קורונה בישראל

סקר ב"שיבא": 10% מ-2,000 עובדי בית החולים נושאים נוגדנים לקורונה

מהסקר עולה כי רוב עובדי בית החולים שנמצאו בעלי נוגדנים לנגיף נדבקו בקהילה, כפי הנראה בערים אדומות שבהן הם מתגוררים ולא במסגרת עבודתם

מחלקת קורונה ב"שיבא". צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90

10% מבין 2,000 עובדי המרכז הרפואי שיבא נושאים נוגדנים לקורונה. כך עולה מסקר שבוצע על ידי פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת המחלקה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא.

מנתוני הסקר עולה כי רוב העובדים שנמצאו בעלי נוגדנים לנגיף נדבקו בקהילה, כפי הנראה בערים אדומות שבהן הם מתגוררים, ולא במסגרת עבודתם בבית החולים.

עד כה נבדקו 2,000 עובדים מתוך כ-9,000 עובדי המרכז הרפואי, שהיה חשד כי נחשפו לנגיף – בין אם במחלקות הקורונה ובין אם ביישובים ובערים עם תחלואה גבוהה, מהם הם מגיעים לעבודה. בשלב מתקדם יותר של הסקר הורחבה הבדיקה להימצאות נוגדנים גם לכלל עובדי "שיבא".

מהממצאים עלה כי כ-200 נבדקים מתוך 2,000 נחשפו למחלה ופיתחו נגדה נוגדנים.

על פי ניתוח הממצאים שביצעה פרופ' רגב-יוחאי, עיקר הסיכון לחשיפה ולהידבקות בנגיף איננו העבודה בתוך בית החולים אלא דווקא במקום המגורים. מהסקר עלה כי בקרב העובדים במחלקות הקורונה שנבדקו, 1% בלבד היו עם נוגדנים; בשאר המחלקות – בעיקר בחדר ומיון ובפנימיות – 2%-4%. זאת לעומת 8%-12% מהעובדים שמגיעים מיישובים אדומים ונמצאו בעלי נוגדנים. עוד עולה כי רוב בעלי הנוגדנים הם אחים ואחיות, סניטרים ועובדי ניקיון.

ממסקנותיה של פרופ' רגב-יוחאי עולה עוד כי בערים האדומות שיעורי ההדבקה כנראה עלו על 10%, ולכן ייתכן כי חלק גדול מהאוכלוסיה בערים אלה בעל נוגדנים למחלה.  באשר לאוכלוסיה הכללית, ההערכה היא כי שיעור בעלי הנוגדנים לקורונה עומד על 3.5%-17%.

נושאים קשורים:  בית החולים שיבא,  פרופ' גילי רגב-יוחאי,  קורונה,  חדשות,  עובדי בתי החולים
תגובות
אנונימי/ת
18.09.2020, 11:15

חשוב
או שניפטר המחלה הזו בדרך חיסון ואו חיסון עדר

אין חיסון עדר. יש הידבקויות חוזורת . הנוגדנים נעלמים והוירוס עובר מוטציות.

אנונימי/ת
20.09.2020, 18:01

המוטציות שהוירוס עובר עדיין, לא משמעותיות מבחינה אימונולוגית.
הידבקויות חוזרות נדירות.

מוקדם לדעת, נראה לי. מה הסיבה שילדים לא חולים?

אם רק 1 מ10 מפתח נוגדנים ורמתם גם יורדת במשך הזמן, זה הגיוני שיהו הדבקות חוזרות. נראה עכשיו , בגל שני הגדול מה יקרה.

אנונימי/ת
20.09.2020, 20:36

נוגדנים זו לא הדרך היחידה של מע' החיסון , בפרט לא בנגיפים. אם הגוף מפתח תאי CD8 שיודעים להילחם בוירוס, זה יכול להקנות הגנה. והם גם פחות רגישים למוטציות שהוירוס מפתח.
אם הנחת העבודה שלך נכונה, אפשר להפסיק להשקיע מאמצים בפיתוח חיסון וגם לא לטפל בחולים (אין טעם, ממילא ידבקו שוב) ופשוט לשבת ולחכות שהוירוס יחסל אותנו.

ממש לא ההנחה שלי. בטח שצריך חיסון או/ו טיפול אנטיוירלי יעיל. אני רק אומרת שלא יודעים מספיק כדי לדבר על חיסון עדר , שבכל מקרה כרוך במספר לא מוסרי של קורבנות.

אנונימי/ת
20.09.2020, 21:43

אם כדברייך הדבקה טבעית יוצרת נוגדנים רק אצל 10% וגם הם יורדים - אין מה לבנות על חיסון מלאכותי שניסיוננו ממחלות ויראליות אחרות (ולא רק שפעת) מראה שהרבה פחות יעיל מהגנה המושגת מתחלואה טבעית.

לא נכון.פחות יעיל עדיף מכלום. החיסונים בסדר והרי לא מחסנים סתם פוליו, כלבת, דלקת מח וירלי, קדחת הצהובה, צהבת ב וכל...

אנונימי/ת
20.09.2020, 22:57

בכלבת אין חיסון שגרתי וזו מחלה עם 100% תמותה (החיסון הוא טיפולי). אני לא זוכר חיסון לדלקת קרום המוח ויראלית, אז אשמח אם תזכירי לי. כשאדם מחלים ממחלות ויראליות (פוליו, אבעבועות רוח, חצבת , חזרת, אדמת וכו') הוא מפתח הגנה חיסונית ארוכת טווח. מחסנים נגד המחלות כדי לחסוך את המקרים בהם הוא לא יצליח להחלים. אבל מי שמחלים - מוגן.
את טוענת שהדבקה טבעית כאן מקנה חסינות אצל 10% מהאוכלוסיה וגם אז קצרת טווח. אם זה נכון - פיתוח חיסון הוא חסר תוחלת ואפשר לסגור את הבסטה.

Japanese encephalitis.
לא אני טוענת. זה המחקר בצוואת רפואי של תל השומר ואת הדיווחים ממדא לגבי הירידה בנוגדנים.
אף אחד לא יודע מה תהיה היעליות לטווח קצר וארוך של החיסון לקורונה. זה מה שבודקים עכשיו בנויסויים.

וגם Tick Born Encephalitis מיער השחור בגרמניה.

אנונימי/ת
21.09.2020, 06:38

גם בדלקת מוח יפנית יפנית תחלואה מקנה הגנה לכל החיים.
לגבי שיבא לא הבנת את מה שקראת. זה שמצאו 10% נוגדנים בקרב הצוות זה לא אומר שרק 10% מפתחים נוגדנים לאחר חשיפה, משום שלא יודעים מה המכנה (כמה נחשפו לוירוס). כתוב רק היה חשד שנחשפו, כאשר החשד מבוסס על מגורים בישוב אנדמי או עבודה במחלקת קורונה. כדי לדעת כמה באמת מפתחים נוגדנים צריך לקחת את כל אלה עם תיעוד מוכח לחשיפה (בדיקת PCR חיובית לוירוס) ולבדוק כמה פתחו נוגדנים.
וכאמור, הגנת הגוף נגד מחוללים ויראליים לא מסתכמת רק בנוגדנים, אלא גם ב T cytotoxic ולא כתוב שזה נבדק כאן.

אכן, לא הבנתי נכון את המחקר. חשבתי שבדקו נוגדנים לחולים המאומתים מהצוות. אך הם לא נכללו במחקר, כנראה.