קורונה בישראל

גורמי המקצוע: ההסגר הביתי הכרחי לפני שמערכת הבריאות תאבד שליטה על המצב

רופאה ישראלית העובדת באיטליה פנתה לציבור בישראל: "תלמדו מהטעויות שנעשו כאן. אל תאלצו רופאים לבחור מי יחיה ומי ימות"

סגר בישראל. צילום ארכיון: יוסי זמיר/ פלאש 90

כל בכירי משרד הבריאות וגם אנשי מקצוע בתחום הרפואי בטוחים כפי שהתבטאו מי שהיה מנכ"ל משרד הבריאות ומנהל איכילוב, פרופ' גבי ברבש ומנכ"ל המשרד כיום משה בר סימן טוב ונוספים: "אנחנו  בטוחים שיש סביבנו אלפי חולי קורונה שכלל אינם יודעים שהם חולים והמערכת עדיין לא יודעת עליהם". הסגר שהורחב ושורה של הנחיות אחרות לציבור שנכנסו לתוקף "הם צעד הכרחי לפני שנאבד שליטה על התפשטות הנגיף".

בעקבות הצגת התרחישים החישוביים השונים לפני מקבלי ההחלטות, ההערכה היא ש"בימים הקרובים תהיה גם בישראל עלייה בתחלואת הקורונה ותהיה גם תמותה".

פרופ' ברבש אמר באולפן החדשות של ערוץ 12: "מה שנעשה עכשיו ישפיע על תמונת המצב בארץ באפריל. יש חשש שנסיים את חודש מארס עם מאות רבות אולי כבר אלפי חולים". הוא וגורמים אחרים, לרבות ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנהל משרד הבריאות בר סימן טוב ופרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור, שהופיעו בתדריך היומי לתקשורת שהועבר בשידור ישיר כי "ישראלים רבים עדיין מפרים את ההוראות, יוצאים מהבתים, מבלים בכל מיני מקומות ובאים במגע עם אחרים – ובכך תורמים להדבקה נרחבת".

אמש גם הוברר שהשרים אריה דרעי וצחי הנגבי ושני ח"כים נוספים שהו בקרבת חולים ולכן הורו גם להם להיכנס לבידוד מיידי. בעקבות זאת כל חברי הכנסת ועובדי המקום עשויים לעבור בדיקות לקורונה ולא מן הנמנע שיהיו ביניהם שיידרשו להיכנס לבידוד.

מנכ"ל משרד הבריאות הזהיר: "ללא הקפדה מחמירה על ההנחיות, המחיר שנשלם עלול להיות יקר: יהיו לא מעט אנשים שימותו. הכל תלוי בהתנהגות הציבור".

ד"ר עדי ויס-פינק, ישראלית ורופאת ילדים העובדת עתה בעיר פרמה באיטליה, העלתה פוסט בפייסבוק שהופנה במיוחד לישראלים: "ההתנהגות שלהם הזכירה לי יותר מדי את מה שקרה באיטליה ואת התוצאות של התנהגות זאת. אני מבקשת מכם: תיכנסו מיד להסגר, עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי".

הפנייה שלה שודרה בערוצי טלוויזיה בישראל. "אל תהפכו את ישראל למוקד התפרצות המוני כמו זה שאנחנו חווים כאן, באיטליה, בימים אלה. ישראלים יקרים, מה עובר עליכם? תישארו בבתים שלכם. תלמדו מהטעויות שלנו. לפני שלושה שבועות היינו כאן בפרמה עם שלושה חולים. מיד סגרו בתי ספר וגנים והמליצו להישאר בבתים כמה שיותר, אבל אנחנו המשכנו בחיים כרגיל למרות ההגבלות.

"יצאנו, בילינו, צחקנו וזלזלנו - ומה היתה התוצאה? הוטל הסגר כללי אחרי שבועיים, אחרי שבתי החולים כבר קרסו, אחרי שמשאירים אנשים, וגם צעירים, למות בביתם. אנשים מתים בודדים בבית החולים בלי להספיק להגיד שלום לאהובים שלהם, בלי הלוויה. מתים כמו נמלים.

"אני מבקשת: תישארו בבית, אתם לא חסינים. אולי אתם הבאים בתור. תסתגרו בבית, אם לא בשבילכם אז בשביל הילדים שלכם. ואם לא בשביל הילדים שלכם, בשביל השכן שלכם שהוא אולי חולה סרטן סופני. בשביל הסבא וסבתא שלכם שנושקים לשנות ה-80. אל תאלצו אותנו הרופאים לבחור מי יחיה ומי ימות. תשתדלו שלא לגרום לנו לדבר הגרוע ביותר שיכול להיות בקריירה של הרופא".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  סגר,  מערכת הבריאות,  מגיפה,  משרד הבריאות,  19-COVID
תגובות