• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
הסטוריז של DoctorsOnly:
חדשות

ניתוח מוח נדיר ב"סורוקה": בערות מלאה במטופל חירש

הניתוח להסרת גידול במוח בוצע על ידי צוות רב מקצועי ובליווי של מתרגמת לשפת הסימנים | לפי הספרות המדעית, זו הפעם השלישית שמבוצע ניתוח כזה בעולם

לוליטה מירסון, מתרגמת לשפת הסימנים, לצד המטופל החירש במהלך הניתוח. צילום: דוברות "סורוקה"

במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע בוצע לאחרונה ניתוח מוח בערות להסרת גידול באדם חירש, ניתוח נדיר שעל פי הספרות המדעית, זו הפעם השלישית שמבוצע ניתוח כזה בעולם.

הצוות הרפואי המליץ לתאופיק אלאטרש, חירש מלידה שסבל מגידול במוחו, על ניתוח לכריתת הגידול, שלולא הוסר היו עלולות להיפגע יכולות ההבנה והתנועה שלו.

ניתוח להסרת גידול מהמוח בערות מלאה נחשב לניתוח מורכב מאוד מבחינה כירורגית, בעיקר בשל הסמיכות של הגידול למרכזי מוח חיוניים שאחראים לפעולות, כמו ראייה, תחושה, תפקודי תנועה ושפה ואזורים נוספים החשובים לתפקודים קוגניטיביים גבוהים. אחד האתגרים המשמעותיים בביצוע ניתוח כזה הוא שימור תפקודים חיוניים ולכן נדרש ניטור קפדני שלהם במהלך הניתוח, ותקשורת תקינה בין המנתח למנותח בניתוח היא קריטית.

כאשר הניתוח מבוצע במטופל חירש, נדרש שיתוף פעולה מלא בין המטופל לבין מתרגמת לשפת הסימנים ובינם לבין המנתח כדי לענות לשאלות ולבצע מטלות שמאפשרות לבדוק באופן מותאם למנותח את תפקוד המערכות השונות במוחו.

לפני ביצוע הניתוח עבר תאופיק הערכה מקיפה בבדיקות דימות ונוירופסיכולוגיה, שסייעו בתכנון ובהיערכות לניתוח. הניתוח בוצע בהרדמה מקומית כדי למנוע תחושת כאב או אי נוחות. נוכחותו של הצוות הרב מקצועי וההכוונה מלאה של לוליטה מירסון, מתרגמת לשפת הסימנים, אפשרו לערוך מעקב צמוד אחרי תפקודי המוח החשובים של תאופיק במהלך הניתוח.

ד"ר עמית עזריאל, נוירוכירורג מומחה לגידולי מוח, שהוביל את הניתוח, צבר ידע ונסיון רב בניתוחים מסוג זה במהלך התמחות-על באוסטרליה, ועימו לקחו חלק חברי הצוות רב מקצועי: צוות הרדמה יעודי בהובלת ד"ר רון גל, ד"ר לימור גרטנר סעד, נוירופסיכולוגית בכירה, צוותי סיעוד ונוירופיזיולוגיה.

ד"ר עזריאל סיפר: "הניתוח הזה מורכב כפליים בשל חירשות המטופל, והוא חייב שיתוף פעולה רב מקצועי איכותי מצד גורמים רבים ממחלקות שונות בבית החולים וליווי מלא וצמוד של המתרגמת. היה לנו חשוב להקפיד על שימור האזורים המוטוריים והאזורים האחראים על הבנת שפה, המשמעותיים לתפקודו המלא של תאופיק. אני שמח על הצלחת הפרוצדורה המורכבת ועל כך שביחד הצלחנו להסיר את הגידול באופן שיעזור לתאופיק להמשיך ולתפקד ללא מגבלות חדשות".

תאופיק עבר את הניתוח בהצלחה וכעבור כמה ימים שוחרר לביתו.

נושאים קשורים:  ניתוח מוח,  בית החולים סורוקה,  שפת הסימנים,  הסרת גידול,  חדשות,  ד"ר עמית עזריאל
תגובות
אנונימי/ת
15.03.2023, 20:29

כל הכבוד לעמית, אכן רופא ואדם משכמו ומעלה