חדשות

טיפול חדשני שפותח באונ' ת"א קטל 90% מהתאים הממאירים בסרטן הלבלב

מולקולת הפננתרידין שהוזרקה לעכברים מעוררת בתאים הסרטניים מנגנון טבעי של קטילה עצמית | החוקרים ממשיכים בפיתוח המולקולה למעמד של תרופה

סרטן הלבלב. הדמיה: שאטרסטוק

טיפול חדשני המבוסס על הפעלת מנגנון טבעי בגוף קטל כ-90% מהתאים הסרטניים בגידול ממאיר של הלבלב האנושי. השיטה נוסתה על עכברים שבגופם הושתלו תאי סרטן לבלב אנושי.

את הניסוי הוביל צוות חוקרות מאוניברסיטת תל אביב, פרופ' מלכה כהן-ערמון מהחוג לפיזיולוגיה ופרמקולוגיה בפקולטה לרפואה וד"ר טליה גולן גם היא מהפקולטה לרפואה המשמשת כמנהלת מחלקת הלבלב במרכז הסרטן ב"שיבא", תל השומר.

פרופ' מלכה כהן-ערמון וד"ר טליה גולן. "המולקולה קוטלת סרטנים אלימים העמידים לטיפולים הקיימים". צילום: אוניברסיטת תל אביב

הדיווח על השיטה החדשה שנוסתה בעבודה זאת פורסם במהדורת אוקטובר של כתב העת Oncotarget. בדיווח נמסר כי בעבודה זאת יושם בהצלחה מנגנון שנתגלה רק באחרונה: מולקולה המפעילה ביעילות מנגנון מוות ייחודי לתאי סרטן אנושיים וגורמת להכחדה עצמית של התאים הממאירים. המולקולה שנתגלתה הוזרקה לעכברים מושתלי תאי סרטן לבלב אנושי – סוג סרטן אלים שברוב המקרים אינו ניתן לטיפול. המולקולה קטלה 90% מהתאים הסרטניים.

פרופ' כהן-ערמון סיפרה: "ב-2017 גילינו מנגנון ייחודי לתאים סרטניים אנושיים הגורם להם להיכחד תוך כדי התרבותם. מצאנו שנגזרות של המולקולות בשם פננתרידין - פחמימנים תלת-טבעתיים - משבשות את תהליך חלוקת התא אבל רק בתאים סרטניים אנושיים. הן מעוררות בתאים מנגנון טבעי של קטילה עצמית, מבלי לפגוע כלל בתאים הבריאים הסמוכים. זאת בניגוד לטיפולים כימיים למיניהם או הקרנות, המזיקים גם לרקמות הבריאות של החולה. במחקר הנוכחי בחנו את יעילות מנגנון זה בעכברים מושתלים בסרטן הלבלב האנושי הנפוץ ביותר - PANC1".

במסגרת המחקר הוזרקה המולקולה לעכברים המושתלים (שמונה או 14 הזרקות ברצפים של חמישה ימים בשבוע או שלוש פעמים בשבוע). חודש לאחר סיום הטיפול נצפתה ירידה של 80%-90% בתאים הסרטניים בגידולים. באחד העכברים שטופל יומיומית, הגידול אף נעלם לחלוטין. כמו כן, הטיפול לא פגע בגדילה ובהתפתחות של העכברים ולא גרם להם לתופעות לוואי או לשינויי התנהגות.

פרופ' כהן-ערמון: "מולקולת הפננתרידין שזיהינו נבחנה מאז גילויה בתרביות רקמה של מגוון רחב של תאי סרטן אנושיים אלימים, במעבדה שלי וגם במעבדות אחרות בעולם. בעבודות אלו נמצא כי היא קוטלת ביעילות מושבות של תאי סרטן אנושיים, ביניהם סרטן המוח, הריאות, השחלה, המעי הגס, הכבד והקיבה, כולל סרטנים אלימים שעמידים לטיפולים הקיימים.

"במחקר הנוכחי עברנו לשלב מתקדם יותר, לשלב הפרה-קליני: ניסויים בגידולים אנושיים המושתלים בעכברים. התוצאות הטובות שהתקבלו בעכברים מושתלי הגידולים של סרטן לבלב אנושי היו מעודדות ואנחנו ממשיכים בפיתוח המולקולה ל'מעמד' של תרופה. בהמשך תיבחן בטיחות השימוש במולקולה זו בהתאם להנחיות ה-FDA. המטרה שלנו היא לפתח תרופה יעילה ובטוחה לחולים בסוגי סרטן לבלב שלא ניתן לנתחם, ושמחלתם עמידה לטיפולים אחרים המוצעים היום".

נושאים קשורים:  תרופה לסרטן,  פרופ’ מלכה כהן-ערמון,  ד"ר טליה גולן,  סרטן-לבלב,  מחקר ישראלי,  מחלת הסרטן,  חדשות,  סרטן הלבלב
תגובות
אנונימי/ת
05.12.2019, 16:34

מצויין, עכשיו תכנסו לתהליך המסובך וביורוקרטי, תגייסו כסף ועוד כסף ועוד כסף ועוד ניסויים ועוד ניסויים ובעוד ארבעים שנה אם לא תפשטו רגל באמצע התרופה הזו תתחיל לעבוד, בשביל הנכדים שלנו
השיטה הנוכחית של הליך הרישוי לתרופות בfda פלוס העובדה שכל הממשלות במערב לא חושבות שהן צריכות לממן ניסויי תרופות היא אסון
יש בעולם יותר מ900 תרופות לסרטן שנמצאות בניסויים, יכול להציל מליוני בני אדם והן לא, יש עוד מספר עצום ולא ידוע של תרופות שלא פותחו כי לא היה כסף או כי הן נכשלו באיזה ניסוי שלא נעשה כמו שצריך ואז אף אחד לא מממן צ'אנס נוסף
ובגלל זה מליונים מתים [גם אנשי הfda בסוף חולים ומתים כמו כולם...]

28.01.2020, 10:10

תגובה זו ניתנת להגדרה 'שטויות במיץ עגבניות.'. הדרך הנכונה לפעולה מול ה-FDA היא לפנות אליו עם הממצאים, לבקש פגישה עם מנהל היחידה הרלבנטיות שתבין את התרופה לצורך אישורה, לנסוע אליהם ולהציג בפניהם את תוצאות המחקר ולבקש את עזרתם בתכנון מחקרי הפיתוח שיובילו לאישור התרופה. אני, אישית, עשיתי זאת כמה פעמים בעבר ותמיד התקבלתי במאור פנים וברצון כן לסייע.

28.01.2020, 10:13

תיקון - תבין=תבחן