קורונה בישראל

ניסוי קליני בתאי גזע PLX המופקים משליה בחולי קורונה בישראל

חברת פלוריסטם קיבלה את אישור משרד הבריאות לביצוע ניסוי קליני שלב 2 לטיפול בחולי COVID-19 קשים בישראל

מחקר בתאי גזע. צילום אילוסטרציה

חברת הביו-רפואה הישראלית פלוריסטם (Pluristem Therapeutics) מחיפה, המפתחת אפשרויות טיפול באמצעות תאי-גזע PLX המופקים משליה, קיבלה בשבוע שעבר את אישור משרד הבריאות הישראלי לביצוע ניסוי קליני שלב II בחולי COVID-19 הסובלים ממצוקה נשימתית חריפה (ARDS) בישראל.

הניסוי הקליני שלב II מתקיים בגרמניה והורחב כעת לישראל. הוא יכלול טיפול באמצעות תאי PLX-PAD הייחודיים של החברה, המופקים משליה אנושית, ב-40 מטופלים הסובלים מתסמונת מצוקה נשימתית חריפה (ARDS) כתוצאה מ-COVID-19 ומאושפזים במצב חמור בגרמניה ובישראל.

"פלוריסטם" טיפלה כבר בחולים בישראל ובארה"ב במסגרת טיפולי חמלה ודיווחה כי בקרב שמונה חולים שטופלו בתאי PLX-PAD של החברה שיעור ההישרדות היה 87.5%, 75% מהחולים נותקו ממכונות ההנשמה, 62.5% מהחולים שוחררו בחיים מבתי החולים.

הניסוי הקליני  שמתקיים בגרמניה ומורחב כעת לישראל מצטרף לניסוי קליני שלב II של החברה, המתקיים בארה"ב. בנוסף מפעילה "פלוריסטם" תכנית המאפשרת טיפול בחולים בארה"ב, שאינם מתאימים להשתתף בניסוי הקליני המאושר על ידי ה–FDA. כמו כן מתקיימת בישראל תכנית לטיפולי חמלה פרטניים. הפרמטר המרכזי לקביעת הצלחת הניסוי הינו מספר הימים שבהם המטופל לא נזקק להנשמה במהלך 28 ימי טיפול. החברה תמשיך במעקב אחרי החולים  במשך 52 שבועות לבחינת הבטיחות ושרידות החולים.

"אנו מאמינים כי האישור שהתקבל ממשרד הבריאות הישראלי יאפשר לנו לקדם את הטיפול בחולים המאושפזים עם מקרים חמורים של COVID-19. ככל שהמגיפה בישראל נמשכת, אנו מבינים את חשיבות המשימה שלנו בסיוע הצלת החולים הקשים. אנו מחויבים לקידום המחקר והפיתוח של טיפול אשר עשוי לסייע בהצלת חיים", אמר מנכ"ל ונשיא החברה יקי ינאי.

תאי PLX לטיפול ב-COVID-19

תאי PLX הם בעלי השפעה מווסתת על המערכת החיסונית ועשויים לצמצם את עוררות היתר המסוכנת של המערכת החיסונית המתרחשת בחלק מחולי הקורונה. במנגנון זה, תאי PLX עשויים להפחית את חומרתה של דלקת הריאות. ממצאים ממחקרים פרה-קליניים עם תאי PLX הראו יעילות טיפולית במודלי יתר לחץ דם ופיברוזיס ריאתיים כמו גם במודלים של פגיעה אקוטית בכליות ופגיעה במערכת העיכול, המהווים סיבוכים אפשריים לזיהום COVID-19.

תאי PLX המופקים משליה אנושית ומשמשים בטיפולים שמפתחת פלוריסטם הם "מוצר מדף" שעם תחילת שיווקו, לחברה יש את היכולת לייצר את המוצר בכמויות גדולות, דבר אשר יכול להוות יתרון חשוב בהתמודדות עם מגיפה עולמית דוגמת מגיפת הקורונה.

"פלוריסטם תרפיוטיקס" היא חברה ביו-רפואית המתמחה ברפואה רגנרטיבית ומפתחת תרופות תאיות שמקורן בשליה. בעבר החברה דיווחה על נתוני ניסויים קליניים שביצעה במספר אינדיקציות בשימוש במוצריה הרשומים כפטנט, המבוססים על תאי PLX וכעת מבצעת ניסויים קליניים מתקדמים במספר אינדקציות נוספות.

נושאים קשורים:  תאי גזע,  תרופה לקורונה,  חדשות,  תאי שליה,  פלוריסטם,  ניסוי קליני,  קורונה
תגובות