חדשות

פיתוח ישראלי: אפוד למתן פקודות מרחוק לכלבים בצוותי הצלה

הפיתוח הישראלי של צוות מאוניברסיטת בן גוריון יסייע לצוותי הצלה לאמן כלבים להגיב לפקודות רטט הנשלחות בשלט רחוק

כלב הצלה עם אפוד הרטט. צילום: אוניברסיטת בן גוריון

צוות של אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע הציג בסוף השבוע האחרון (ו') בטוקיו את הפיתוח החדשני שלו: אפוד מיוחד לכלבים שיוכל לסייע במתן פקודות מרחוק לכלבי חיפוש והצלה ולכלבי השירות. ניתן, הסבירו המפתחים, לאמן כלבים להגיב לפקודות רטט כשהם לובשים אפוד.

הפיתוח הוצג ב-World Haptics בכנס שיועד לטכנולוגיות מגע (Haptic). הן מדמות את חושי המגע והתנועה, מה שעוזר במיוחד בפעולה מרחוק או בסימולציית מחשב שבה המשתמש איננו מסוגל לתקשר עם אובייקטים פיזיים ישירות אלא בעקיפין.

"ממצאי המחקר שהתלווה לפיתוח שלנו הראו שכלבים הגיבו לרמזי רטט באופן טוב יותר מפקודות קוליות", אמר פרופ' אמיר שפירא, מנהל המעבדה לרובוטיקה במחלקה להנדסת מכונות באוניברסיטת בן גוריון. המשמעות: התוצאות  פותחות דרך לקראת שימוש בטכנולוגיית מגע לתקשורת עם כלבים".

באפוד המיוחד ארבעה מנועי רטט קטנים הממוקמים על גבו של הכלב ובצדדיו. נמסר כי הוא כבר זמין  מסחרית. המנועים מאפשרים לאמן כלבים להגיב לסוגי רטט שונים הנשלחים באמצעות שלט אלחוטי רחוק. המאלף יכול לעורר פקודות שונות על ידי שליטה באזור הרטט ובמשכו.

בסרטון ההדמיה נראה כלב לברדור רטריבר מגיב לכמה פקודות, ביניהן: "הסתובב", "למטה", "אלי" ו"אחורה".

שילוב האפוד במכשירי אימונים הקיימים בשוק כיום עשוי להיות מוצלח ולחזק את מערכת התגמול המשמשת לאילוף.

פרופ' שפירא: "שילוב מכשירים אלה יאפשר לנו לקדם את פוטנציאל אימון הכלבים האוטונומי באופן חלקי או מלא כדי להעריך התנהגות כללית, היענות לפקודות ואת האפקטיביות של כלבים מתוגמלים עבור התנהגות רצויה".

מחקרים עתידיים יבדקו את טכנולוגיית האפוד בגזעים נוספים של כלבים, בגילאים ובנסיונות הדרכה שונים וישלבו התקנים מתקדמים יותר בכלבי החיפוש וההצלה, בכלבי עבודה צבאיים ובכלבי שירות.

יואב גולן, דוקטורנט במחלקה להנדסת מכונות ובן סרוטה, בעל תואר שני מהמחלקה למדעי המוח, החלו את המחקר כפרויקט מסכם בקורס "חישה ותפישה של מגע", שהועבר על ידי ד"ר אילנה ניסקי, מרצה בכירה במחלקה להנדסה ביו-רפואית והמרכז למדעי העצב, ראשת המעבדה לרובוטיקה ביו-רפואית. צוות המחקר כלל גם את ד"ר אורן שריקי, ראש המעבדה לפסיכיאטריה חישובית במחלקה למדעי הקוגניציה והמוח.

נושאים קשורים:  כלבי הצלה,  אילוף כלבים,  צוותי הצלה,  אפוד לכלבים,  פרופ' אמיר שפירא,  חדשות,  ד"ר אילנה ניסקי,  ד"ר אורן שריקי,  אוניברסיטת בן גוריון
תגובות