מחקרים COVID-19

מה היתה התגובה החיסונית של חולי סרטן לחיסוני mRNA?

תוצאות מחקר חדש מעוררות שוב את הסוגיה בדבר ההגנה שמקנים חיסוני mRNA מפני הידבקות בנגיף הקורונה בקרב חולי סרטן

כימותרפיה (צילום: אילוסטרציה)
חולת סרטן מטופלת בכימותרפיה. אילוסטרציה

מחקר שבוצע על ידי צוות חוקרים מארה"ב ושווייץ ופורסם ב-Cancer Cell מצביע על כך ש-94% חולי סרטן שחוסנו בתרכיבי mRNA פיתחו "תגובה חיסונית טובה" שלושה עד ארבעה שבועות לאחר שקיבלו את המנה השנייה. עם זאת, מאחר שקבוצה קטנה של חולים לא הציגו כלל תגובה חיסונית, עולות שאלות בדבר היכולת להגן עליהם מפני הידבקות בנגיף.

במחקר, שהובל על ידי מרכז הסרטן MD Anderson של אוניברסיטת מדעי הבריאות של טקסס בסן אנטוניו, יחד עם אוניברסיטת ז'נבה, שותפו 131 חולים. כאמור, 94% פיתחו נוגדנים לנגיף אבל שבעה חולים, שהוגדרו בקבוצת "סיכון גבוה", כלל לא פיתחו נוגדנים.

החוקרים תוהים אם יש צורך לתת לחולים אלה מנה שלישית – דילמה משותפת לעוד רופאים וחוקרים בעולם, לרבות ישראל. בין החששות: האם מנה שלישית תשבש את הטיפול הרפואי כנגד סרטן שמקבלים אותם חולים.

עורכי המחקר מסרו כי חולים במחלות סרטן דם, כמו מיאלומה ולימפומה ע"ש הודג'קין, הציגו נטייה פחותה לתגובה חיסונית בעקבות קבלת החיסון, לעומת חולים במחלות סרטן עם גידולים מוצקים.

עוד נמסר כי החולים בסיכון גבוה, שמקבלים טיפול ב-Rituximab למחלת הסרטן שלהם, לא פיתחו נוגדנים כלל לאחר שישה חודשים מאז קבלת החיסון. תרופה זאת היא נוגדן מונוקלונלי הניתנת גם לחולים במחלות אוטואימוניות.

חולים המטופלים בכימותרפיה, שהיא רעילה לתאים, פיתחו תגובה נוגדנית אבל היא היתה "עמומה" בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. לא נבדקו במחקר הזה התגובות החיסוניות לוריאנט דלתא ולמוטציות אחרות וגם לא בוצעה אנליזה של התגובה החיסונית לתאי T שנלחמים בזיהום ובתאי B בקרב חולי סרטן.

הגיל החציוני של משתתפי המחקר היה 63. 106 מהם היו עם ממאירות מוצקה ו-25 חולים בסוגי סרטן דם. 80% ממשתתפי המחקר היו לבנים, 18% ממוצא היספני ו-2% שחורים.

"יחודו של מחקר זה", הסביר אחד מחברי הצוות, "הוא בכך שבניגוד למחקרים מעטים קודמים שבהם הוערכה התגובה החיסונית ביום קבלת מנת החיסון השנייה או בתוך שבעה ימים לאחריה, הצוות הפעם המתין שלושה-ארבעה שבועות כדי לקבל את התוצאות. חולים בסיכון גבוה ובמיוחד אלה שמקבלים נוגדני CD20 חייבים להמשיך ולנקוט באמצעי זהירות שונים גם לאחר קבלת תרכיב החיסון ועליהם להיות ערים לכך שפוטנציאלית הם בסיכון שגופם לא ייצר תגובה חיסונית בעקבות קבלת החיסון לקורונה".

נושאים קשורים:  חולי סרטן,  מחקר,  חדשות,  19-COVID,  חיסון לקורונה
תגובות