חדשות

פרס ישראל ביזמות וחדשנות יוענק לפרופ' יורם פלטי

החוקר והיזם פרופ' יורם פלטי, בין מקימי בית הספר לרפואה בטכניון בחיפה, מפתח שיטה לטיפול חשמלי בסוגי סרטן, הוא חתן פרס ישראל ביזמות וחדשנות טכנולוגית

פרופ' יורם פלטי. צילום מסך מחדשות N12

פרופסור-אמריטוס יורם פלטי, מומחה לפיזיולוגיה ולביופיזיקה, שהיה בין מקימי בית הספר לרפואה בטכניון בחיפה, יזם ומייסד חברות מכשור רפואי, שפיתח שיטה חדשנית לטיפול חשמלי לא פולשני בכמה סוגי סרטן, הוכרז הבוקר (ה') כחתן פרס ישראל בתחום חדש – יזמות וחדשנות טכנולוגית. טקס הענקת פרסי ישראל יתקיים, כמקובל, ביום העצמאות הקרוב.

בנימוקיה להעניק את הפרס לפרופ' פלטי ציינה ועדת הפרס: "הפיתוח של השיטה החדשנית, פורצת הדרך, חייבה חשיבה מחוץ לקופסה, אמונה בדרך ושינוי אמונות ותפיסות קיימות בתחום. בימים אלה פועל פרופ' פלטי להרחיב את השימוש בטכנולוגיה זאת גם לטיפול בסוגים נוספים של סרטן".

פרופ' פלטי, יליד 1937, בוגר תיכון בית הכרם בירושלים והאוניברסיטה העברית, קיבל תואר MD ולאחר שסיים תואר שני במדעי הרפואה נטל פסק זמן של שנתיים מעיסוק על מנת לבצע, לבקשת צה"ל, פרויקט מחקר במסגרת שירות סדיר. במקביל, החל קיבל גם תואר Ph.D והיה הראשון בישראל שקיבל שני תארים אלה.

עבודת הדוקטורט שלו עסקה בהשפעת שדות אלקטרומגנטיים מתחלפים על עצב פרפרי. המחקר עסק בפיזור ובהשפעה של שדות חשמליים על רקמות חיות, בעיקר רקמות אקסיטביליות.

לאחר שנתיים כחוקר במחלקה לפיזיולוגיה בבית הספר לרפואה בירושלים, קיבל מלגה מה-NIH במחלקה לפיזיולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת מרילנד. עד מהרה ביסס את מעמדו כחוקר מנגנוני הפעולה הבסיסיים של סיבי עצב - התעלות היוניות.

לאחר הקמת בית הספר לרפואה בטכניון הצטרף לסגל הפקולטה ומונה לראש המחלקה לפיזיולוגיה וביופיזיקה והמשיך במחקריו בפעילות החשמלית של עצבים וקרומי סיב העצב. כמו כן, שימש כיו"ר האיגוד הישראלי להנדסה רפואית וביולוגית.

בשנת 1983 מונה לראש המכון למחקר במדעי הרפואה בטכניון, ובנה את מצבת סגל המכון, השירותים ומערכות הציוד הנדרשות למחקר מתקדם. הוא ניהל את מכון רפפורט למעלה מעשר שנים ולקראת סוף תקופת כהונתו חיפש דרכים לנצל את הידע הפיזיולוגי-רפואי והפיזיקלי שרכש לפיתוח אמצעים לאבחון וטיפול במחלות.

פעילות זו הביאה לייסוד חברות סטארט-אפ אחדות. הפעילות המשמעותית הראשונה היתה פיתוח אמצעי לניטור רצוף של רמת הגלוקוז בדם בקרב חולי סוכרת, בחברת "כרמל ביוסנסורים", וכן אמצעי הרותם טכניקות פיזיקליות לאבחון בעיות פתו-פיזיולוגיות במערכות הקרדיאלית ובריאות. כך ייסד את O2Cure, המפתחת אמצעי עזר לנשימה כשהמטרה הסופית היא לפתח ריאה מלאכותית נשתלת.

אחר שיצא לגמלאות, יסד את "נובוקיור" ופיתח טיפול חדשני לסרטן באמצעי פיזיקלי המחליף כימותרפיה וטיפולים ביולוגיים, או ניתן יחד איתם. אמצעי זה הוא שדות חשמליים בעלי תכונות מיוחדות (Tumor Treating Fields - TTFields) המאפשרות לפגוע בתאים הסרטניים בגידולים מוצקים מסוגים רבים מבלי לפגוע בתאים הבריאים בסביבת הגידול.

בניסויים קליניים נרחבים, הוכחה יעילות הטכנולוגיה הזאת לשם טיפול בכמה סוגי סרטן והיא קיבלה אישור ה-FDA לטיפול בשלושה סוגים של גידולים סרטניים: בסרטן מסוג GBM, גליובלסטומה מולטיפורמה - הסוג השכיח ביותר של סרטן המוח וכן ב-GBM חוזרת ובסרטן הריאה Mesothelioma. אשתקד החלו ניסויים גם לטיפול בסרטן הריאות, הלבלב, שחלות, מערכת העיכול, הכבד וגרורות מוחיות. תוצאות הביניים שפורסמו, הראו שהטיפול ב-TTFields אפקטיבי. בנוסף, לטכנולוגיה שזכתה גם לשם The Fourth Cancer Treatment Modality, אין את תופעות הלוואי הקשות המלוות את הטיפולים האחרים בסרטן.

עד כה פרסם פרופ' פלטי 70 מאמרים מדעיים ועל שמו 40 פטנטים.

נשיא הטכניון, פרופ' אורי סיון, שבירך את עמיתו אמר: "אנו גאים ושמחים מאוד בהכרה החשובה כל כך ובפרס היוקרתי שיוענק לפרופ' פלטי, שפיתח גם טכנולוגיה חדשה וגם גישה חדשה לטיפול בסרטן – גישה שאינה מערבת כימותרפיה וטיפולים תרופתיים אחרים. עבודתו היא דוגמה נפלאה לשילוב בין הנדסה לרפואה ופרופ' פלטי מהווה דוגמה ומופת ליכולת הנדירה לתרגם מדע ליישומים המועילים לאנושות, באמצעות שילוב של עומק מחקרי ויזמות".

נושאים קשורים:  פרופ' יורם פלטי,  פרס ישראל,  טיפול לסרטן,  חדשות
תגובות