חדשות

אונקולוגים בכירים מתנגדים לאישור להפחית במינון תרופות אונקולוגיות

משרד הבריאות העניק אישור לקופת חולים כללית להפחית במינון תרופות לחולי סרטן | אונקולוגים בכירים מסתייגים מההחלטה וטוענים: "מדובר פה בהבדל בין חיים ומוות - אי אפשר לשחק בדברים האלה"

פרופ' גיל בר-סלע. "תכונותיו המדכאות של הקנאביס הרפואי אינן משפיעות על תאי מערכת החיסון בזמן מתן חיסונים לקורונה"

האישור שהעניק משרד הבריאות לקופת חולים כללית להפחית במינון של תרופות לחולי סרטן, גם משיקולים כלכליים, עלה לדיון אתמול (ג') בוועדת הבריאות של הכנסת. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, מסר בדיון כי חוזר מנכ"ל חדש מתיר לקופה לקבוע מדיניות ארגונית לפיה יש העדפה של משטר טיפולי על פי משקל הגוף של החולה, ולא על פי מינון קבוע בהתאם לאישור השימוש בתרופה זאת ובהתאם לרישומה בארץ. כל זאת, הבהיר: רק במקרים חריגים. "ההחלטה על כך, הודיע פרופ' אש, "לא היתה פשוטה אבל התקבלה אחרי בדיקה מעמיקה שקיימה ועדה מקצועית שמינינו וקבעה שהדבר לא פוגע במטופל".

פרופ' אש הוסיף: "כסף הוא אחת המגבלות החמורות במערכת הבריאות, אבל צעדי התייעלות בטיפול רפואי נעשים כך שאינם פוגעים במטופלים. הם מתבססים קודם כל על החלטות נכונות מבחינה רפואית, ולאחר מכן מתקבלות ההחלטות הכלכליות. היעדר התייעלות היכן שניתן, משמעו לזרוק כסף שבו אפשר לעשות דברים אחרים".

אלא שאונקולוגים בכירים שנטלו חלק בדיון הביעו הסתייגויות מההחלטה. פרופ' גיל בר סלע, יו"ר האיגוד הישראלי לאונקולוגיה קלינית ורדיותרפיה, אמר: "משרד הבריאות נגרר במקום להתוות את הדרך. הוא נותן לקופות החולים להוביל תהליכים שהוא אמור לנהל. הוועדה המקצועית הוקמה לאחר שהמהלך כבר בוצע ב'כללית', וזאת לאחר דרישה של האיגוד וציבור האונקולוגים. המסקנות קבעו: לגבי מלנומה, התבצעו אכן מחקרים לגבי שתי השיטות, הם מוכרים ורשומים. לגבי סרטן ריאה, אין מחקרים שבוצעו לגבי מינון בהתאם למשקל הגוף. הוועדה התבססה על מחקרי קו שני.

עוד אמר פרופ' בר סלע: "לא מסיקים מסקנות מחוזר אחד כשמדובר בגידולים ממאירים אחרים. זה מדרון אינסופי. במצב שנוצר עתה, רופא שחושב שצריך לתת את המינון הקבוע שנחקר ומומלץ, צריך לתת ולהסביר לחולה מדוע יפעל בהתאם למדיניות אחרת הנובעת מהחלטה של הקופה. זה מצב בלתי אפשרי עבור החולה. בנוסף, עלולים להיות מקרים שהמטופל חייב להתחיל בטיפול בתוך ימים ספורים ולא יוכל לחכות להחלטות של ועדת חריגים".

פרופ' ניר פלד, מנהל האגף האונקולוגי ב"שערי צדק", חיזק את דבריו של פרופ' בר סלע: "על בסיס מחקרים שכללו טיפול במינון הקבוע של 200 מיליגרם, אנחנו מצליחים להביא שליש מהחולים לשרידות של חמש שנים. אני לא יודע מה אגיד לחולה שקיבל מינון של 120 מ"ג".

