Doctalk

"ככל ששמים לנו יותר מכשולים בדרך, אנו מבינים שאנחנו רגע מלעשות פה היסטוריה"

"הטענות נגדי הן סימן שאנחנו בדרך הנכונה. זה שהם בחרו להשאר אנונימיים, זה אקט של פחד". ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים מרשם, התארחה ב-Doctalk לשיחה עם מאיה רונן

14.10.2021, 13:16

"אנחנו לקראת רגעי ההכרעה, אוספים בימים האחרונים עוד ועוד מכתבי התפטרות אישיים, נערכים להגשות להנהלות ובמקביל מנסים גם להגיע להסדר", כך אמרה היום ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים מרשם בבשיחה מיוחדת עם מאיה רונן, במסגרת פרק נוסף של הפודקאסט Doctalk, הפודקאסט של קהילת הרפואה בישראל.

ד"ר ביטון, מתמחה בנפרולוגיה ובעלת קליניקה פרטית לטיפולי אסתטיקה, התייחסה בין השאר לטענות שהתפרסמו נגדה אתמול באתר Ynet: "אין בטענות נגדי שום דבר ענייני אלא התייחסות שטחית ורדודה אלי כבן אדם ולעיסוקים שלי. אבל אני רגילה. זה שהם בחרו להישאר אנונימיים, זה אקט של פחד. אנחנו בשורה התחתונה לא מסיטים עיניים מהמטרה וגם אני לא".

באשר לאמירתו של שר האוצר אביגדור ליברמן, לפיה המאבק הוא התמרמרות של המתמחים וכי אינו מבין על מה המהומה וניתן לפתור הכל, אמרה ד"ר ביטון: "אני חושבת שזו אמירה די אומללה אבל בוחרת להתייחס לחלק השני של דבריו. הוא צודק - הכל פתיר. וזה גם מה שאנו מנסים להעביר לכל הגורמים. כל מה שצריך לעשות זה לשבת ולדבר איתנו עד שייצא עשן לבן".

"אני מקווה שכולנו נבין איזה רווח השגנו במאבק הזה ולא נממש את האיום שלנו", הצהירה ד"ר ביטון. "מה שאנחנו רואים עכשיו זה קצה הקרחון, אחרי עשור של מאבקים. ניסינו בדרכי נועם וראינו שמאוד קשה לאגד את המתמחים תחת פעולה קיצונית אחרת. מתוך ניסיון שצברנו לאורך השנים הבנו שעכשיו רגע האמת - זאת הזדמנות שלא תחזור על עצמה, ואנחנו רוצים לוודא שלמאבק יהיה הפעם סוף טוב".

עוד אמרה ד"ר ביטון כי "קיצור התורנות הוא מעין מנוף לחץ לשינוי של כל מה שאנחנו מדברים עליו. ברגע שהתורנויות יתקצרו, נצטרך כולנו ללמוד להפוך את הזמן שאנו המתמחים נמצאים למקסימום אפקטיבי ומכשיר את המתמחים. קיצור התורנויות חייב ללכת יד ביד עם תוספת תקנים ותקציבים. זה מה שדרשנו וזה גם מה שמופיע בתכנית של משרד הבריאות. הרפורמה הזו תשפיע על כל השלבים: גם בהכשרת המתמחים וגם באיכות הרפואה שמקבלים תושבי מדינת ישראל", הוסיפה.

לשאלת מאיה רונן, האם מלבד קיצור התורנויות יהיו דרישות נוספות לארגון מרשם, ענתה ד"ר ביטון: "מבחינתנו, הניצחון האמיתי יהיה להביא את קיצור התורנויות עכשיו. השאר ידון בהמשך, בהסכמים הקיבוציים. ברגע שייפתחו ההסכמים הקיבוציים, נוכל להעביר את הזרקור על התנאים הנלווים - ארוחה ראויה, תנאים, מיטה לנוח עליה. זו לא פריבילגיה שתהיה לך ארוחה חמה בערב ומקום לשים את הראש".

