חדשות

מחקר בינלאומי ענק מיפה את המוטציות הגנטיות הגורמות לסרטן

צוות של מעל אלף מדענים יצר את התמונה המפורטת ביותר עד כה של מוטציות הגורמות למחלת הסרטן | תוצאות המחקר יסייעו בפיתוח טיפול מותאם אישית ודרכים חדשות לגילוי מוקדם של סרטן

מחקר רפואי. אילוסטרציה

צוות של יותר מאלף מדענים מ-37 מדינות בשם The Pan Cancer Analysis of Whole Genomes Consortiumי(PCAWGC) הצליח לבנות לראשונה את התמונה המפורטת ביותר והמקיפה של מחלת הסרטן לסוגיה הרבים. "העבודה הענקית שנמשכה יותר מעשור דמתה לבניית פאזל בן 100 אלף חלקים קטנים וזאת כאשר עד כה, 99% מחלקי הפאזל לא היו ידועים ולמעשה נחשבו בגדר נעלם", הגדירו זאת מחברי הדו"ח על עבודת החוקרים שפורסם בסוף השבוע ב-Nature.

תוצאות הפרויקט יאפשרו לפתח טיפולים מותאמים אישית לכל חולה בהתאם לייחודיותו הספציפית של  הגידול הממאיר ואו לפתח דרכים חדשות לגילוי מוקדם של סרטן.

הצוות ביצע אנליזה של מלוא הקודים הגנטיים של 2,658 תאים סרטניים שהתאימו ל-38 סוגים שונים של מחלת הסרטן. "מחלת הסרטן היא גירסה משובשת של התאים הבריאים ברקמות הגוף השונות – מצב שגורם למוטציות בדנ"א ולשינוי בתאי הרקמות עד שהשינויים גדלים והתחלקות התאים הטבעית נעשית באופן לא מבוקר ופראי", הסבירו החוקרים.

"רוב ההבנה של המדע והרפואה לגבי התהליך הזה נובעת ממערך ההוראות הגנטיות לשם בניית החלבונים בגוף, והחלק הזה בפאזל מהווה לערך 1% מהגנום המלא", הסביר זאת ד"ר לינוקלן סטיין (Lincoln Stein) מהמכון לחקר הסרטן באונטריו, קנדה, שהיה אחד מחברי הצוות הבינלאומי. "עד כה", הוסיף, "הרופאים גיששו באפלה כאשר הציעו טיפולים לכשליש מהחולים מאחר שהיה קשה להצביע אילו תאים נעשו סרטניים".

העבודה העצומה שהושקעה בפרויקט המדעי מתוארת עתה ב-22 מאמרים מדעיים. היא הראתה שסרטן הוא קומפלקס ענק ומסובך מאוד שבו יש אלפי קומבינציות שונות של מוטציות שביכולתן לגרום להופעת המחלה בצורותיה השונות ובדרגות החומרה הרבות שלה.

בפרויקט הזה נמצא כי סוגי הסרטן מכילים בממוצע בין ארבע לחמש מוטציות בסיסיות שמאיצות את הגידול הממאיר. "אלו הן הנקודות החלשות הפוטנציאליות שניתן יהיה לנצלן לצורך מיקוד הטיפולים שמטרתם לתקוף את אותן מוטציות שמפעילות ומדרבנות את התהליך הסרטני", צוין.

"בסופו של דבר המטרה היא להשתמש בטכנולוגיות לזיהוי הטיפולים היעילים ביותר שיתוכננו לחולה בהתאמה אישית, עבורו בלבד, באופן פרטני ובהתאם למצבו ולמפת הגנים שלו", הוסיף ד"ר פיטר קמפבל ממכון המחקר הבריטי "וולקם סאנגר".

עם זאת החוקרים סבורים כי נראה שאצל 5% מהסרטנים אין כלל מוטציות להפעלת התהליך (Driver Mutations) ולפיכך תידרש עוד עבודה מדעית נרחבת נוספת כדי לפצח את החידה הזאת.

בפרויקט הזה גם עלה בידי הצוות לפתח מה שכונה "תיארוך פחמן" (Carbon Dating) של המוטציות. יותר מ-20% מהמוטציות מופיעות שנים רבות, לעתים אפילו עשורים, לפני שמחלת הסרטן לתסמיניה מתגלית ומאובחנת.

"בעבודה הזאת יצרנו את צירי הזמן (Timelines) הראשונים של המוטציות הגנטיות לרוחב הספקטרום של הסרטן וסוגיו", הוסיף חוקר בכיר אחר בצוות, ד"ר פיטר ואן-לו (Peter Van Loo) ממכון פרנסיס קריק בלונדון. "פיענוח התבניות והמגמות הללו פירושן שעתה אפשר יהיה לפתח מבדקי אבחון דיאגנוסטי חדשים שיאתרו סימנים מחשידים להופעת סרטן עתידית הרבה יותר מוקדם. אלא שהאתגר הגדול שעימו יצטרכו המדע והרפואה להתמודד יהיה לזהות ולהבין אילו מבין המוטציות הללו יגרמו להופעת גידולים ממאירים ולאילו מהן ניתן יהיה לא להתייחס באופן בטוח - כלומר שהן לא יצביעו בהכרח אבל ברמת סבירות גבוהה ובטוחה על הופעה עתידית של המחלה".

לקריאה נוספת – ליחצו כאן

נושאים קשורים:  מחלת הסרטן,  מוטציות גנטיות,  גילוי מוקדם של סרטן,  מחקר בינלאומי,  חדשות,  רפואה מותאמת אישית,  אונקולוגיה
תגובות