רופא משפחה

השפעת הטיפול של רופאי המשפחה על שרידות אצל חולי סרטן

במחקר זה נמצא כי חלק מהרופאים האמינו כי כל מעקב טיפולי לאחר טיפול אקוטי בסרטן צריך להתבצע על ידי אונקולוג; אמנם, מרבית הרופאים טענו כי מעקב זה צריך להתבצע על ידי רופא משפחה

על אף הגדילה של אוכלוסית שורדי מחלת הסרטן והצפי למחסור בשירותים אונקולוגיים, הגדרות ברורות וגישות שיטתיות בנוגע לטיפול במסגרת רפואת המשפחה בחולי סרטן אשר שרדו את מחלתם חסרות.

החוקרים ערכו ראיונות עם 38 רופאים ב-14 מרפאות משפחה אשר היה להם מוניטין בקנה מידה ארצי כמקדמי חדשנות בסביבת העבודה שלהם. החוקרים בדקו את השקפות הרופאים בנוגע לתפקידם בטיפול בחולי סרטן.

תוצאות המחקר הראו כי קיימות דעות חלוקות בנוגע לתפקידה של רפואת המשפחה בטיפול בשורדי מחלת הסרטן, כאשר הגדרת מושג ההישרדות לא הייתה מוסכמת. כמה מן הרופאים האמינו כי כל מעקב טיפולי לאחר טיפול אקוטי בסרטן צריך להתבצע על ידי אונקולוג; אמנם, מרבית הרופאים טענו כי מעקב זה צריך להתבצע על ידי רופא משפחה. כמה מן הרופאים התייחסו לאוכלוסיית שורדי מחלת הסרטן כאוכלוסייה נפרדת; אחרים טענו כי יש להתייחס לחולי הסרטן כמו לכל החולים הכרוניים. החוקרים גילו כי תחום האחריות על הטיפול בחולים מושרש בתוך פילוסופיה הוליסטית של טיפול אשר מושפעת מהתפתחות הידע בתחום המומחיות.

מסקנת החוקרים הייתה כי מחקר זה חשף משבר זהות בהתהוות אצל רופאי משפחה אשר מתגבש מעבר לתחום הטיפול בשורדי מחלת הסרטן. החוקרים טוענים כי יש לייצר דו-שיח לאומי בין מומחים ורופאי משפחה על מנת לייצר פלטפורמות לתעדוף, אינטגרציה והתאמה אישית של טיפול רופא המשפחה במטופלים מורכבים הדורשים הבנה של נושאים הנמצאים תחת מומחיות מסויימת.

מקור: 

Benjamin F. Crabtree et. al (2020) The Annals of Family Medicine DOI: https://doi.org/10.1370/afm.2498

נושאים קשורים:  רופא משפחה,  זהות מקצועית,  שורדי מחלת הסרטן,  רפואה ממוקדת במטופל,  מחקר איכותני,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
30.06.2020, 23:24

אין קשר בין כותרת המאמר, לבין הרשום במאמר.
חבל שהעורך נותן כותרת שלא מן העניין. מוריד מאמינות האתר.