"המהלך הוא ניסיון להביא עוד כסף לטיפול בחולים אחרים"

פרופ' עידו וולף, ראש המועצה הלאומית לאונקולוגיה, שעמד בראש הוועדה שבחנה ואישרה את הבקשה עבור משרד הבריאות, אמר בדיון: "הסיפור הזה אכן התחיל בצורה בעייתית, כהצהרה, ואולי כפייה מצד הקופה, תוך התנהלות קצת מגומגמת של המשרד. היו הרבה דיונים, הוחלפו מכתבים בעד ונגד. מינינו ועדה מקצועית שחבריה כולם אונקולוגים בארץ, איש מהם לא עובד ב'כללית'.

"בהתחלה", סיפר פרופ' וולף, "התרופה נכנסה לשימוש בארץ בהתאם למשקל הגוף, ולא לפי המינון הקבוע למלנומה ולסרטן ריאה. אלא שהחברה המייצרת את התרופה החליטה לעבור למינון קבוע, לא על סמך מחקרים משווים אלא על סמך מודלים מקצועיים. אלה הוכנסו לעלון התרופה ובו צוינו שתי צורות מינון: 200 מיליגרם – מינון קבוע, או לפי משקל. באונקולוגיה כמעט כל התרופות ניתנות לפי משקל הגוף של המטופל: מטופלת ששקל גופה 40 ק"ג איננה דומה למטופל במשקל 130 ק"ג".

ד"ר דניאל גולדשטיין, אונקולוג ב"בילינסון" וחבר בהנהלת ה"כללית", אמר בדיון: "אני רופא שמטפל בחולים אבל מסתכל גם על התמונה הגדולה, על כל צורכי מערכת הבריאות. אני העליתי את הרעיון של להפחית את המינון כי ראיתי שהמינון הפך להיות גבוה מדי, לא משנה אם מדובר בקו ראשון או שני. גם ה-FDA יודעים וכתבו זאת בעצמם. מערכות בריאות שונות בעולם עשו זאת, לדוגמה בקנדה, דנמרק, איסלנד וגם אחד מארגוני הבריאות הגדולים בארה"ב. בקשר לשקיפות, פנינו למשרד הבריאות, הכל היה 100% שקוף. מנכ"ל המשרד דאז, פרופ' חזי לוי, כתב חוזר שאישר את זה".

ד"ר דורון נצר, ראש אגף הרפואה ב"כללית", הוסיף: "אני קם בכל בוקר במטרה לעשות רפואה טובה יותר. כסף אצלי כרגע לא משחק תפקיד. מצד שני, אני אמון על חלוקה של תקציב ענק בצורה מושכלת וזהו לא מהלך פשוט. דניאל (גולדשטיין) ואני חקרנו את הטיפול ועשינו הכל בשיא השקיפות. עברנו על פרוטוקולים ומחקרים ואני שמח שהוועדה קיבלה את ההחלטה הנכונה. המהלך הוא ניסיון להביא עוד כסף שיוכל לטפל בחולים אחרים".

"רופאים רוצים לתת את המינון הקבוע אך חוששים"

מנכ"לית העמותה הישראלית לסרטן ריאה, ד"ר שני שילה, ציינה בדבריה כי בעקבות ההחלטה נגרמת אפליית חולים. לדבריה, "האיגוד האונקולוגי לסרטן ריאה אומר שצריך לתת את המינון הקבוע כי זה מה שנחקר, הומלץ ונרשם. מה שקורה כרגע זה שבעקבות ההחלטה נגרמת אפליית חולים כי הרבה מטופלים מהם ב'כללית'. מדובר פה בהבדל בין חיים ומוות. אי אפשר לשחק בדברים האלה. אם יש בעיה עם המינונים - תפנו לחברות התרופות שיעשו מחקר חדש כמו שצריך ונקבל תוצאות מוכחות.

