מלנומה

מלנומה מתקדמת: קומבינציה אימונותרפית Nivolumab + Ipilimimab לעומת מעכבי BRAF/MEK

החוקרים ביצעו סקירה ספרות ובחנו את השפעת הטיפולים השונים על שרידות חולי מלנומה מתקדמת עם מוטציות BRAF

11.05.2021, 12:33
מלנומה (מקור צילום: ויקיפדיה)
מלנומה (מקור צילום: ויקיפדיה)

כיום קיימים מספר טיפולים המאושרים כטיפול קו ראשון במלנומה מתקדמת עם מוטציות V600 ב-BRAF ובכלל זה ניבולומאב ואיפילימומאב (Nivo+Ipi) ומעכבי ה-BRAF/MEK - דברפניב וטרמטיניב (DAB+TARM), אנקורפניב ובינימטיניב (ENCO+BINI) וומורפניב וקובימטיניב (VEM+COBI). עם זאת, טרם פורסמו תוצאות ממחקרים פרוספקטיביים אקראיים המשווים את היעילות והבטיחות של טיפולים אלה.

במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת ESMO Open, חוקרים השוו את היעילות והבטיחות של Nivo+Ipi לעומת מעכבי ה-BRAF/MEK השונים בשיטת השוואה בלתי-ישירה מתוקננת להתאמה (matching-adjusted indirect comparison). החוקרים ביצעו סקירה שיטתית של הספרות ובחנו את השפעת הטיפולים השונים על שרידות כוללת ושרידות ללא התקדמות מחלה. תוצאי בטיחות כללו תופעות לוואי מדרגה 3 או 4 הקשורות לטיפול.

תוצאות המחקר הדגימו כי טיפול עם Nivo+Ipi מוביל לשרידות כוללת משופרת לעומת כל מעכבי ה-BRAF/MEK שנבחנו עם יחס סיכונים של 0.53 לעומת DAB+TRAM, יחס סיכונים של 0.60 לעומת ENCO+BINI ויחס סיכונים של 0.50 לעומת VEM+COBI.

בנוסף, באנליזה משתנה בזמן (time-varying analysis) Nivo+Ipi קושרו עם שיפור מובהק סטטיסטית בשרידות כוללת ושרידות ללא התקדמות מחלה לעומת מעכבי ה-BRAF/MEK 12 חודשים לאחר תחילת הטיפול.

לא נצפה הבדל מובהק בין Nivo+Ipi לעומת מעכבי ה-BRAF/MEK ב-12 החודשים הראשונים לטיפול. הטיפול עם DAB+TRAM היה כרוך בפחות תופעות לוואי מאשר Nivo+Ipi אך פרופיל הבטיחות של VEM+COBI היה דומה לזה של Nivo+Ipi.

החוקרים מסכמים כי הקומבינציה האימונותרפית Nivo+Ipi מובילה ליתרון בהיבט שרידות כוללת ושרידות ללא התקדמות מחלה לעומת מעכבי BRAF/MEK כאשר היתרון בולט במיוחד לאחר 12 חודשי טיפול.

מקור:

Tarhini, A.A. et al. (2021) ESMO Open

 

נושאים קשורים:  מלנומה,  ניבולומאב,  איפילימומאב,  מעכבי MEK,  מחקרים