כימותרפיה

השפעת הזמן עד ניתוח סרטן השד לאחר כימותרפיה ניאו-אדג'ובנטית

מחקר זה מצא כי עיכוב בביצוע ניתוח לסרטן שד מעל ל-8 שבועות ממועד סיום הכימותרפיה, מוריד את שיעור השרידות הכוללת

ניתוח להסרת גידול סרטני. אילוסטרציה

כימותרפיה נאואדג'ובנטית (Neoadjuvant chemotherapy-NACT) היא  מרכיב חשוב בניהול סרטן השד. אין הסכמה מוגדרת לגבי הזמן האופטימלי שצריך להיות בין NACT לניתוח. במחקר זה ניתחו את השפעת הזמן שעבר בין סיום ה-NACT לניתוח על השרידות הכוללת (OS) והשרידות ללא מחלה (DFS) במטופלים עם סרטן שד שקיבלו NACT ואחריו עברו ניתוח.

מחקר רטרוספקטיבי זה כלל 468 מטופלים עם סרטן שד (שלב I-III) שקיבלו והשלימו את אותו משטר NACT (פרוטוקול אנתרציקלינים וטקסאנים B27) במרכז הסרטן המלך חוסיין בשנים 2006-2014. המטופלים חולקו לשלוש קבוצות על פי משך הזמן בין סיום ה-NACT לניתוח - פחות מ-4 שבועות, 4-8 שבועות ומעל 8 שבועות.

מרבית המטופלים היו בשלבים II-III של סרטן השד ורק ארבעה מטופלים בלבד היו בשלב I. כמעט כל המטופלים (99%) היו עם סרטן פולשני. טיפול בהקרנות אדג'ובנטיות ניתן ל-96% מהמטופלים. מרבית המטופלים היו בחיים בזמן ניתוח הנתונים במחקר (84%). תגובה פתולוגית מלאה הושגה בקרב 20% מהמטופלים. שיעור ההישנות המקומית היה 6.6% בזמן מעקב חציוני של 3.8 שנים (טווח בין-רבעוני 0.6-10.9). ניתוח הנתונים הראה כי לקבוצות המחקר היה DFS זהה. עם זאת, השרידות הכוללת הושפעה לרעה אם המטופלים עברו את הניתוח שלהם לאחר 8 שבועות של NACT בהשוואה לאלו שעברו את הניתוח שלהם בין 4 ל-8 שבועות.

ניתוח לסרטן השד לאחר NACT במהלך 8 השבועות הראשונים לא השפיע על השרידות. עם זאת, ניתוח לאחר 8 שבועות של NACT הראה השפעה שלילית על השרידות הכוללת. לכן, לא מומלץ לדחות את הניתוח ללאחר 8 שבועות.

מקור: 

Al-Masri M. Et al. (2021) Breast Cancer Research and Treatment: published online

נושאים קשורים:  כימותרפיה,  שרידות ללא מחלה,  ניתוח שד,  מחקרים
תגובות