חדשות

מחקר חדש מצא: שונות נרחבת בקצב הלב הנורמלי במנוחה בין אדם לאדם

במחקר אמריקאי נמצאו בקרב המשתתפים הבדלים של עד 70 פעימות לדקה בקצב הלב במנוחה | החוקרים סבורים כי רק מעקב רציף ומתמשך מאפשר לזהות מוקדם שינויים בלתי צפויים המחייבים התערבות קלינית

בדיקת קצב הלב. אילוסטרציה

אחד המחקרים הגדולים ביותר בהיקפם שנעשו עד היום לצורך מדידת קצב לב נורמלי במנוחה מצא עקביות לאורך זמן, אבל גם שונות, בטווח רחב בין אדם לאדם. לעתים נמצאו הבדלים של 70 פעימות לדקה.

לקצב הלב במנוחה יש קשר עם גיל, מגדר, במצב שינה או ערות, ל-BMI וגם יש הבדלים בהתאם לתקופת השנה: הוא מינימלי לרוב ביולי, מירבי – בינואר ובחורף. לאורך היום הוא יציב במשך פרק זמן קצר. 20% מבני האדם חווים לפחות שבוע אחד שבו חלים שינויים בקצב הלב במנוחה (RHR) בטווח של 10 פעימות ומעלה לדקה.

המחקר בנושא הזה פורסם בשבוע שעבר ב-PloS One ונעשה על ידי צוות ממכון סקריפט למחקר תרגומי בלה-הויה (La Jolla), קליפורניה. הצוות עשה שימוש בציוד לביש, שכלל חיישנים ויכולת מדידה דיגיטלית לניטור קצב הלב. 92,457 בני אדם השתתפו בו. פרק הזמן החציוני שבו לבשו את מד הפעימות היה 320 יום – מעל 35 שבועות בין מארס 2016 לפברואר 2018. המשתתפים חוברו למד לפחות יומיים בשבוע, לפחות 20 שעות בכל פעם. בצורה זאת נאספו כמעט 33 מיליון מדדי פעימות יומיים כשהטווחים שדווחו בין 40 ל-109 פעימות בדקה.

מחברי דו"ח המחקר ציינו כי בביקור שגרתי אצל רופא מקובל לבצע מדידת דופק הלב במנוחה, אלא שמדידות כאלו הן לעתים נדירות בעלות משמעות שמחייבת פעולה, אלא אם כן נראית חריגה באופן מובהק מטווח הנורמל שמבוסס על מחקרים באוכלוסיות. שימוש במד לביש, שמקליט ומתעד את פעימות הלב, מספק הזדמנות למעקב רציף לאורך זמן ומזהה שינויים בפעימות במנוחה אצל כל אדם באופן אינדיבידואלי ומציג את ההבדלים שמתגלים כך.

בהקשר להבדלים עונתיים, ציין הדו"ח כי מדובר בהבדלים קטנים, כאמור קצב גבוה יותר במידה קלה בינואר וקצב נמוך יותר ביולי.

עורכי המחקר ציינו כי משמעות הממצאים שלהם היא שמעקב מתמשך יאפשר לזהות מוקדם מצב או מגמת שינויים בלתי צפויים המחייבים התערבות קלינית.

נושאים קשורים:  קצב לב,  קרדיולוגיה,  ניטור קצב לב,  חדשות,  מחקר
תגובות