• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

קלינאיות התקשורת יוצאות למאבק נגד משרד הבריאות

הקלינאיות טוענות שהן אמנם תומכות ברפורמה בתחום התפתחות הילד ובהעברת הטיפולים לקופות החולים, אבל לא על חשבון תנאי ההעסקה הגרועים שלהן, ללא תנאים וזכויות ובשכר נמוך יותר

קלינאית תקשורת. צילום: אילוסטרציה

החברה הישראלית לריפוי בעיסוק והאגודה הישראלית של קלינאי התקשורת יוצאות במאבק בתנאי ההתקשרות העתידיים עם הקלינאיות לקראת כניסתה לתוקף ב-1 באפריל 2020 של הרפורמה בתחום התפתחות הילד. יעדה: להביא לכך שבתוך שנתיים 95% מהטיפולים בתחום התפתחות הילד ייעשו בקופות החולים, בזמן סביר לפי ההגדרות הקליניות בתחום, כלומר כשלושה חודשים. אלא שהקלינאיות טוענות שהן אמנם תומכות ברפורמה, אבל לא על חשבון תנאי ההעסקה הגרועים שלהן.

על פי תחשיב שנעשה בסיוע רואה חשבון, בחלק מהתעריפים המוצעים על ידי הקופות לקלינאיות העובדות כפרילנסריות כאשר כל עלויות הקליניקה, הביטוח המקצועי, המע"מ, המסים, ביטוח לאומי, ביטולים וכדומה יושתו כעת על המרפאות והקלינאיות בתעריף שהוא כמחצית התעריף הריאלי במקרה הטוב, יישארו בידיהן שבעה שקלים עד 27 שקל לשעה. כך דיווחה אתמול (א') סיון קלינגבייל ב"דה מרקר".

הרפורמה היא תולדה של העלייה בצרכים ובמחסור החמור במטפלים בקופות. ב-2011 אפשר משרד הבריאות למטופלים שלא קיבלו בתוך שלושה חודשים תור, לקבל מהקופות החזר של כ-200 שקל על טיפול פרטי.

בדיווח נמסר שלפי תחשיב משרד הבריאות, ההורים הוציאו כ-60 מיליון שקל בשנה על השתתפות עצמית במימון טיפול אצל קלינאיות התקשורת.

מטרת הרפורמה: להחזיר את מרכז הכובד של הטיפולים לרפואה הציבורית כדי לרסן את הפרטית. הקופות נדרשו לשפר זמינות תורים ולשם כך הועמדה להן תוספת בסך 80 מיליון שקל בשנה במבחני התמיכה הממשלתיים. במקביל נדרשו לסגור בהדרגה את מסלול ההחזרים. כספי התמיכה יינתנו רק אם יוכיחו גידול במספר הטיפולים שהן מספקות. אם יוכח שהקופות מספקות טיפולים בזמינות סבירה - מסלול ההחזר יבוטל כליל.

הקלינאיות טוענות שנדרשת תוספת של מאות תקנים והיחס אליהן מצד הקופות יהיה כאל עובדות קבלן ללא תנאים וזכויות ובשכר נמוך יותר. משרד הבריאות מסר בתגובה שהבעיה מוכרת ואיננו מתעלם ממנה.

בדיווח הובאה תגובת "מכבי": "הרפורמה עושה צדק עם אלפי ילדים והורים. השוק היה פרוץ לחלוטין עד עכשיו. 'מכבי' מאפשרת למטפלות הפרטיות התקשרות בתעריף הוגן, בדומה לנהוג במקצועות בריאות נוספים ותציע תמריצים".

תגובת ה"כללית": "אנו פועלים להגביר זמינות לטיפולים ולאבחונים. בשנה הקרובה נפתח מרכזים חדשים להתפתחות הילד בכל המדינה ונגייס בעלי מקצוע מכל התחומים הרלוונטיים".

נושאים קשורים:  קלינאי תקשורת,  התפתחות הילד,  חדשות,  קופות החולים,  רפואה פרטית
תגובות