חדשות

לראשונה בישראל: ריאה שהוצאה מהחולה, נוקתה מהגידול הסרטני והושתלה בגופו

"בחדר הניתוח שלנו התחוללה דרמה גדולה", סיפרו פרופ' דן ערבות, מנהל מערך ניתוחי לב וחזה וד"ר יורי פייסחוביץ, מנהל היחידה לכירורגיית חזה במרכז הרפואי בילינסון, שיזמו והובילו את הניתוח הייחודי

ד"ר יורי פייסחוביץ, מנהל היחידה לכירורגיית חזה ב"בילינסון", מתכונן לניתוח. "סימן השאלה שריחף מעלינו עד לשלב ההשתלה: האם אכן הצלחנו להציל את הריאה?"

במרכז הרפואי בילינסון בפתח תקווה בוצע בשבוע שעבר ניתוח ייחודי, כמותו, כך מסר בית החולים, לא נעשה עד כה בישראל: ריאה הוצאה מגוף חולה, עברה ניקוי מהגידול הסרטני שהיה בה והושתלה מחדש בגופו של המטופל.

את הניתוח הראשוני מסוגו בארץ יזמו והובילו פרופ' דן ערבות, מנהל מערך ניתוחי לב וחזה וד"ר יורי פייסחוביץ, מנהל היחידה לכירורגית חזה במחלקה לניתוחי לב וחזה. שניהם מסרו כי בעקבות הניתוח החולה יוכל לחזור לשגרת חיים מלאה.

החולה סבל שנים רבות מקוצר נשימה והגיע לבית החולים עם קריסה של הריאה עקב גידול סרטני. בהדמיות נראתה הריאה שקרסה "כמו בלון שהוציאו ממנו את האוויר", דיווחו הרופאים.

בבדיקות שנעשו התברר כי למטופל גידול ענק בריאה שלא ניתן היה לדעת מה גודלו המדויק. הניתוח המקובל בחולים עם גידול בריאה הוא כריתת הריאה. אלא שניתוח זה מותיר אותם עם נכות לכל החיים וכן עם סכנה לזיהומים.

ד"ר יורי פייסחוביץ שהגה את הרעיון ופרופ' ערבות החליטו על מסלול ניתוח ייחודי ושונה מהמקובל, כמותו, כך מסרו, נעשו עד היום בעולם בודדים בלבד.

"בחדר הניתוח שלנו התחוללה דרמה גדולה של ממש. ההליך כולו נמשך כחמש שעות. סימן השאלה שריחף מעלינו עד לשלב ההשתלה: האם אכן הצלחנו להציל את הריאה?".

פרופ' ערבות: "'בילינסון' הוא בית החולים היחידי בארץ המבצע השתלות ריאה ולכן צברנו כאן ניסיון רב בהנצלת ריאות מנפטרים לשם השתלות בחולים. אני גאה בצוות המערך על החשיבה פורצת הדרך שמביאה לפתרון גם לחולים הקשים והמורכבים ביותר".

הרופאים תיארו את שלבי הניתוח: בשלב ראשון הוצאה הריאה עם הגידול מגוף החולה. הגידול עירב גם את סמפונות וכלי דם - מה שאפשר לאחר מכן להשתילה מחדש. בשלב השני בוצעה שמירת הריאה בנוזל שימור מיוחד, כפי שנעשה בהשתלות מסוגים שונים אחרים. בשלב השלישי נעשתה כריתה של הגידול תוך כדי בדיקה שאכן הוצא כל הגידול.

בסיום כריתת הגידול נשארה למטופל רק אונה אחת של הריאה. בשלב הרביעי נבדקה האונה שנשארה מהריאה ובוצע ניפוח באוויר. בשלב החמישי נעשתה ההשתלה של האונה הבריאה חזרה בגופו של המטופל תוך חיבור כלי הדם והסמפונות, וכך הושלמה השתלה עצמית של הריאה.

נושאים קשורים:  המרכז הרפואי "בילינסון",  גידול בריאה,  תיאור מקרה,  פרופ' דן ערבות,  ד"ר יורי פייסחוביץ,  סרטן הריאה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
03.03.2020, 16:23

אין על בילינסון, אלופים!!!

כל הכבוד!!!

04.03.2020, 20:34

אין ספק שמדובר בניתוח יפהפיה ומלמד על יכולות טכניות אדירות. יכול לשמש כמענה למעט חולים עם שאתות ראתיות. מה הייתה דרך אגב ההיסטולוגיה?
בעתונות הרגילה הייתה קצת הגזמה בהצגת הניתוח כפריצה בטיפול בסרטן ריאה.

05.03.2020, 08:08

Wow!