עמידות לכימותרפיה

טיפול המתמקד בציר YB-1/PD-L1 יעיל לטיפול בגידולים עמידים לכימותרפיה

החוקרים הדגימו את הקשר בין ביטוי מוגבר של החלבון YB-1 לעמידות של גידולים מוצקים, כמו בסרטן הכבד, דרך היווצרות של עמידות הגידול לכימותרפיה והסיקו כי ציר האותות של החלבון צריך לשמש כמטרה טיפולית

כימותרפיה לווריד (צילום: אילוסטרציה)

תאי גידול מסוגלים להתחמק ממערכת החיסון בגידולים עמידים לכימותרפיה, אך המנגנון בו מתרחשת התופעה אינו ברור לחלוטין. החלבון YB-1י(Y-box protein 1), אשר מבוטא ביתר בתאי גידול עמידים לכימותרפיה, משחק תפקיד במשוואה של עמידות להרבה תרופות.

במחקר הנוכחי, החוקרים הדגימו כי כימותרפיה יוצרת מיקרו-סביבה מדוכאת חיסונית בתוך הגידול וגורמת להתחמקות ממערכת החיסון דרך ביטוי יתר של PD-L1י(Programmed death-1 ligand 1) מתווך YB-1.

בדיקה של החלבון וה-mRNA של YB-1 הראתה ביטוי מוגבר של YB-1 בסרטן הכבד (HCC - Hepatocellular carcinoma). כמו כן, נמצא מתאם שלילי בין ביטוי גבוה של YB-1 לבין הישרדות כוללת של מטופלים עם HCC. בנוסף, נמצא מתאם חיובי בין ביטוי YB-1 לבין הביטוי של PD-L1 ושל PD-L1 מתווך YB-1 באמצעות מוטיב של קשירת התחל של PD-L1.

החוקרים מצאו כי הביטוי של YB-1 הוגבר בתאי HCC עמידים לכימותרפיה, וכי השתקה של YB-1 הפכה את העמידות לכימותרפיה באמצעות הפעלת תאי T במיקרו-סביבה של הגידול הודות לחסימת הביטוי של PD-L1. בנוסף, החוקרים מצאו כי עיכוב של הדיכוי החיסוני בסביבת הגידול וחדירה של תאי חיסון לוותה בפרוליפרציה של תאי T CD8+ ציטוטוקסיים פעילים ועיכוב של תאים המדכאים מילואידים ותאי T רגולטורים בסביבת הגידול.

המידע שעולה מן המחקר מצביע על כך שהתמקדות בציר האותות של YB-1, אשר מעורר הפיכה של חדירת תאי חיסון לגידול ועמידות לריבוי תרופות, עשויה לשפר את התגובה האנטי-גידולית. הממצאים הללו מציעים אפשרות טיפולית נגד גידולים עמידים לכימותרפיה.

מקור: 

Tao, Z. et al. (2019) Cancer Immunology Research 7,7.

נושאים קשורים:  עמידות לכימותרפיה,  חלבון YB-1,  דיכוי חיסוני,  סרטן הכבד,  מחקרים
תגובות