מחקרים

האם ניתן להשתלט על פיזור גרורתי של סרטן המעי הגס והחלחולת?

החוקרים מצאו מנגנונים המווסתים את הפיזור הגרורתי של סרטן מעי הגס והחלחות ותאים פיברובלסטיים המקושרים לסרטן

29.11.2021, 14:36
סרטן המעי הגס (הדמיה: שאטרסטוק)

גרורות מהוות גורם תמותה עיקרי במטופלים עם סרטן מעי גס וחלחולת (Colorectal Cancer - CRC) ומשום כך עיכוב התפתחות הגרורות יכול להאריך את משך השרידות של מטופלים אלו. גידולים סרטניים נוטים להביא עמם פיברובלסטים המקושרים לסרטן (Cancer-Associated Fibroblasts - CAF) אשר מתפזרים יחד עם תאי הגידול בגרורות, ואלו מסייעות בשרידות ובהתיישבות תאים סרטניים מזרם הדם. עם זאת, המנגנון בו CAF נעשים לגרורות נותר בלתי ידוע.

במחקר זה החוקרים הפיקו CAF מתאי גזע מזנכימליים (Mesenchymal Stem Cells - MSC) לאחר השראה יחד עם שורות תאי CRC. מבדקי Transwell הדגימו כי ל-CAF היו יכולות נדידה וחדירה טובים משל MSC. במודל של עכבר עירום עם שתל תת-עורי מתורם זר, גרורות של CAF מהגידול המקורי נדדו לריאה ושם עודדו ייצור של גרורות מגידול CRC. החוקרים זיהו עלייה בביטוי של חלבון HIF-1α כאשר MSC התמיינו ל-CAF. עיכוב הביטוי של חלבון HIF-1α גרם לדיכוי של נדידה וחדירה של CAF. החוקרים השתמשו במבדקי Western Blot ו-ChIP על מנת לזהות את הגנים אותם מווסת HIF-1α.יHIF-1α ויסת את הנדידה והחדירה של CAF על ידי הגברה של שעתוק miR-210. ניתוח ביואינפורמטי ומבדק Luciferase reporter גילו כי miR-210 מתמקד ב-3’UTR של VMP1 ומווסת את ביטויו. תת-ביטוי של VMP1 גרם להגברה בנדידה וחדירה של CAF. במבדקי in vivo נמצא כי ביטוי של miR210 בתאי CAF הפחית את שיעור הגרורות מתאי הגידול ומ-CAF.

מסקנת החוקרים הייתה כי מסלול HIF-1α/miR-210/VMP1 עשוי לווסת את הנדידה והחדירה של תאי CAF ו-CRC. עיכוב גרורות ממקור CAF עלול להפחית את שיעור הגרורות מתאי CRC.

מקור:

Ying Yang , et al. (2021) “HIF-1α promotes the migration and invasion of cancer-associated fibroblasts by miR-210.” Aging and disease, October 2021. Vol. 12, Issue 7, p. 1794-1807 doi.org/10.14336/AD.2021.0315

נושאים קשורים:  מחקרים,  פיברובלסטים,  HIF-1,  גרורות,  סרטן המעי הגס והחלחולת
תגובות