• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
וסקוליטיס

האם קיים קשר בין עישון סיגריות לבין וסקוליטיס חיובית לנוגדן ציטופלסמטי אנטינויטרופילי?

במחקר נמצא כי קיים קשר חזק בין שנות חבילה וסטטוס עישון לבין וסקוליטיס חיובית ל-MPO ANCA

עישון, סיגריות (צילום: אילוסטרציה)

וסקוליטיס חיובית לנוגדן ציטופלסמטי אנטינויטרופילי (ANCA) הינה מחלה סיסטמית של כלי הדם הקטנים המאופיינת על ידי נוגדני ANCA אשר מסתובבים בדם ומתמקדים בפרוטאינז 3 (3PR) או מיילופריאוקסידז (MPO). נוגדנים אלה נמצאים בקורלציה עם תחלואה ומוות ביתר. חולי וסקוליטיס חיובית ל-Myeloperoxidase-ANCA וחיובית ל-3PR ANCA ידועים כבעלי גורמי סיכון גנטי שונה, פתוגניות שונה, ותגובה שונה לטיפול. גורמי הסיכון לוסקוליטיס הכוללים עישון סיגריות עדיין לא מובנים בצורה טובה.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין עישון סיגריות ווסקוליטיס הקשורה ב-ANCAי(AAV).

מחקר זה היה מסוג ניסוי-ביקורת בהשתתפות 484 מטופלים עם אבחנה של AAV משנת 2002 עד שנת 2017. המשתתפים הושוו עם עוקבה מותאמת לפי מין, מוצא, וגיל. 11 מקרים לא נכללו במחקר בשל מידע חסר לגבי הרגלי העישון שלהם ברישומי הבריאות האלקטרוניים.

הגורמים שנבדקו היו סטטוס העישון (עכשווי, בעבר, מעולם לא) ושנות חבילה של עישון סיגריות. גורמים אלה נבחנו על ידי סקירה של גיליון רפואי אלקטרוני וכן שאלוני עישון.

מטופלים עם AAV הושוו באופן אינדיבידואלי עם 3 מקרי ביקורת שנבחרו אקראית תוך התבססות על מין, מוצא וגיל (במסגרת שנתיים הבדל). רגרסיה לוגיסטית מותנית בוצעה על מנת לבחון את הקשר בין עישון סיגריות ו-AAV תוך שימוש ביחס סיכויים (OR) ורווח בר-סמך של 95%.

במחקר הותאמו 473 מקרים עם 1419 מקרי ביקורת (ממוצע גילים 59 שנים, מתוכם 281 נשים [59%], 396 לבנים [84%]). מטופלים עם AAV  נטו להיות יותר מעשנים בעברם (יחס סיכויים 1.6; רווח בר-סמך 95%, 1.3-2.0) או מעשנים בהווה (יחס סיכויים 2.7; רווח בר-סמך 95%, 1.8-4.1). בנוסף, ניתן היה לראות קורלציית מינון-תגובה לפי חשיפה של שנות חבילה (P < .001). הקורלציות הללו היו חזקות במיוחד במטופלים עם מחלה חיובית ל-MPO-ANCA (מעשנים בעברם: יחס סיכויים 1.7; רווח בר-סמך 95%; 91.3-2.3 מעשנים בהווה: יחס סיכויים 3.5; רווח בר-סמך 95%, 2.1-6.1) אבל לא במטופלים עם AAV חיובי ל-PR3-ANCA (מעשנים בעברם: יחס סיכויים 1.3; רווח בר-סמך 95% 0.9-2.0. מעשנים בהווה: יחס סיכויים 1.7; רווח בר-סמך 95%, 0.8-3.5). לאחר ריבוד לפי מאפיינים דמוגרפיים וביטויי מחלה נבחרים, הקורלציות הללו נשארו חזקות.

לסיכום, עישון סיגריות נקשר עם AAV בייחוד AAV חיובי ל-MPO-ANCA. יש צורך בעבודות נוספות על מנת לחקור את המנגנון הפתולוגי הפוטנציאלי.

מקור: 

Greg McDermott, MD et al. (2020) JAMA Internal Medicine. 10.1001/jamainternmed.2020.0675

נושאים קשורים:  וסקוליטיס,  ANCA,  עישון סיגריות,  מחקרים
תגובות