"בסיורים שערכתי בבתי החולים רופאים לחשו לי שהם רוצים לתת את המינון הקבוע של 200 גרם וחוששים בגלל המדיניות של 'כללית'. יש חולים ומשפחות שלא יודעים אפילו שהם מקבלים מינון מופחת. כשהחולה עומד למות, אין זמן להתחיל בוועדות חריגים ומי שנפגע כאן זה בעיקר החלשים שאין להם ביטוח פרטי שישלים להם את המינון".

יו"ר הוועדה ח"כ עידית סילמן סיכמה ואמרה: "נבדוק את הדברים ונקיים דיונים עם כלל הגורמים הרלוונטיים. הוועדה שמעה את ההסברים לגבי המהלך, את הטיעונים בעד ונגד המהלך והמחלוקות". עוד הדגישה אין לאפשר הכתבה בידי קופת חולים של מגבלה על זכאותו של חולה לפי סל התרופות ללא קביעה רגולטורית של משרד הבריאות שתיעשה על בסיס מחקרי איתן. עוד אמרה סילמן: "נבקש מהשר להבהיר לציבור הרחב את השיקולים שעמדו סביב ההחלטה כדי שהמטופלים ירגישו בטוחים. אני סבורה שיש לשמור על שיקול דעתו של הצוות הטיפולי".

נושאים קשורים:  תרופות אונקולוגיות,  מינון תרופות,  משרד הבריאות,  קופת חולים כללית,  פרופ' גיל בר-סלע,  פרופ' ניר פלד,  פרופ' עידו וולף,  ד"ר דניאל גולדשטיין,  ד"ר דורון נצר,  ד"ר שני שילה
תגובות
אנונימי/ת
01.12.2021, 19:18

שלא נגיע למצב כמו בארהב שבו למי שיש ביטוח פרטי כזה שיכסה לו עלויות טיפול רפואי מיטבי
מערכת הבריאות בארץ אחרי שנים של הזנחה עדיין לוקה בחסר כמו תקינה לרופאים ואחיות
לפחות שבטיפול תרופתי מגיע ללקוח לקבל את המירב

אנונימי/ת
01.12.2021, 19:25

יש לשים לב מי מממן את העמותה ומי נגרר אחרי חברת התרופות, שמרוויחה הון מניפוח המינונים.
ארגוני בריאות בקנדה ואירופה עברו למינון מבוסס משקל.
חסכון כספי והקצאת משאבים לחולים נוספים הוע מה שיציל חיים, לא הבדל של 20 מ"ג לטיפול.

אנונימי/ת
01.12.2021, 22:57

בושה של משרד הבריאות מתנער מהחובות הרגולטוריות שלו. אם יש בעייה מריך לפתור אותה בחוזר מינהל טכנולוגיות במגבלות הכללה בסל ולא בחוזר ממנכל שהופך את החריג לכלל ואת הכלל לחריג. זה מה שקורה שיש רופאים כמו דני גולדשטיין שטובת המעסיק שלהם לעיניהם ולא המטופלים. בושה בושה בושה

אנונימי/ת
02.12.2021, 00:20

נתבלעה עליך דעתך?

אנונימי/ת
02.12.2021, 11:14

פרופ גיל בר סלע הוא רופא מסור ומקצוען בטיפול בסרטן הריאה

עצוב שכך מתגבלות החלטות בארצינו.
מפתיע?????

טוב שעדין יש אנשים שזועקים את קולם של החלשים
וקוראים לרפואה מבוססת תוצאים או לפחות לשקיפות!

אנונימי/ת
02.12.2021, 14:08

כדאי שהאונקולוגים יחשבו מחוץ לקופסא. אם הם ימשיכו לתת מינון מלא של התרופות הרווחים של החברות ישארו גבוהים וכך גם התמיכה של החברות באונקולגים,

אנונימי/ת
02.12.2021, 18:02

על כל אונקולוג שמביע את דעתו בנושא, להודיע לפני הבעת הדעה
מה גובה התרומות, שכר המרצים או כל הטבה אחרת שקיבל מחברת התרופות הנידונה. אחרת, ברור שדעתו נגועה בניגוד ענינים ולכן ספק אם היא ראויה להתייחסות מקצועית.