סקירה

טיפול לסרטן ריאות עם יעילות גבוהה ומינימום תופעות לוואי

תיאור מקרה הצלחה של מטופל עם סרטן ריאה גרורתי בטיפול בקומבינציה אימונותרפית

צילום חזה/ ריאות. אילוסטרציה

מאת ד"ר כאמל מחאמיד, אונקולוג בכיר, מרכז תחום גידולי ריאה ובית חזה, בי"ח העמק

גבר בן 73, מעשן כבד עם כ-50 שנות קופסא. סובל ממחלת לב איסכמית לאחר שלושה צינתורים.

ב-8.2020 אושפז לצורך בירור גוש בריאה השמאלית (3 ס"מ) שהתגלה בבדיקת CT עמוד שדרה צווארי. כמו כן, נצפו שלושה גושים נוספים בריאה הימנית ולימפאדנופתיה דו-צדדית במיצר.

בביופסיה בהנחיית CTי– NSCLC מסוג אדנוקרצינומה.

תשובת מוטציות יצאה שלילית וביטוי ה-PDL1 היה מעל 50%. החולה סבל מקשיי נשימה במאמצים קלים ומכאבים בחזה המקרינים לצוואר וכתף שמאלית.

ב-10.2020 התחיל משלב טיפול בשתי אימונותרפיות (IPILIMUMAB+NIVOLUMAB) במסגרת תכנית הנגשה למטופלי NSCLC. החולה עבר את הטיפולים ללא כל תופעות לוואי ודיווח על שיפור קליני במצב הנשימתי.

ב-12.2020 עבר בדיקת PET-CT שהדגימה נסיגה של התהליך הממאיר בריאה השמאלית העליונה, בריאה הימנית העליונה ובשער הריאה השמאלי. עדיין קיימת קליטה פתולוגית בתהליך קוויטרי בריאה ימנית תחתונה.

מדובר בחולה שעלתה השאלה לגביו האם לשלב לו טיפול כימותרפי עם האימונותרפיה או להסתפק באימונותרפיה בלבד. החולה היה פחות מעוניין בכימותרפיה. לאור הנתונים המולקולרים של הגידול ובנוכחות PDL-1 מעל 50%, ולאור העובדה שמדובר בנפח מחלה קטן, הוצע לחולה טיפול אימונותרפי בלבד, מה שחסך ממנו את תופעות הלוואי של הכימותרפיה.

במהלך הטיפולים, מצד אחד, החולה המשיך באורח חיים רגיל, ללא שום פגיעה באיכות חיים. סבל מתופעות לוואי קלות בלבד שכללו חולשה כללית דרגה 1. מצד שני לא נפגעה היעילות של הטיפול, ונצפתה נסיגה מרשימה של התהליכים הגידוליים בנוסף לשיפור קליני בתלונותיו.

לצורך קבלת ההחלטה האם לשלב טיפול כימותרפי עם אימונותרפיה או להסתפק באימונותרפיה בלבד, יש לדון כל מקרה לגופו לפי הנתונים של המטופל עצמו, פרטי המחלה והבירור המולקולרי.

חשוב למצוא את האיזון בין היעילות המרבית של הטיפול בנסיון לחסוך כמה שאפשר פגיעה באיכות החיים.

בחסות בלתי תלויה של חברת BMS

נושאים קשורים:  סקירה,  NSCLC,  אימונותרפיה