וירוס השפעת

פרמטרים המטולוגיים באבחנת הדבקה בשפעת במטופלים עם סימפטומים של זיהום בדרכי הנשימה

חוקרים טוענים כי מדדים המטולוגיים כמו יחס נויטרופילים/ לימפוציטים מסייעים בהבחנה בין שפעת לבין פתוגנים אחרים, בזיהום של דרכי הנשימה

נגיף שפעת (צילום: אילוסטרציה)
נגיף שפעת (צילום: אילוסטרציה)

האבחנה המבדלת בין וירוס השפעת לבין פתוגנים אחרים במטופלים המאושפזים עם זיהום של דרכי הנשימה, הינה משימה מאתגרת למדי. החוקרים בחנו האם פרמטרים המטולוגיים כגון ספירת נויטרופילים, לימפוציטים, טסיות ויחס הנויטרופילים/לימפוציטים, תרמו לאבחנה של זיהום בשפעת, והבחנתו מזיהומים נשימתיים אחרים.

החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את המאפיינים המעבדתיים של 307 חולים עם זיהום בדרכי הנשימה שנגרם מווירוס השפעת, לעומת וירוסים אחרים וכן חיידקים. החוקרים העריכו את היכולת האבחנתית של מדדים המטולוגיים מסוימים בחולים, כל זאת בהשוואה ל-100 נבדקים בריאים.

החוקרים מצאו כי הפרמטרים ההמטולוגיים בחולי שפעת, השתנו בצורה דרמטית בהשוואה לאלו של נבדקי הבקרה. בנוסף ראו החוקרים, כי בקרב הסמנים הדלקתיים, הרגישות של יחס הנויטרופילים/ לימפוציטים בזיהוי זיהום בשפעת, הייתה גבוהה מספירת הנויטרופילים והלימפוציטים. עוד נמצא כי ספירת הטסיות הייתה נמוכה באופן משמעותי בחולים החיוביים לשפעת, בהשוואה לחולים עם זיהום שהינם שליליים לווירוס זה. זאת ועוד, כאשר חולי השפעת הבריאו, הטסיות חזרו לרמותיהן התקינות. מבחינת כדוריות הדם האדומות וההמוגלובין, בזיהום בשפעת נמצא כי הם גבוהים יותר, בהשוואה לזיהום חיידקי. לבסוף, יחס הנויטרופילים/ לימפוציטים ויחס הטסיות/ נויטרופילים הראו שניהם יכולת טובה יותר באופן משמעותי להבחין בין זיהום בשפעת לבין זיהום חיידקי, כאשר החוקרים השוו אותם לספירת הנויטרופילים והלימפוציטים המסורתית (P<0.01).

החוקרים הגיעו למסקנה כי יחס הנויטרופילים/ לימפוציטים הינו כלי אבחנתי מועדף בעל רגישות גבוהה, כבדיקת סקר לחולי שפעת, בהשוואה לספירת נויטרופילים ולימפוציטים. בנוסף, החוקרים סבורים כי גם לספירת הטסיות יש משמעות באבחנה המבדלת בין שפעת לפתוגנים אחרים, במקרה של זיהום בדרכי הנשימה. מדדים כמו כדוריות דם אדומות, המוגלובין, יחס נויטרופילים/ לימפוציטים ויחס טסיות/ נויטרופילים, יכולים כולם לסייע בהבחנה בין זיהום בשפעת לזיהום חיידקי.

מקור: 

Han, Q. et al. (2020). Journal of Clinical Laboratory Analysis. https://doi.org/10.1002/jcla.23191

נושאים קשורים:  וירוס השפעת,  זיהום בדרכי הנשימה,  פרמטרים המטולוגיים,  מחקרים,  יחס נויטרופילים ללימפוציטים
תגובות