לדבריה, "יש בעיה בישראל בהכשרה, שחייבים לשים על השולחן ולפתור אותה לעומק. בשיחות שהיו לי עם יו"ר איגוד הכירורגים וגם מדברים ששמעתי מפרופ' אליס מאיגוד הפנימאים, אנחנו מסכימים בעניין הזה. לכל אחת מהדיסציפלינות יש את הדרך שלה לעבוד. 90% מהזמן המתמחים עוסקים בעבודות לא של מתמחים אלא של מזכירה רפואית או של פרא-רפואית. אם נוסיף תקנים ונעבה את המערך הפרא-רפואי בכירורגיה למשל, זה יאפשר לא להציף את השוק בכירורגים (אמירה שאני לא מאמינה בה אבל צריך לתת לנושא זה מענה), ואז השעות שהם מפסידים לא יהיו משמעותיות, כי כל הזמן שכן יהיה במשך היום יוקדש כולו לכירורגיה. יש הבדל גדול מאוד בין הדברים שזועקים בכל מיני ועדות ופורומים לבין מה שאני שומעת בשיחות אישיות. הרעיונות שהעליתי כאן הגיעו מהשטח, מרופאים בכירים שמוטרדים גם מעבודה של 26 שעות וגם מההכשרה של המתמחים. מתוך זה הגיעו פתרונות ופתרונות יפים".

ד"ר ביטון גם התייחסה לבחירה באקט של התפטרות: "אנחנו בקשר טוב מאד עם מובילי המחאה של 2011, חלק מהם נמצאים כיום בעמדות בכירות. מה שלמדנו זה שבנחמדות לא נשיג כלום. ב-2011 המאבק לא היה על קיצור תורנויות, כי אז הבטיחו שתרד כמות התורנויות, וגם הכניסו את השינה היזומה והגבלת התורנויות - הכל על מזבח של 'חלילה לא לקצר את משך התורנות'. אבל למדנו שזה לא עובד - אם לא נקצר את משך התורנות, לא נגיע אל המטרה. לכן, היום אנחנו לא מבולבלים - לא משנה מה יבטיחו לנו כדי להקל בעומס, מה שחשוב זה קיצור התורנויות".

נושאים קשורים:  ד"ר ריי ביטון,  ארגון מרשם,  פודקאסט,  מאבק המתמחים,  פרופ' אבישי אליס,  קיצור תורנויות
תגובות
אנונימי/ת
14.10.2021, 19:38

בהצלחה! בהצלחה גדולה!

15.10.2021, 09:17

בהצלחה גדולה , קודם נכבוש את מנהטן ואז תבוא ברלין

אנונימי/ת
15.10.2021, 09:43

ממש ד"ר מרטין לותר ביטון.

אנונימי/ת
15.10.2021, 09:55

לימודים 6 שנים. סטאג' שנה התמחות 5 שנים בממוצע.
לא מספיקים להיות מתמחים והופכים למומחים. אז מגיעה הבעיה. אם ריי מתמחה כעת עוד מעט תסיים את ההתמחות. אז תבין שהבעיה היא הבכירים.
לדעתי המהלך של קיצור שעות תורנות מקל על משרד הבריאות והמעבידים. הורדת משך תורנות בלבד, יחסוך להם המון כסף. כסף שהיה אמור לתקן ולשפר את הרפואה בארץ. הוספת תקנים לרפואה ולפרה רפואה. בנית בתי חולים נוספים. הבעיה מערכתית. קיצור משך תורנות - רק קצה הקרחון.

אל תוותרו. הצדק אתכם וליברמן לא מבין שפה אחרת. מה שלא תקבלו עכשיו, במיידי או בפרק זמן סביר ,(רק בתנאי שזו התחייבות חוזית מהממשלה) לא תקבלו אף פעם

אנונימי/ת
15.10.2021, 10:56

זה לא מדובר בריי ולא בהפגנות. זה רק עוד אות שהמערכת חולה. מילא זה היה רופא אחד או שניים אבל פה זה רציני. ממש לא מרגש אותי שכל מיני גדולי ברפאוה (לשעבר, נכון) כותבים דברים מעוד ביקורתיים כמו : ״בזמן שאני הייתי מתמיה עבדנו 36 שעות וחא התלוננו״ . אז מה? אם אתם בתנאי עבדות זה אומר שככה צריך להיות? אתם טועים ובגדול. האוכלוסייה גדלה, הורך החיים גדל ועוד ועוד. אני בתור רופא לא רוצה שמי שיטפל בי בלילה או אפילו מאוחר בערב זה רופא שבקושי עומד על הרגליים.
רגולטורים מכובדים, הסטודנטים של היום הם המתמחים והמומחים של מחר: דאגו להם וכבדו אותם. אל תהרגו אותם והאנטוזיאסם שלהם. ואם אתם לא מסוגלים להבין מה קורה עכשיו (למעשה זה לא מעכשיו אבל לא הבנתם קלום) יותר טוב לכבד גם אותנו כרופאים וגם אתכם ולעזוב. יהיה יותר טוב לכולנו.

