• יו"ר: פרופ' יורם נבו
  • מזכירת האיגוד: ד"ר איילת הלוי
  • גזבר האיגוד: פרופ' אלי שחר
  • חבר ועד: ד"ר עדי ארן
  • חברת ועד: ד"ר אנדראה ניסנקורן
  • חברת ועד: פרופ' אביבה פתאל
גיאן-בארה

מאפיינים ומנבאים קליניים של הנשמה מכנית בתסמונת גיאן-בארה 

במחקר זה נמצא כי גיל מבוגר יותר, זיהום מקדים ושיתוק בולבארי היו גורמים מנבאים להנשמה מכאנית במקרים של תסמונת גיאן בארה פדיאטרית

מטרת המחקר הייתה לתאר את המאפיינים הקליניים-מעבדתיים של תסמונת גיאן בארה בילדים ולהעריך את הגורמים הקשורים להנשמה מכנית.

המחקר בוצע באופן פרוספקטיבי. במרכז שלישוני. בוצעה הערכה קלינית, מעבדתית ובדיקות הולכה עצבית תועדו בילדים אשר אושפזו עם תסמונת גיאן בארה על פי הקריטריונים של ברייטון. החוקרים השוו בין המאפיינים הקליניים-מעבדתיים של מטופלים מונשמים ללא מונשמים באמצעות אנליזה חד ורב-משתנית.

תוצאות המחקר הראו כי 46 ילדים, בממוצע גילאים של 69.1±35.2 חודשים השתתפו במחקר. היסטוריה של זיהום מקדים הייתה קיימת אצל 47.8% מהילדים, שיתוק בולבארי אצל 43.5%, קול חלוש אצל 41.3%, מעורבות איברי חישה אצל 13%, ומעורבות אוטונומית אצל 39.5%. טטרה-פארזיס נמצא בקרב 87% מהמקרים. דירוג של >3 ב-Hughes disability scale נמצא אצל 44 ילדים בקבלתם ואצל 39 (84.7%) בשחרור. הסוג האלקטרופיסיולוגי השכיח ביותר היה נוירופתיה אקסונלית מוטורית חריפה ולאחר מכן נוירופתיה אקסונאלית סנסורית מוטורית חריפה (39.5%). 19.7% מהילדים הונשמו, 6.5% מתו או שלא נמצאו להמשך מעקב, ו-43 מטופלים שוחררו. גורמים אשר היו קשורים להנשמה מכנית היו בין השאר - גיל מבוגר יותר, יתר לחץ דם, שיתוק בולבארי וקול חלוש.

מסקנת החוקרים הייתה שהסוג השכיח ביותר של תסמונת גיאן בארה היה נוירופתיה אקסונאלית מוטורית חריפה. גיל מבוגר יותר, זיהום מקדים ושיתוק בולבארי היו גורמים מנבאים להנשמה מכנית במקרים של תסמונת גיאן בארה פדיאטרית.

מקור: 

Ishita Tiwari et. al (2020) Journal of Child Neurology https://doi.org/10.1177/0883073820978020

נושאים קשורים:  גיאן-בארה,  הנשמה מכנית,  אלקטרופיזיולוגיה,  מחקרים
תגובות