דעות

מגן אבות ואמהות – לא רק לקורונה

זינוק במספר המבוגרים המאובחנים מדי שנה עם סרטן העור שאינו מלנומה דורש מנגנון הגנה שיכלול בין היתר ביקורת תקופתית של רופא עור במוסדות סיעודיים ובתי אבות ויגביר את המודעות לנושא בקרב הצוותים המטפלים בקשישים

דייר בבית אבות. צילום: אילוסטרציה

סרטן העור הוא מחלת הסרטן הנפוצה ביותר בעולם. בעוד ש"סרטן עור מסוג מלנומה" עשה לעצמו שם בעולם, דווקא הסוגים הנפוצים יותר – סרטן העור של תאי הבסיס וסרטן העור של התאים הקשקשיים – היו מאז ומתמיד שכיחים הרבה יותר.

סרטן העור שאינו מלנומה נפוץ בעיקר בקרב בהירי עור ובאנשים שנחשפו לשמש לאורך זמן במסגרת עבודתם או סגנון חייהם. את נזקי הקרינה כתוצאה מהשמש לא רואים באופן מיידי ולכן אנשים שנחשפו לשמש בצעירותם יסבלו מהשפעות החשיפה רק בשלבים מאוחרים בחייהם.

בשנים האחרונות יש זינוק במספר המבוגרים המאובחנים מדי שנה עם סרטן העור שאינו מלנומה. הסיבות לכך רבות אך העיקרית שבהן היא שבעבר לא היתה מודעת לנזקים שבחשיפה לא מוגנת לשמש. אצל מבוגרים רבים ניתן לראות כיום "כתמי שמש" כהים בעיקר על עור הפנים, בעורף ובאוזניים. בנוסף, למרכיב הגנטי יש חשיבות משמעותית. אם במשפחה יש קרוב מדרגה ראשונה שחלה, הסיכוי לפתח סוג כזה של סרטן הוא גבוה יותר בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

החדשות הטובות הן שכיום, הודות לאבחון מוקדם ולשיטות טיפול מתקדמות, כ-95% מהמקרים מאובחנים בשלב מאוד התחלתי ולכן גם ניתנים לריפוי בקלות. איתור מוקדם של המחלה אפשרי ופשוט באופן יחסי בהשוואה למחלות סרטן אחרות בעיקר בשל העובדה שרואים את הנגע בעין בלתי מזוינת. לרוב, הנגע יהיה מעט מורם מהעור ובצבע אדום/ ורוד וקצת מקושקש. לעתים הוא עלול לגרד ולדמם ולהופיע באזור בגוף שחשוף לשמש.

האתגר הגדול ביותר שאנו כרופאי עור ניצבים בפניו הוא איתור וטיפול מוקדם בבתי האבות ובמוסדות סיעודיים. כאמור, השכיחות של סרטן עור שאינו מלנומה עולה עם הגיל ועל כן האוכלוסיה הפגיעה ביותר היא אוכלוסיית הקשישים

קיימות מספר אפשרויות לטיפול בנגע שמתגלה בשלב מוקדם כמו למשל שימוש במשחות, כריתה כירורגית פשוטה או הקרנה שטחית וחד פעמית. ההחלטה על סוג הטיפול תלויה בגודל ובמיקום, אך ברוב המקרים מדובר בהחלמה מהירה. יחד עם זאת, כשמזניחים את הנגעים הללו, הם גדלים וחודרים את שכבות העור, ואז הטיפול בהם הופך למאתגר יותר גם עבור הצוות המטפל אך בעיקר עבור המטופלים. טיפול בשלב מאוחר של סרטן עור שאינו מלנומה עלול להגדיל את הסיכוי להישנות המחלה גם לאחר טיפול.

הקושי ואולי גם האתגר הגדול ביותר שאנו כרופאי עור ניצבים בפניו הוא איתור וטיפול מוקדם בבתי האבות ובמוסדות סיעודיים. כאמור, השכיחות של סרטן עור שאינו מלנומה עולה עם הגיל ועל כן האוכלוסיה הפגיעה ביותר היא אוכלוסיית הקשישים.