אנונימי/ת
15.10.2021, 11:06

בהצלחה!!!

אנונימי/ת
15.10.2021, 14:35

אלופה כל הכבוד
שקלאונזר חגי וחבורת הדינוזאורים העלובים האלה יתחפפו כבר וישחררו אותנו מהשחיתות והכשלונות שלהם

אנונימי/ת
16.10.2021, 08:45

אולי תספר לנו רופא (?) אלמוני עם שפת ביוב מהרחוב, מה אתה עשית למען הרופאים?

אנונימי/ת
16.10.2021, 07:43

פרופ' אש צודק ואי אפשר לפתור את הבעיה באופן מיידי. ישנם שלבים שצריך לעבור כדי להתארגן, להשיג משאבים ולהגדיל את מספר הרופאים שעושים תורניות. האיום בהתפטרות מיותר ומגוחך !

16.10.2021, 10:27

בהצלחה,זה המשך המאבק שהתחלנו בשנת 1983,מאבק אשר כלל שביתה ממושכת ושביתת רעב .הגיע הזמן לפתרון שלם, זה ישפר את הטיפול בחולים

אנונימי/ת
16.10.2021, 11:08

יש לקצר את התורנות ויש לחפש מנגנון אחר שישפר את רמת ההתמחות. למשל: 6 תורוניות לילה המתחילות בשעה 15:00 ומסתימות בבוקר למחרת. התורן הולך לנוח וחוזר לתורנות נוספת. לאחר סיום 6-7 התורנויות הוא נמצא במחלקה 3 שבועות רצוף בחדרי הניתוח והמחלקות. כך כל המתמחים מכירים את כל המטופלים וקיים רצף טיפלי. שיטה שעובדת במקומות מסויימים בארה"ב. בנוסף יש להוסיף למהלך כל התורנות עוזרי רופא , מזכירות ואנשי שרות לאומי (בדקתי טוב, לא כתוב בתורה שאסור להם לעבוד בלילה ).

אנונימי/ת
16.10.2021, 21:12

חברים יקרים,
מה שקורה עכשיו זה wake up call!
נכון, המתמחים צריכים גם להיות טיפה גמישים אבל לא להתכופף. וזה יהיה מעוד מעניין אם גם רופאים מומחים יצטרפו למהלך.
יש הרבה אנשים מתוסכלים מאטימות ויסתידות של במערכת. זה הזמן לשינוי לטובת כולנו. זה הזמן להפסיק את ההסכמים הקיבוציים שרק מעודדים עצלנות. שאלתם את עצמכם למה קיים ״קיצור תורים״ או ״שר״פ״? רק בכדי לפתות את ההפסדים הנוראים של משמרת בוקר. ייתכן ואם יכנסו מחשבים נורמליים ובינה מלחותית יתברר לא רק שיש מספיק רופאים לכסות את התורנויות אלה אולי שיש עודף רופאים. אלה מה? אף אחש מה דינוזאורים בהנהלות לא רוצה את זה. למה? פשוט מעוד: שכבות שלימות של פקידים ילכו הביתה. זה הכל. עבודה יעילה? הורדת עלויות? חחחחח…אם לא נקום כולנו עכשיו ולתפוס מומנטום לשינוי אז בכל יחזור נגדנו!
קיי, קדימה, עוד מומיה, בנתיים אנונימי, איתך!

במצב אידאלי שבו היה כסף ללא גבולות עבור מערכת הבריאות, שבו היו פי שניים ויותר מתמחים בכל מחלקה, שבו המומחים היו מקבלים שכר על כל שעות העבודה והכוננות + על שעות שהם מלמדים אז אפשר היה לחלק את היממה לשתי או אפילו שלוש משמרות. יופי נכון? טעות!!!
מספר החולים לא משתנה ומספר הניתוחים לא גדל וכל מתמחה שצריך לבצע כך וכך פרוצדורות תחת הדרכה ואחר כך באופן עצמאי כדי שבסוף הדרך לא רק תהיינה לו מספר נכון של חתימות אבל שידע באמת להיות עצמאי, לא היה זוכה אלא לחצי חשיפת אמת.
אז נשאלת השאלה, מה עדיף שעות עבודה ארוכות וקשות כמו שכל הדינוזאורים עבדו ולמדו ובסוף הדרך הפכו להיות ענקי ידע ונסיון רפואי, או להיות לא עבד ורופא בינוני שממשיך כל חיו לדשדש בבינוניות מקצועית?
על נצחון שכזה שאתם מדברים עליו נאמר פעם "עוד נצחון כזה ואבדנו".