• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

פרופ' סיגל סדצקי: "ל-98% מהאנשים עם תסמינים - אין קורונה ולא הגיוני לבדוק את כולם"

לצד המחסור במטושים ובעוד בציבור נשמעת קריאה לבדיקות לכלל האוכלוסיה, ראש שירותי בריאות הציבור מסבירה מדוע אין טעם בכך: "בדיקות המוניות עלולות להניב טעויות קיצוניות ולא יעניקו תמונה מהימנה"

פרופ' סיגל סדצקי, לשעבר ראש שירותי בריאות הציבור. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' סיגל סדצקי, אמרה אמש (ד') בשיחה עם כתבי הבריאות: "98% מאלה שיש להם חום ושיעול, כנראה אין להם קורונה. לא הגיוני בכלל לבדוק אותם". כמו כן אמרה: "בישראל חסרים מטושים. יש מחסור בכל העולם. אנחנו פועלים בכל המישורים כדי להשיג עוד מטושים ולומדים איך אפשר להשתמש במטושים אחרים".

לדבריה, "מספר הבדיקות היומיות עלה מאתמול ל-2,150 ומספר המעבדות בכל הארץ שהחלו לבצע את בדיקות הדיגום הוא עתה 20. הגדלת מספר הבדיקות היומיות הקפיצה בבת אחת ובתוך יממה את מספר החיוביים לנגיף בהשוואה ליום הקודם.

"השיקולים שמובילים את המשרד לבצע בדיקות במתכונת הנוכחית הם: ביצוע על פי קריטריונים קשיחים כמו חזרה מחו"ל, מגע עם חולה מאומת וסימנים ברורים של דלקת ריאות, אבל לא עריכת בדיקות המוניות לכלל האוכלוסיה כפי שנעשה בדרום קוריאה.

"הבדיקות", אמר פרופ' סדצקי, "משמשות לאיתור מקרים באופן פרטני ולהבנת התפשטות הנגיף. קיימתי שיחות עם עמיתי בדנמרק. שם לא בודקים קורונה לאנשים חשודים אלא אם הם במצב קשה ובבית החולים. גם לא עושים חקירות אפידמיולוגיות. גם בשפעת לא בודקים כל אדם אם יש לו שפעת או לא. מסתמכים על תשובות ממדגם ומטפלים בחולים לפי חומרת מצבם. כך עושים בדנמרק גם לגבי הקורונה".

פרופ' סדצקי שבה והדגישה: "ככל שנגביר את מספר הבידודים הממוקדים, נקטין את מספר הנדבקים מכל אדם נגוע. כך עוצרים ומאטים את עקומת המחלה. לשם כך מבוצעות החקירות האפידמיולוגיות. לבידוד מוכנסים אנשים שבסיכון גבוה.

"כרגע", הוסיפה, "אין טעם בבדיקות מדגמיות לכלל האוכלוסיה, כולל בריאים, כיוון שהקורונה עדיין לא מספיק נפוצה בקהילה. בדיקות המוניות עלולות להניב טעויות קיצוניות: לא יעניקו תמונה מהימנה. אנחנו עכשיו במצב שבו מספר החולים שבקהילה לא ידוע. יש חושבים שמדובר בעשרות, אולי מאות או אפילו לאלפים - אף אחד לא חושב על עשרת אלפים, כי אם היה מספר שכזה היו גם רואים תמותה.

"קורונה היא מחלה שבה אף פעם לא נשלוט בכל המדביקים - אחרת לא היינו עושים בידוד חברתי. לגבי אנשים עם סימפטומים, נכון לבדוק מדגם מהם - לא את כולם. חשוב שחולים יישארו בבית. בשכיחות הקורונה הנוכחית בישראל עדיין לא נכון להעביר את כולם לבידוד מלא. ייתכן שבעוד כמה ימים נגיד: למי שיש סימפטומים, חייב להיות מבודד גם מבני משפחתו".

בתוך כך הודיע דובר משרד הבריאות ששלושה מעובדי המשרד, ביניהם סגן ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר אודי קלינר, נחשפו לחולה בקורונה ונכנסו לבידוד ביתי.

נושאים קשורים:  פרופ' סיגל סדצקי,  מגיפה,  שפעת,  קורונה,  19-COVID,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
19.03.2020, 09:32

ברור שהם לא מעוניינים לבצע מדגם מכלל האוכלוסייה, הם עלולים לגלות שהאורווה מזמן ריקה ויש המוני אזרחים חיוביים, לפי המתמטיקה של פרופ' מייקל לויט, אפשר להירגע.

אנונימי/ת
19.03.2020, 09:34

ואם המידע והמסקנות שלה שגויות והיא טועה ויהיו אלפי מתים כתוצאה מאי ביצוע בדיקות?
רק משרד הבריאות ומשרד האוצר יהנו מכך, הואילו האוכלוסיה של הנפטרים תהיה אותה אוכלוסיה של חולים עם מחלות כרוניות שמכבידה על תקציב משרד הבריאות.

אנונימי/ת
19.03.2020, 10:21

האם לפי הנתונים הנוכחיים בישראל, זוהי אפידמיה? והאם זה שאין מתים מקורונה נובע מהסבת כוח האדם לטיפול בנגיף ומאידך ייתכן שישנה עלייה בתמותה במקרים אחרים, צריך לבצע סטטיסטיקה, בהשוואה למרץ 2019.

בין ההחלטות המטופשות של הימים האחרונים בולטת במיוחד ההחלטה להפסיק את הלמידה מרחוק. מה יקרה אם הרופאים יפסיקו לטפל עד שיוסדרו הסכמי שכר? אולי הפסקת הטיפול הרפואי באנשי החינוך יעזור לביטול 'ביטול התורה' הזה?

אנונימי/ת
21.03.2020, 16:34

זה לא שייך. הלמידה מרחוק פשוט לא יעילה. אין לה שום ערך מוסף. ואני אומר את זה בתור הורה לילדים.

אנונימי/ת
22.03.2020, 22:49

האמת היא הפוכה. כל ילד מעל גיל חמש עם חום ושיעול בעונה הזאת כשאין כבר שפעת יש לו covid 19 עד שהוכח אחרת.
מה שהיה צריך לעשות וחבל שלא נעשה הוא להפעיל את מרפאות הזקיף. רק כך הייתה לנו תמונה נכונה של המצב האפידמי במדינה.
מספר החולים שמשרד הבריאות מפרסם הוא חסר משמעות כיוון שהוא תלוי בכמות הבדיקות.
בעיניי, כקלינאי שעובד הם בבית החולים והן בקהילה יש רק שני נתונים משמעותיים.
1. מספר המונשמים (ביטוי למחלה חמורה)
2. אחוז החיוביים במרפאות זקיף.