קנאביס רפואי

האם קנאביס רפואי פוגע בתפקוד ההכרתי של חולי סרטן?

מחקר מקרה-ביקורת ראשוני זה בדק האם צריכת קנאביס רפואי במהלך טיפול כימותרפי משפיע על התפקוד ההכרתי של החולים במקביל לשיפור בתסמיני המחלה, בהשוואה למטופלים שלא צרכו קנאביס

03.09.2019, 11:51

השימוש בקנאביס רפואי על ידי חולי סרטן עלה באופן משמעותי בשנים האחרונות. קיימות ראיות לכך שצריכת קנאביס עלולה להשפיע על התפקוד ההכרתי. עם זאת, השפעה אפשרית זאת טרם נבחנה באופן פרוספקטיבי בקרב חולי סרטן נכון לפרסום מחקר זה. מטרתו של המחקר הייתה להעריך את ההשפעה של צריכת קנאביס על היכולות ההכרתיות כמו גם על הקלת התסמינים בקרב חולי סרטן שהיו תחת טיפול כימותרפי.

מחקר פרוספקטיבי זה השווה בין קבוצת חולים שטופלו עם קנאביס (17 משתתפים) לעומת קבוצת ביקורת של חולים שלא טופלו עם קנאביס (17 משתתפים). המשתתפים השלימו שאלוני הערכה עצמית בנושאי דיכאון וחרדה (Hospital Anxiety and Depression Scale), עייפות (Brief Fatigue Inventory), ואיכות חיים (European Organization of Research and Treatment of Cancer core questions on the Quality of Life Questionnaire), ועברו מספר מבחנים להערכת תפקוד הכרתי - מבחן מונטריאול להערכת תפקוד הכרתי (Montreal Cognitive Assessment), מבחן החלפת ספרה בסמל (WAIS III), ומבחן הקשת אצבע (Digital-Finger Tapping Test). הערכת הנבדקים בוצעה לפני התחלת צריכת הקנאביס, ו-3 חודשים לאחר מכן, בזמן השימוש הפעיל בקנאביס.

קבוצת החולים שצרכו קנאביס הפגינה שיפור ביכולות התפקוד הניהולי. מבחינת תסמינים, תועד שיפור בעייפות, בתיאבון ובהפרעות שינה לאחר שימוש בקנאביס. מטופלים שצרכו קנאביס לא נבדלו מקבוצת הביקורת בתפקוד ההכרתי לאחר 3 חודשי שימוש. לא נצפתה ירידה מובהקת בתפקוד ההכרתי באחת מהקבוצות לאורך זמן.

החוקרים סיכמו באומרם שממצאים ראשוניים אלה מרמזים על כך ששימוש קצר-טווח בקנאביס במהלך טיפול עם כימותרפיה שיפר תסמינים הקשורים למחלת הסרטן, מבלי להשפיע על המיומנויות ההכרתיות של החולים.

מקור: 

Bar-Sela, G. et al. (2019). Anti-Cancer Drugs. 30(1): 91-97

נושאים קשורים:  קנאביס רפואי,  חולי סרטן,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
04.09.2019, 01:17

איך אפשר לתרגם מילה קוגניטיבי (שכלי/מנטאל) בתור "הכרתי" (קורטיקאלי)??? כדי לשנות דחוף!

אנונימי/ת
04.09.2019, 01:17

איך אפשר לתרגם מילה קוגניטיבי (שכלי/מנטאל) בתור "הכרתי" (קורטיקאלי)??? כדי לשנות דחוף!

מחקר עם 17 משתתפים. ומזה אנחנו באמת נסיק מסקנות שקנאביס לא משפיע על היכולת המנטלית של חולה הסרטן לקבלת החלטות לגבי המשך הטיפול בעצמו וברצונו לחיים? ...