חדשות

מדוע הטיפול הפליאטיבי צריך להיות נחלת כל הפרופסיות ברפואה

המרכז הרפואי הדסה הר הצופים אירח את הכנס השנתי לטיפול פליאטיבי שבו נדונו אתגרים וסוגיות בטיפול בחולים סופניים, בדגש על חולי דמנציה

חולה סופני בהוספיס. אילוסטרציה

חשיבות העלאת המודעות למקצועות המתמחים במתן טיפול פליאטיבי והצורך במומחים לתחום הזה הוצגו בשבוע שעבר בכנס השנתי של השירות הפליאטיבי שקיים, זו השנה העשירית, בית החולים הדסה הר הצופים בירושלים.

נועה שמש, מנהלת השירות הסוציאלי בבית החולים וחברת הסגל בתחום הפליאטיבי, אמרה בכנס: "הטיפול הפליאטיבי צריך להיות נחלת כל הפרופסיות ברפואה, החל מהרופאים ועד לצוותי הסיעוד, העובדים הסוציאליים ויתר מקצועות הבריאות. רק כך נוכל לתת את הטיפול המיטבי לחולים הסובלים ממחלות חשוכות מרפא וסופניות, או כאלו שאינן בנות טיפול, וגם לבני המשפחות".

ד"ר דניאל אזולאי, מנהל השירות הפליאטיבי ב"הדסה". "חובה להכיר בכך שסוף החיים יכול להיראות אחרת"

ד"ר דניאל אזולאי, רופא מומחה בגריאטריה ומנהל השירות הפליאטיבי ב"הדסה", ציין כי הכנס, שנועד לאנשי מקצוע מכל רחבי הארץ ומתקיים בשיתוף אנשי מקצוע מקופות החולים, נועד לעדכון בחידושים בתחום הזה, תוך העמקה בהיבטים הרפואיים, המשפטיים, הסוציאליים והאתיים הנוגעים לטיפול התומך בחולה שעל פי הגדרתו החוק הוא נוטה למות.

בית החולים הדסה הר הצופים נחשב בין חלוצי התחום הזה בישראל ובו פועלות מחלקת הוספיס, יחידה להוספיס בית ושירות פליאטיבי והוא בין הבודדים מבתי החולים בארץ שבו מופעלות יחידות אלו.

הכנס התמקד בחולי דמנציה בסוף החיים ונדונו בו נושאים הנוגעים להגנה על זכויות החולה ואופן הטיפול בו ובבני משפחתו.

ד"ר אזולאי הציג לבאי הכנס את האתגרים בטיפול הפליאטיבי בחולים הדמנטיים והדגיש: "חשוב שאנשי המקצוע ובני משפחות המטופלים יכירו את מהות השירות הפליאטיבי. היכולת של חולה לומר מה הוא מוכן שיעשו בשבילו בסוף החיים ומה לא יעשו לו ושאנשי מקצוע יישמו זאת היא בעלת חשיבות רבה. כיום החולה יכול להחליט מה הוא רוצה בסוף חייו - מה שלא היה אפשרי בעבר. חובה להכיר בכך שסוף החיים יכול להיראות אחרת. אדם יכול לקבל החלטות על עצמו ולתכנן את שארית ימיו".

עו"ד שלומית כהן, מהלשכה המשפטית של "הדסה", הציגה את הכלים המשפטיים השימושיים לסוף החיים עם דגש על סעיפי חוק החולה הנוטה למות. אנה קוצ'ין, עובדת סוציאלית בהוספיס הר הצופים, הרצתה על שחרור מהוספיס והמעבר להוספיס ביתי.

ד"ר אריה קנדל, סגן מנהל המחלקה האורתופדית ב"הדסה", הרצה על שברים בחולים הנוטים למות. הרצאתה של ד"ר רבקה ברוקס, מנהלת התכנית לטיפול תומך בילדים ומנהלת טיפול נמרץ ילדים בבית החולים, עסקה בטיפול תומך בילדים. ד"ר דניאלה הרצוג, אחות אונקולוגית מחוזית ואחראית על ההוספיס הביתי במכבי שירותי בריאות, הציגה את נושא הטיפול הפליאטיבי באמצעות וואטסאפ. פרופ' ראובן אור ממעבדת המחקר לאימונותרפיה של הסרטן ב"הדסה עין כרם" הרצה על רפואה קנאבינואידית בשירות הטיפול הפליאטיבי.

ד"ר תמר אלרם, מנהלת "הדסה הר הצופים", הציגה את החשיבות והמשמעות של המטפלים הפליאטיבים: "מטפלים פליאטיבים ניגשים אל הסבל, לא נמנעים ולא מתחמקים ממנו. הם עוזרים לאנשים ברגעים הכי קשים שלהם. עצם היכולת שלהם לגשת כבר מביאה להקלה על הסבל והיא חלק מהריפוי".

נושאים קשורים:  טיפול פליאטיבי,  הוספיס,  חולה סופני,  חדשות,  ד"ר דניאל אזולאי,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
אנונימי/ת
25.12.2019, 19:01

צריך להיות בארץ אפשרות לסיום חיים לחולים במחלות חשוכות . לחסוף את הנסיעה לשוויץ למי שיש יכולת. ולחסוך את המוות המבזה של גסיסה איטית . שרק מי שראה את זה מבין . שמדובר בתהליך מוות מבזה , נעדר כבוד . שוב אדגיש מבזה! שלא ראוי שבני אדם ימותו ככה. לאדם הזכות להחליט כיצד לחיות וכיצד למות . מקצועות הרפואה השונים לא ממש יכולים לסייע בזה. לכן לאפשר את האפשרות לאדם שרוצה בכך לסיים את חייו בכבוד.(הכוונה כמובן לחולים מחלות חשוכות ) וזה לא קשור לדת. בדת מותר להתאבד . המתאבדים למיניהם מסיבות שהדת מתירה להתאבד זה בסדר? מתאבדי מצדה... 3 דברים יהרג ובל יעבור . עזבו את הדת . תאפשר ו למות בכבוד . קוקטייל תרופות שהאדם שקיבל אישור קונה בבית . הוא לבד יערבב אותו וישתה אותו כאשר יחליט. משפחתו סביבו. נכנס לשינה לצמיתות . ראיתי דוקו כזה . מכבד. ראוי. הגיע הזמן .