חדשות

נמצא קשר בין נטילת פרצטמול בהריון לתסמיני ASC ו-ADHD בילדים

במחקר עוקבה על יותר מ-70 אלף ילדים נמצא: חשיפה לפרצטמול טרם הלידה מעלה את הסיכון למצבי אוטיזם ולבעיות קשב וריכוז בהשוואה לילדים שלא נחשפו לתרופה

תרופות בהריון. אילוסטרציה

מחקר עוקבה אפידמיולוגי על 73,881 ילדים בשש מדינות אירופה מעלה אפשרות לקשר בין תסמיני הפרעת קשב וריכוז (ADD) ואף מצבים על ספקטרום האוטיזם אצל ילדים שאמהותיהם נטלו במהלך ההריון פרצטמול (acetaminophen).

דו"ח המחקר פורסם בשבוע שעבר ב-European Journal of Epidemiology. הוא הובל על ידי מכון ברצלונה לבריאות גלובלית (ISGlobal) כאשר בראש הצוות עמדה ד"ר סילביה אלמני (Silvia Alemany).

הצוות ניתח נתונים שנאספו ממדגמים בבריטניה, דנמרק, הולנד, איטליה, יוון וספרד לגבי יותר מ-73 אלף ילדים שלגביהם היה רישום על חשיפה טרום לידתית ופוסט-לידתית לפרצטמול. כאשר אצל אותם ילדים אובחן לפחות תסמין אחד של ADHD ומשתנה סטטיסטי מרכזי שהוסף לניתוח הסטטיסטי כדי לפקח על השפעתו. בהתאם למחקר, בין 14% ל-56% מהאמהות דיווחו שנטלו פרצטמול בעת ההריון.

עוד נטען במחקר כי לילדים שנחשפו לפרצטמול לפני שנולדו יש יותר סיכוי המוערך ב-19% למצבים בספקטרום האוטיזם (ASC) ו-21% לפתח תסמיני ADHD בהשוואה לילדים שלא נחשפו לתכשיר הזה.

ד"ר אלמני טוענת כי הממצאים שהושגו במחקר הם עקביים ודומים לממצאי מחקרים קודמים. "מצאנו כי חשיפה לפרצטמול משפיעה במידה שווה על בנים ובנות, וזאת כאשר ניסינו לאתר הבדלים ביניהם".

לדבריה, "כאשר בוחנים את כל הראיות לגבי שימוש בפרצטמול והתפתחות נוירולוגית, אנחנו מסכימים עם מחקרים קודמים לפיהם השימוש בפרצטמול בקרב הריוניות או ילודים חייב להיות רק כאשר יש צורך בו ואין בלתו".

על פי הערכות, בין 46% ל-56% מהנשים בהריון במדינות מפותחות נוטלות פרצטמול שנחשב לתרופה בטוחה לשיכוך כאב ולהורדת חום עבור נשים בהריון. אבל מצטברות ראיות על הקשר בין חשיפה טרום לידתית לתכשיר הזה לבין תסמיני ASC ו-ADHD, ביצועים קוגניטיביים ירודים ויותר בעיות התנהגותיות אצל הילדים.

נושאים קשורים:  מחקר,  פרצטמול,  ADHD,  חדשות,  אוטיזם,  הריון,  תרופות בהריון
תגובות
אנונימי/ת
04.06.2021, 09:27

עוד מקרה שבו אין הצעה לתגובה הולמת לנשים עם כאבים.....

אנונימי/ת
04.06.2021, 16:15

תלוי מינון?
באיזה שליש בהריון כדאי להמנע?
צריך עוד מחקר נרחב לפני שזורקים דברים כאלה לאוויר ללא פתרון לכאב של נשים בהריון