תאי NK

אנליזת חלבונים חושפת שינויים בתאי NK בחולים עם אנמיה אפלסטית חמורה

חוקרים מצאו חלבונים שמעורבים בפגיעה בתפקוד תאי NK בחולי אנמיה אפלסטית

23.07.2020, 18:22

ידוע זה מכבר כי SAAי(Severe aplastic anaemia) הינה מחלה המאופיינת בירידה משמעותית בספירת תאי הדם וכישלון של מח העצם לייצר תאי דם חדשים. כידוע, תאי NKי(Natural Killer) הם קבוצת לימפוציטים גדולים עם גרנולות, הממלאים תפקידי הרג ומשפיעים על מערכת החיסון. מחקר קודם שביצעו החוקרים, הראה כי לתאי ה-NK תפקיד מגן ב-SAA, שמוחלש בזמן המחלה. עם זאת, המנגנון הנ"ל נותר לא ברור עד היום.

החוקרים מיינו את תאי ה-NK מדם פריפרי של חולי SAA ונבדקי בקרה בריאים, ומיצו את כלל החלבונים מתוכם. לאחר מכן, סרקו את ה-DEPsי(differentially expressed proteins) באמצעות ספקטרומטר מסה.

החוקרים מצאו הבדלים משמעותיים ברמות הביטוי של 93 חלבונים בתאי ה-NK בחולי SAA, בהשוואה לנבדקי בקרה בריאים. מתוכם, 48 היו חלבונים עם ביטוי יתר, כולל היסטון H1.2, היסטון H1.3,יhnRNP A2/B1 י(heterogeneous nuclear ribonucleoprotein A2/B1) ו-IRF-1 י(interferon regulatory factor 1). לעומתם, 45 חלבונים היו עם ביטוי חסר, כולל ARP2/3י(actin‐related complex), היסטון H3, היסטון H4, יPGK1י(phosphoglycerate kinase 1) ו-talin‐1. בנוסף, מצאו כי הפעילות של GOי(Gene Ontology) העידה כי ה-DEPs המעורבים ביותר היו קשורים למעבר חומרים באמצעות שלפוחיות, תגובה חיסונית מולדת וקשירת DNA. לבסוף, ביצעו אנליזה של מאגר KEGGי(Kyoto Encyclopedia of Genes and Genomes), שהראתה 3 מסלולים בביטוי יתר ו-12 מסלולים בביטוי חסר, בהם אנדוציטוזה תאית ופאגוציטוזה מתווכת קולטן FC‐γ, היו קשורות בצורה המשמעותית ביותר לתפקודים של תאי NK.

החוקרים הגיעו למסקנה כי זו היא האנליזה הראשונה של הפרופיל החלבוני בתאי NK של חולי SAA. במסגרתה, מצאו החוקרים DEPs רבים המעורבים בחוסר התפקוד של תאי NK. לדעתם, ממצאים אלו מהווים אתרי מטרה פוטנציאליים למחקר מעמיק יותר של התיווך חיסוני הפגום, המופיע במחלה.

מקור: 

Liu, H. et al. (2020). International Journal of Laboratory Hematology; 42(3); 308-315. https://doi.org/10.1111/ijlh.13175

נושאים קשורים:  תאי NK,  אנמיה אפלסטית קשה,  פרופיל חלבונים,  מחקרים
תגובות