חדשות

ב"שיבא" החלו לבצע הקרנות תוך כדי ניתוח להסרת גידולים סרטניים

הטיפול הקרינתי היישר למצע הגידול בזמן הניתוח להסרתו מיועד לחולים עם גידולים בעלי סיכון גבוה לחזרה מקומית ואזורית לאחר הכריתה

ניתוח להסרת גידול סרטני. אילוסטרציה

במרכז הרפואי שיבא בת השומר נכנסה לשימוש טכנולוגיה חדשה המאפשרת לבצע ניתוחים להסרת גידולים אונקולוגיים מסוגים שונים המשלבים קרינה תוך-ניתוחית היישר למצע הגידול. עד כה, מסר הבוקר (ה') בית החולים, כבר בוצעו כך יותר מ-50 ניתוחים כאלה.

הטיפולים בסוגי הסרטן השונים כוללים, בין השאר, הקרנת אזור הגידול לפני או לאחר שמבוצע הניתוח להסרתו. עתה מבוצעת ההקרנה תוך כדי הניתוח עצמו. ההקרנה של הגידול תוך כדי הניתוח נעשית מיד לאחר הסרתו ובעת הסטת האיברים החיוניים משדה הקרינה. מעורבים בהליך אנשי צוות מכון הקרינה.

פרופ' אבירם ניסן. "טיפול קרינתי בזמן הניתוח להסרת הגידול מאפשר להעצים את פוטנציאל ההליכים הכירורגיים". צילום: דוברות בית החולים

פרופ' אבירם ניסן, מנהל המחלקה לכירורגיה כללית ואונקולוגית, ציין: "חלק גדול מהגידולים הסרטניים חוזר באותו המקום או באזור שבו שכן הגידול הקודם. מתן טיפול קרינתי בזמן הניתוח להסרת הגידול מאפשר להעצים את פוטנציאל ההליכים הכירורגיים המבוצעים, להגיע מעבר לשולי הרקמה שאנו יכולים לכרות ולתת טיפול יעיל המשמיד תאי סרטן וכך לנסות למנוע צמיחת הגידול מחדש".

הקרינה התוך-ניתוחית מבוצעת במאיץ קווי נייד - גירסה ניידת ומוקטנת של מכשירי קרינה המוכרים לחולי הסרטן.

פרופ' צבי סיימון, מנהל המכון לרדיותרפיה אונקולוגית בבית החולים, הוסיף: "הטיפול הקרינתי נמשך כ-60-40 שניות. הודות ליכולת למזער את המאיץ הקווי הנייד ולהרכיבו על גבי פלטפורמה ניידת המצוידת בזרוע רובוטית, ניתן לכוון את הקרינה לעומק החתך הניתוחי".

בשלב הראשון מבוצעת כריתת הגידול הסרטני. המנתחים מגדירים את גבולות כריתת הגידול ואת האיברים הניתנים לשימור. לאחר מכן מבוצע הליך הסרת הגידול. בשלב הבא מבוצעת הקרנה של מצע הגידול, שהוא האזור המסוכן ביותר להישנות הופעת תאי סרטן. עם סיום ההקרנה, מבוצעות פעולות שחזור מערכת העיכול או מערכת השתן, לפי היקף הכריתה שבוצעה.

ההחלטה על שילוב הקרינה בניתוח ועל אופן ביצועה מתקבלת על ידי צוות משותף של אונקולוגים, כירורגים ומומחי קרינה תחת הובלתו של פרופ' סיימון.

פרופ' ניסן: "הטיפול מיועד לחולים עם גידולים בעלי סיכון גבוה לחזרה מקומית ואזורית לאחר הכריתה. הגידולים כוללים בעיקר גידולי רקמות רכות, סרקומות - בבטן, באגן או ברטרופריטונאום - האזור שמאחורי הבטן וגידולי לבלב, כאשר גבולות הכריתה סמוכים או משיקים לגידול. כמו כן, גידולים חוזרים או מתקדמים, מקומית, של החלחולת או המעי הגס וגידולים נבחרים ממקור מערכת השתן או מערכת המין הנשית.

"שילוב הטכנולוגיות הללו נועד לא רק לטפל בגידול, אלא גם לשפר באיכות חיי החולה", סיכם פרופ' ניסן.

נושאים קשורים:  כריתת גידול סרטני,  הקרנות,  פרופ' אבירם ניסן,  אונקולוגיה,  כירורגיה,  בית החולים שיבא,  פרופ' צבי סיימון
תגובות
אנונימי/ת
07.02.2020, 14:51

מה? רק עכשיו?

אנונימי/ת
07.02.2020, 14:52

אז יש לכם יותר גדול! יאללה, איכילוב, הדסה, בלינסון, שערי צדק, לרוץ ולקנות!!!

07.02.2020, 15:20

תגובה מיותרת