סיכון לסרטן

אילו מדידות אנתרופומטריות יכולות לנבא את הסיכון לסוגי סרטן הקשורים בהשמנת יתר?

החוקרים בדקו את היכולת של מדידות אנתרופומטריות כמו היקף מותניים וירכיים לנבא את הסיכון של מטופלים עם השמנת יתר לחלות בסוגי סרטן מסוימים, תוך בדיקה נפרדת של נשים וגברים

השמנת יתר (צילום: אילוסטרציה)

השמנת יתר נקשרה לסיכון לפתח מספר סוגי סרטן מסוימים. מספר קטן של מחקרים בדקו את ההשפעות של מדידות אנתרופומטריות שונות של הרכב הגוף על הסיכון לסרטן. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את ההשפעה, ספציפית לפי מין, של מספר מדידות אנתרופומטריות על הסיכון לממאירויות שקשורות להשמנת יתר (ObCa – obesity-related cancers).

החוקרים כללו במחקר מידע בנוגע ל-BMIי(body mass index), היקף מותניים (WC - waist circumference), יחס מותניים-לגובה (WHtR –יwaist-to-height ration) והיקף ירכיים (HC – hip circumference) של 3,818 משתתפים בגילאי 45-69 שנים ממחקר ה-Framingham Offspring Study. בנוסף, השם השתמשו במודלים של Cox proportional hazards על מנת להעריך את הסיכונים המותאמים ל-16 סוגי סרטן הקשורים להשמנת יתר, כאשר הנפוצים ביותר הם סרטן שד לאחר גיל המעבר, סרטן רירית הרחם וסרטן המעי הגס.

תוצאות המחקר חשפו כי השמנת יתר, שנמדדה לפי BMI, גם בקרב גברים וגם בקרב נשים היא גורם מנבא ל-ObCa, כאשר אלה שהיו בחמישון הגבוה ביותר (Q5) של BMI (מעל 30.07 ק"ג/מ2 בנשים ומעל 30.80 ק"ג/מ2 בגברים) היו בסיכון מוגבר יותר מפי שניים ל-ObCa (יחס הסיכונים: 2.07; רווח בר סמך 95%: 1.06-4.07 [נשים] ויחס הסיכונים= 2.25; רווח בר סמך 95%: 1.08-4.69 [גברים]).

החוקרים מצאו גם כי מדידות הקשורות להיקף המותניים (WC, WHtR) הן גורמים מנבאים חזקים ל-ObCa יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים, וכי HC הוא גורם מערפל של הקשרים בין גודל המותניים לסיכון לסרטן. לאחר התאמה ל-HC, נמצא כי גברים ב-Q5 של WC היו בסיכון מוגבר פי שלושה ל-ObCa (יחס הסיכונים= 3.22; רווח בר סמך 95%: 1.39-7.45). ההשפעות המקבילות בנשים היו חלשות יותר ולא מובהקות סטטיסטית. כמו כן, נצפו תוצאות דומות לגבי WHtR.

ממצא נוסף שעלה מתוצאות המחקר היה קשר הפוך בצורת J בין HC ו-ObCa לאחר התאמה ל-WC בקרב גברים, אך לא בקרב נשים.

תוצאות המחקר מציעות כי השמנת יתר, שנמדדת לפי BMI, היא גורם מנבא לממאירויות הקשורות להשמנת יתר בקרב גברים ונשים. כמו כן, החוקרים הסיקו כי מדידות של היקף המותניים והירכיים קשורות זו בזו ומערפלות את ההשפעות הבלתי תלויות אחת של השנייה. כמו כן, בקרב גברים, גודל מותניים גדול וגודל ירכיים קטן הם גורמים מנבאים בלתי תלויים לסיכון לסרטן.

מקור: 

Chadid, S. et al. (2020) International Journal of Obesity 44.

נושאים קשורים:  סיכון לסרטן,  מדידות אנתרופומטריות,  היקף מותניים,  היקף ירכיים,  מחקרים
תגובות