• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

ברמב"ם הוקם מערך ייעודי לביצוע בדיקות סרולוגיות פרטיות ולארגונים

בנוסף מציעים במרכז הרפואי בחיפה בדיקות מטוש פרטיות ומהירות לקורונה בעלות נמוכה לציבור הרחב ולחברות במשק

בדיקות מטוש מהירות ובדיקות סרולוגיות לציבור הרחב ברמב"ם. צילום: דוברות בית החולים

המאמץ לייצר שגרת חיים לצד פעילות משקית בצל מגיפת הקורונה הוביל את המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה להציע שירות עבור הציבור הרחב. בבית החולים הוקם מערך ייעודי לביצוע בדיקות סרולוגיות פרטיות, כמו גם לחברות ולארגונים, וכן בדיקות קורונה (מטוש) פרטיות ולארגונים, לרבות בדיקות קורונה מהירות.

"כשמדובר בבדיקות סרולוגיות לחברות או לארגונים, הרעיון הוא לאפשר למעסיקים לייצר שגרת עבודה, ככל הניתן, המבוססת על עובדים שאינם מחויבים בבידוד במקרה של חשיפה לנגיף, כיוון שהם למעשה פיתחו חסינות טבעית", מסביר טל אבוטבול, מנהל שירותי רפואה פרטיים ובינלאומיים ברמב"ם. "אלה הנמצאים חיובים בבדיקה זכאים לתעודת מחלים מטעם משרד הבריאות. מדובר בקבוצת אנשים שמהווה נכס למעסיק".

הבדיקה הסרולוגית היא בדיקת דם רגילה, הבודקת אם בגוף הנבדק נמצאים נוגדנים כנגד חלבונים של וירוס הקורונה. תוצאות הבדיקה יכולות להיות אחת מבין שלוש האפשרויות הבאות:

תשובה שלילית - אין נוגדנים בדם. כלומר, הנבדק לא חלה בקורונה ולא נחשף לחולה מאומת; תשובה חיובית - יש נוגדנים בדם, הנבדק חלה בקורונה (היה א-סימפטומטי או חלה בפועל) או נדבק מחולה מאומת; תשובה גבולית – לא ברור מה מצב הנבדק. במקרה זה הוא יצטרך לחזור ולבצע את הבדיקה לאחר שבוע.

"חשוב לדעת שהנוגדנים לא מופיעים מיד בדם אלא רק לאחר כעשרה ימים עד שלושה שבועות מהחשיפה לנגיף", מסבירה ד"ר חיתאם חוסיין, מנהלת היחידה למניעת זיהומים ומנהלת מערך הקורונה ברמב"ם ומוסיפה: "מאחר שמדובר במחלה חדשה, לצערנו אנו לא יודעים איך מתנהג הנגיף הזה. לא ברור אם החשיפה מעניקה חיסון לכל החיים או אם מדובר בחסינות זמנית. ההנחיות כרגע הן שמדובר בחסינות זמנית לשלושה חודשים. לאחר פרק זמן זה, תיערך בדיקה סרולוגית נוספת שתוצאותיה יהיו תקפות לשלושה חודשים נוספים וכן הלאה".

כיצד מתבצעות הבדיקות הסרולוגיות? עם יצירת קשר עם הארגון, מגיע צוות אחיות ופרמדיקים לאתר החברה ומבצע את הבדיקות לעובדים. בסיום התהליך מעביר הצוות את מבחנות הבדיקה למעבדה הוירולוגית ברמב"ם, והתשובות נמסרות לארגון בתוך שלושה ימי עסקים מביצוע הבדיקה. במקרה של ביצוע בדיקה סרולוגית פרטית, יש להגיע אל המתחם ברמב"ם לביצוע הבדיקה, כאשר בית החולים מתחייב למתן תשובה מהירה.

ברמב"ם מציעים בנוסף בדיקות קורונה זמינות, מהירות ובעלות נוכה לציבור הרחב. התוצאות מתקבלות בתוך שמונה שעות ומוצעות גם למקומות עבודה המעוניינים בביצוע הבדיקות לעובדיהם.

"לא תמיד ניתן להמתין לזמינות הבדיקות בקהילה", מסבירים ברמב"ם, "במיוחד עם העומס ההולך וגובר על המערכת. לעתים יש צורך בבדיקה מהירה שתאפשר לנבדק לבצע פעולות שונות ללא דאגה". 

נושאים קשורים:  רמב"ם,  בדיקות סרולוגיות,  חדשות,  19-COVID,  בדיקת קורונה
תגובות