מחקרים

מהי התחלואה האוטואימונית הנלווית לאורטיקריה כרונית?

חוקרים בחנו את הקשר בין אורטיקריה ספונטנית כרונית לתחלואה אוטואימונית נלווית, ומצאו קשר בין aiCSU לבין מספר מחלות ובראשן מחלת השימוטו וויטיליגו

חולים הסובלים מאורטיקריה ספונטנית כרונית (CSU) נמצאים בסיכון מוגבר לחלות במחלות אוטואימוניות נוספות. בכתב העת Allergy, Asthma & Immunology Research פורסם מחקר רב-מרכזי רטרוספקטיבי בו הוערכו תכונות קליניות ומעבדותיות של CSU שקשורות לסיכון גבוה יותר למחלות אוטואימוניות נוספות.

החוקרים ניתחו את הרשומות הרפואיות של 1,199 חולי CSU בחיפוש אחר קיומן של מחלות אוטואימוניות בעבר או בהווה. החולים אובחנו כסובלים מ-CSU אוטואימוני מסוג IIbי(aiCSU) במידה ונמצאו חיוביים בכל 3 הבדיקות הבאות: תבחין עורי של נסיוב עצמוני (ASST), תבחין שחרור היסטמין מבזופילים (BHRA) ו/או תבחין הפעלת בזופילים (BAT), ונוגדנים עצמיים מסוג IgG כנגד FcεRIα/IgE שזוהה ב- immunoassay.

החוקרים מצאו כי 28% מחולי CSU סבלו ממחלה אוטואימונית אחת לפחות. המחלות האוטואימוניות השכיחות ביותר היו מחלת השימוטו (HT) (≥ 21%) וויטיליגו (2%). שני אחוזים מחולי ה-CSU סבלו מ-2 מחלות אוטואימוניות, שהיו ברוב המקרים מחלת השימוטו יחד עם ויטיליגו. מחלות אוטואימוניות נלוות בקרב חולי CSU היו מקושרות למין נשי, להיסטוריה משפחתית של מחלות אוטואימוניות ולשיעורים גבוהים של תת ויתר תריסיות (P <0.001). כמו כן, הימצאות של מחלה אוטואימונית הייתה מקושרת להימצאות של aiCSUי(P = 0.02).

הסיכון למחלה אוטואימונית היה גבוה פי 1.7, 2.9 ו-3.3 בקרב חולי CSU עם ASST,יBHRA ו-BAT חיוביים, בהתאמה. בקרב חולי CSU, סמנים של מחלות אוטואימוניות, נוגדני ANA ו/או נוגדנים IgG כנגד בלוטת התריס, היו קשורים לחוסר תגובה לטיפול עם אומליזומאב (P = 0.013).

לסיכום, תחלואה אוטואימונית נלווית לאורטיקריה ספונטנית כרונית מחלות הינה שכיחה, והיא קשורה  ל-CSU אוטואימוני מסוג IIb. תוצאות מחקר זה מצביעות על הצורך במעקב רפואי אחרי כל החולים הבוגרים הסובלים מ-CSU לצורך איתור סימנים ותסמינים של מחלות אוטואימוניות שכיחות, ובמיוחד מחלת השימוטו וויטילגו.

מקור:

Kolkhir, P et al. Allergy Asthma and Immunology Research. 2021 Jul;13(4):545-559.doi: 10.4168/aair.2021.13.4.545.

נושאים קשורים:  מחקרים,  אורטיקריה,  מחלת השימוטו,  ויטיליגו,  מחלות אוטואימוניות
תגובות