.

עם זאת, גוף המחקר הזה הדגיש כי אין בכוונתו "לבייש ולהאשים" אנשים על כך שהם בעלי משקל עודף והשמנת יתר.

הנתונים שפורסמו: מדי שנה נרשמו 42 אלף מקרים חדשים של סרטן קיבה, כאשר משקל עודף והשמנת יתר גרמו לכ-4,200 מהם לעומת עישון – 2,900.

בסרטן כליות: 12,900 מקרים חדשים מדי שנה, כאשר 2,900 נגרמו עקב השמנת יתר לעומת 1,600 כתוצאה מעישון.

בסרטן כבד: 5,900 מקרים חדשים. 1,300 יוחסו להשמנת יתר לעומת 1,200 בגלל עישון.

בסרטן שחלות: 7,500 מקרים חדשים. עקב השמנת יתר – 490 מקרים לשנה לעומת עישון – 25.

עם זאת, בסך הכל עישון הוא הגורם הניתן למניעה המוביל להופעת סוגי הסרטן למיניהם ואילו השמנת יתר מדורגת רק במקום השני. אלא שבעוד ששיעורי העישון מצויים במגמת ירידה בבריטניה, שיעור האנשים עם השמנת יתר ועודפי משקל נמצא בעלייה מתמדת, ובנושא הזה קיימת הסכמה מקיר-לקיר בקרב גורמי הרפואה השונים. עוד נמסר כי על פי נתוני ה-Cancer Research UK, לערך 38% מכלל סוגי הסרטן המאובחנים ניתנו ככל הנראה למניעה. אחד מכל בגיר בבריטניה מוגדר כמצוי במצב של השמנת יתר.

עוד נתונים מאותו הדו"ח: 13.4 מיליון בגירים עם השמנת יתר לא מעשנים, 6.3 מיליון מעשנים אינם עם השמנת יתר, 1.5 מיליון עם השמנת יתר הם מעשנים.

ההסבר שמספקים עורכי הדו"ח: תאי שומן יוצרים עודף הורמונים וגורמי גדילה שמכתיבים לתאי הגוף חלוקה בתכיפות גבוהה יותר מהרגיל וזה מגביר את הסיכון ליצירת תאי סרטן.

יש להדגיש: מצב של עודף משקל והשמנת יתר אין פירושו שאותו אדם באופן ברור ומוחלט יפתח סרטן אבל קיימת אצלו עלייה בסיכון לכך וככל שאותו אדם עולה בהדרגה במשקלו ולאורך זמן, הסיכון עולה.

עוד נמסר בדו"ח: 13 סוגי סרטן שונים מקושרים עם השמנת יתר: סרטן שד לאחר הפסקת המחזור, סרטן קיבה, לבלב, סרטן ושט, כליה, מעי, כיס מרה, רחם, שחלות, בלוטת התריס, סרטן דם מסוג מיאלומה נפוצה, סרטן במוח (מנינגיומה).

נושאים קשורים:  גורמי סיכון לסרטן,  השמנת יתר,  עישון,  משקל עודף,  מחלת הסרטן,  חדשות
תגובות