חדשות

מענק מהאיחוד האירופי לצוות ישראלי שפיתח תרופה נגד גרורות בסרטני הערמונית והלבלב

המענק – 150 אלף אירו – הועמד לרשותו של ד"ר ניב פפו מהמחלקה להנדסה ביוטכנולוגית באוניברסיטת באר שבע לצורך "הוכחת היתכנות" בשלב הסופי של הפיתוח ולקראת מסחור התרופה

קרדיט: דוברות אוניברסיטת בן גוריון בבאר-שבע

המועצה למחקר של האיחוד האירופי (ERC) העמידה מענק בסך 150 אלף אירו לשלבי פיתוח סופיים של תרופה אנטי-גרורתית לסרטן הערמונית והלבלב שפותחה במחלקה להנדסה ביוטכנולוגית והמכון הלאומי לביוטכנולוגיה NIBN באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. המענק,  לקראת מסחורה של התרופה, ניתן לד"ר ניב פפו, במסגרת התוכנית להוכחת היתכנות Proof of Conceptי(PoC).

היווצרות של גרורות הן הסיבה העיקרית למוות של חולי סרטן הערמונית והלבלב. אף על פי כן, התרופות הקיימות כיום וגם הנמצאות בתהליכי פיתוח, פועלות נגד הסרטן הראשוני ולא נגד הגרורות הנשלחות לאיברים השונים. לכן, יש צורך מידי בתרופות שיפעלו נגד התהליך הגרורתי. בסרטן הערמונית והלבלב החלבון מזוטריפסין אחראי ליצירת הגרורות ולכן עיכובו הוא היעד המועדף במלחמה נגד המחלה.

מכספי מענק קודם שהעמידה מועצת המחקר של האיחוד האירופי, עבדה קבוצת המחקר שבהובלת ד"ר פפו מאז 2013 על פיתוח שיטה ייחודית שאפשרה פיתוח של החלבון APPI-3M, שהוא בעל יכולת קישור ועיכוב חזקים ביותר כנגד המזוטריפסין.

התרופה החדשה שפותחה הראתה בניסויים שונים פעילות מרשימה לשם עיכוב היווצרות הגרורות. הניסויים מעשו במודלים חייתיים של סרטן הערמונית. התוצאות אישרו את היותו של המזוטריפסין מטרה חשובה בסוגי הסרטן השונים וכמו כן את APPI-3M כתרופה פוטנציאלית עם סיכויי הצלחה גבוהים לעיכוב היווצרות גרורות.

ד"ר פפו מסר: "בעזרת המענק נבצע אופטימיזציה סופית לתרופה שפיתחנו, בעיקר לשם הפחתת זמן פינויה מהגוף וזאת לקראת מסחורה והפיכתה לשימושית נגד התפתחות גרורות, תוך כדי קבלת ייעוץ צמוד בכל שלבי התכנון, הניסוי והאנליזות שלשם כך ניעזר ברופאים ומומחים בתחום.

"ייעוץ המומחים יתורגם למחקר פרה-קליני בו תיבדק האפשרות להשתמש ב-APPI-3M בנפרד או ביחד עם תרופות קיימות נגד סרטני ערמונית ולבלב. במקביל, נבצע אנליזה מעמיקה של השוק על מנת להתחיל במסחור החלבון החדש שפותח כתרופה אנטי-גרורתית בסרטנים הנ"ל".

המכון הלאומי לביוטכנולוגיה בנגב NIBN הוא מכון מחקר עצמאי הממוקם בקמפוס אוניברסיטת בן גוריון והוא ראשון ויחיד מסוגו בישראל. מטרתו לקדם מחקר יישומי בביוטכנולוגיה ולייצר תשתית לקידום תעשיית הביוטק בנגב.

הנושאים בתחומי הרפואה שבהם מתמקדת עבודת המחקר: מחלות הסרטן, המחלות הזיהומיות, האוטואימוניות והמטבוליות; מחלות  נוירו-דגנרטיביות וגנטיות. כיום מעסיק המכון 24 חוקרים שהם חברי סגל באוניברסיטת בן גוריון בנגב וכן 175 תלמידי מחקר לתארים מתקדמים, כולל פוסט דוקטורנטים, וכ-40 עובדי מעבדה ומנהלה.

נושאים קשורים:  חדשות,  ד"ר ניב פפו,  אוניברסיטת בן גוריון,  ERC
תגובות