חדשות

שיטות אבחון וטיפול חדישות בגידולים נוירואנדוקריניים הוצגו בכנס ב"הדסה"

חידושים באבחנה היסטו-פתולוגית והדמייתית בגידולים נוירואנדוקריניים הוצגו בכנס בינלאומי שנערך לאחרונה ב"הדסה עין כרם"

משתתפי הכנס בנושא גידולים נוירואנדוקריניים ב"הדסה עין כרם". צילום: דוברות בית החולים

חידושים שונים באבחנה היסטו-פתולוגית והדמייתית של גידולים נוירואנדוקריניים (NETs) הוצגו בכנס בינלאומי שנועד לנושא הזה והתקיים ביחידה לגידולים נוירואנדוקריניים בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים.

בכנס המקצועי שנמשך יומיים השתתפו 30 רופאים מומחים מישראל ומאירופה, ביניהם אנדוקרינולוגים, מומחים ברפואה גרעינית, אונקולוגים ומומחים בתחומי רפואה המשיקים לתחום הזה. הדגש בכנס היה על הבעיות החשובות שמשפיעות על החלטת הרופא במתן הטיפול.

בנוסף הוצגו שיטות אבחנתיות וטיפוליות חדישות, ביניהן הדמיה בסונר עם חומר ניגודי, הערכת מסה של גידול ב-MRI multinhance, טיפול בתרופות חדישות לגידולים נוירואנדוקריניים של לבלב ומעי, צריבה של גידולים בלבלב או בכבד.

את הכנס ותכניו ארגן צוות היחידה לגידולים נוירואנדוקריניים ב"הדסה", בניהולה של ד"ר סימונה גלסברג. לפני כשנה הוכרזה היחידה כמרכז למצוינות מטעם האיגוד האירופאי (ENETS – European Neuroendocrine Tumor Society) והוא כיום המרכז היחידי בישראל ובמזרח התיכון שקיבל הכרה זאת.

ד"ר גלסברג הציגה בכנס צורות אבחון, טיפול ומעקב בגידולי NET שמקורם בקיבה ובמעי ואת אפשרויות הטיפול בחולים עם תסמונת קרצינואידית ופגיעה לבבית. בעקבות הרצאתה התקיים דיון על כמה מהמקרים שהוצגו. פרופ' דויד גרוס הרצה על אפידמיולוגיה וגנטיקה של גידולי NET ועל חידושים באבחונים של גידולים אלה ועל תסמונת Von Hippel Lindauי- VHL. ד"ר קירה אולייניקוב הרצתה על חידושים באבחון סמנים חדשים לגידולים נוירואנדוקריניים ובנוסף עדכנה לגבי הגישה האבחנתית וטיפולית בתסמונת MEN1.

ד"ר עפרה מימון הציגה צורות אבחון, טיפול ומעקב של גידולי NET ממקור לבלב ועל כך גם התקיים דיון שעסק במקרים שהוצגו. ד"ר עמיחי מאירוביץ הציג עדכונים לגבי טיפול באנאלוג רדיואקטיבי לסומטוסטטין PRRT. טיפול זה התחיל להתבצע ב"הדסה" ב-2011 ועד כה הוא נעשה ביותר מ-750 מטופלים.

ד"ר קרין אטלן הציגה חידושים בקלסיפיקציות של גידולים נוירואנדוקריניים עם דגש על מקרים של חולים וחשיבות האבחון ההיסטו-פתולוגי הנכון לשם קבלת החלטה טיפולית. פרופ' חגי מזאה הציג טיפול כירורגי בגידולים ממקור מעי גרורתי לכבד. ד"ר עבד חלילה על עקרונות הטיפול הכירורגי בגידולים שמקורם בלבלב עם מחלה גרורתית בכבד. ד"ר אריאל בנסון מהיחידה לאולטרסאונד אנדוסקופי הציג שיטות טיפול ב-RFA בגידולי NET בלבלב.

הכנס התקיים בשיתוף הרדיולוגים פרופ' אלן בלום מהיחידה לרדיולוגיה פולשנית שגם הציג שיטות טיפוליות מתקדמות מכוונות לכבד; ד"ר ליאת אפלבאום, מנהלת היחידה לאולטרסאונד אבחנתי ופולשני שהציגה עדכונים לגבי טיפול ממוקם RFA בכבד; ד"ר נעמה לב-כהן מהשירות לדימות ב-MRI וד"ר ג'רמי גודפרוי מהיחידה לרפואה גרעינית שהציג שיטות הדמיה חדישות בעזרת PET-CT.

מושב מיוחד בכנס הוקדש לאיכות החיים של מטופלים. ד"ר גלסברג אמרה: "בכנס הוצגו כמה מקרים מורכבים של חולי NETs המדגישים את חשיבות הטיפול בידי צוות רב מקצועי מנוסה, בעיקר כאשר מדובר בגידולים ששכיחותם נדירה".

נושאים קשורים:  גידולים נוירואנדוקריניים,  כנס בינלאומי,  ד"ר סימונה גלסברג,  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
אנונימי/ת
30.08.2019, 11:45

פרופ' אלי מילגרטר איש יקר, מנתח מעולה ומחדש. הציל את גיסי לפני 24 שנים בניתוח חדשני שעד אז (ומאז) בוצע רק בארה"ב. אנחנו - לא נשכח אותו לעולם!