פעמים רבות נוטה הצוות המטפל לתת מענה קודם לסוכרת, ליתר לחץ דם או לכאבי פרקים של הקשיש, הנגעים העוריים נזנחים והקשישים מגיעים לטיפול רק כשנגע הפך לכיב גדול ומדמם עד כדי פגיעה משמעותית מאד באיכות חייהם ולעתים אף מסכן חיים

זוהי גם אותה אוכלוסייה שלעתים רבות סובלת ממגוון רחב של מחלות שחלקן נראות אקוטיות, מסוכנות וחמורות יותר. פעמים רבות נוטה הצוות המטפל לתת מענה קודם לסוכרת, ליתר לחץ דם או לכאבי פרקים של הקשיש, ולמרבה הצער, בקרב אותה אוכלוסיה הנגעים העוריים נזנחים והם מגיעים לטיפול רק כשנגע הפך לכיב גדול ומדמם עד כדי פגיעה משמעותית מאד באיכות חייהם ולעתים אף מסכן חיים.

במוסדות שבהם נמצאים קשישים רבים, הצוותים הרפואיים המטפלים בהם משוכנעים שנגעים עוריים או סרטני עור הם אינם מסכני חיים, ובחלק מהמקרים זה נכון. בשלבים המוקדמים קצב ההתפתחות של הגידול הוא איטי יחסית ואינו מסכן חיים, ולכן הטיפול בהם נמצא בסדר עדיפויות נמוך לעומת מחלות אחרות שנראות יותר משמעותיות ודחופות. הבעיה הגדולה היא שבשלב מסוים חלק מהנגעים משנים את קצב ההכפלה שלהם והופכים לאגרסיביים, אלימים ומסוכנים מאוד. הצוותים בבתי אבות ובמוסדות הסיעודיים לא תמיד מזהים את  נקודת ה"אל-חזור".

הצוותים במוסדות הגריאטריים אינם מזניחים את הקשישים והם מטפלים בהם במסירות רבה, אך קיימת מודעות נמוכה לסכנות של הנגעים על העור. בהעדר טיפול מוקדם, הנגעים גדלים והופכים למסוכנים. גם הטיפול בהם הופך למורכב יותר ומצריך משאבים רבים יותר מצד מערכת הבריאות הציבורית.

במהלך מגיפת הקורונה, משרד הבריאות הקים את פרויקט "מגן אבות ואמהות" – תכנית שנועדה לשמור על הקשישים בבתי אבות ובדיורים המוגנים מפני נגיף הקורונה. למדינת ישראל חשוב – במידה רבה של צדק –  להגן על בני הדור השלישי, להציל את חייהם ולהרחיק מהם עד כמה שניתן גורמים העלולים לסכן את בריאותם. לכן חשוב לייצר מנגנון דומה שיגן על ההורים שלנו גם מפני סרטן עור שאינו מלנומה.

יש צורך במערך שיסייע באבחון מוקדם בקרב אוכלוסיית הקשישים שקשה מאוד להגיע אליה שיכלול בין היתר ביקורת תקופתית של רופא עור במוסדות סיעודיים ובתי אבות ויגביר את המודעות של הצוותים שמטפלים, דואגים ומקלחים את הקשישים. אנו יודעים לטפל בסרטן העור שאינו מלנומה אך אם נזניח את האבחון של ההורים שלנו, לא נצליח לתת טיפול מיטבי שיביא להחלמה ולהתאוששות מלאה.

הכותב הוא חוקר ומומחה בכיר באונקולוגיה קלינית במכון אלה למלבאום למלנומה ואימונותרפיה, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר

נושאים קשורים:  סרטן העור,  קשישים,  אבחון,  בתי אבות,  מוסד סיעודי,  ד''ר נתנאל אשר,  דעות,  חדשות
תגובות