חדשות

ניגוד עניינים? מנכ"ל חברת פארמה הוא גם יו"ר ועדת הלסינקי ב"שיבא"

משרד הבריאות, מבקר המדינה ו"שיבא" לא מצאו ניגוד עניינים בין תפקידיו של פרופ' דרור חרץ | ד"ר תמי קרני, לשעבר יו"ר הלשכה לאתיקה בהר"י: "אין שאלה, חרץ צריך לוותר על אחד התפקידים"

פרופ' דרור חרץ, יו"ר ועדת הלסינקי ב"שיבא" ומנכל חברת פארמה שערכה ניסויים בביה"ח. "הקפדתי שלא תהיה לי נגיעה כיו"ר הוועדה לניסויים האלה". צילום: מתוך youtube

פרופ' דרור חרץ, המשמש זה 25 שנה בתפקיד יו"ר ועדת הלסינקי של בית החולים שיבא, האחראית על אישור ניסויים קליניים ובקרה עליהם, משמש במקביל כמנכ"ל חברת פארמה מסחרית שערכה כמה ניסויים ב"שיבא", באישור הוועדה. במשרד הבריאות, ב"שיבא" ובמשרד מבקר המדינה לא נמצא פסול במצב זה. עידו אפרתי הקדיש לשאלת ניגוד עניינים זו כתבה בהארץ אתמול (ד').

פרופ' חרץ, רופא בכיר, מומחה למחלות מטבוליות, שמשמש בנוסף כראש רשות המחקר ב"שיבא", יסד בשנת 2000 את חברת VBL, שעסקה בפיתוח תרופות אנטי דקתיות ותרופות לטיפול בסרטן ושימש כמנכ"ל החברה. בשנת 2014 החברה הונפקה בנאסד"ק  ובאוקטובר האחרון מוזגה פעילותה לחברה אחרת והיא נסגרה. החל מ-2015 ערכה החברה בבית החולים כמה ניסויים קליניים, בהם ניסוי בטיפול לסרטן השחלות וטיפולים אנטי ויראליים בתקופת הקורונה, לרוב במסגרת מחקרים רב-מרכזיים שהתקיימו במקביל גם בבתי חולים אחרים.

ועדות הלסינקי נועדו להגן על זכויות ובטיחות המשתתפים בניסויים. בנוהל "פיקוח ובקרה על ניסויים קליניים בבני אדם", נדרשים חברי הוועדה לדווח על ניגודי עניינים המדורגים בסולם של: "תקין", "משני", "מהותי" ו"קריטי".

יש הטוענים שמרבית חברי הוועדות נמצאים בניגוד עניינים מסוים, אולם היותו של חרץ גם מייסד ומנהל חברת התרופות מהווה ניגוד אינטרסים קיצוני, כותב אפרתי. אחרים סבורים שזו שאלת נראות וחשש מפגיעה באמון הציבור.

בין השאר אמר פרופ' חרץ לאפרתי כי "במשך שנים סירבתי לעשות ניסויים בישראל. כשהניסויים הגיעו לשלב שלישי, התחילו לפנות אלינו גם מישראל. התנאי שלי היה שהכל יהיה באישור משרד הבריאות וכחלק ממחקר רב מרכזי, שיתקיים גם בבתי חולים אחרים. בכל המקרים, הקפדתי שלא תהיה לי נגיעה כיו"ר הוועדה לניסויים האלה", הדגיש.

באשר לניגוד העניינים שבין תפקידו כיו"ר הוועדה לתפקידו כמנכ"ל חברת פארמה, טען: "אף אחד לא חשב שיש בזה משהו לא תקין. מרבית חברי ועדות הלסינקי הם בעלי קשר כזה או אחר עם חברות תרופות". לדבריו, היותו מנכ"ל של חברת תרופות קטנה אף מהווה יתרון ביחס לחברים אחרים בוועדות.

אפרתי שוחח עם גורמים שונים מתחום האתיקה הרפואית, בהם חברים בוועדות מקבילות בבתי חולים אחרים. חלקם לא ידעו שחרץ הוא מנכ"ל חברת תרופות במקביל לתפקידו כיו"ר ועדת הלסינקי. אחרים מצאו בכך פסול, אך היו מי שטענו כי כפל התפקידים לא מהווה בעיה.

פרופ' אברהם שטיינברג, יו"ר ועדת הלסינקי בבית החולים שערי צדק בירושלים, אמר כי "אם יו"ר הוועדה הוא אדם אחראי עם ניסיון, אין מניעה - כל עוד הוא מסלק את עצמו מדיונים שנוגעים לחברה שלו או לחברה מתחרה".

פרופ' אבינעם רכס, לשעבר יו"ר הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית, סבור כי יש לשקול את המינוי פעם נוספת. פרופ' נדב דוידוביץ', מנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון וראש תחום מדיניות בריאות במרכז טאוב, סבור כי מדובר בחציית קווים וכי "לא כל מה שחוקי הוא בהכרח נכון". ד"ר תמי קרני, לשעבר יו"ר הלשכה לאתיקה בהר"י אמרה לאפרתי כי "אין כאן בכלל שאלה: חרץ צריך לוותר על אחד התפקידים". פרופ' יחיאל בר אילן, מרצה לאתיקה רפואית בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, אמר כי "זו שערוריה - החתול לא יכול להיות זה ששומר על השמנת".

הנושא נבחן בעבר על ידי מבקר המדינה, שקיבל את הסברי "שיבא" ולא פרסם את הממצאים בדו"ח המבקר. במשרד הבריאות טוענים שהנושא נבדק והכל תקין. ב"שיבא" ציינו שפרופ' חרץ הוא איש אתי וניסיונו הרב בתחום תרם לפריחת המחקר הקליני.

במשרד הבריאות נמסר כי "בביקורת שנערכה על ידי משרד הבריאות על ועדת הלסינקי ב'שיבא', נבדקו בין היתר הפרוטוקולים של ישיבות הוועדה ונמצא שכל הדיונים במחקרים שביוזמת החברה VBL נעשו ללא נוכחות פרופ' חרץ. האישורים, הארכות התוקף והדיווחים על המחקרים הללו ניתנו על ידי ממלא מקום יו"ר הוועדה. לפיכך, לא נמצא כל פגם בפעילותו של פרופ' חרץ".

נושאים קשורים:  פרופ' דרור חרץ,  ועדת הלסינקי,  חברת תרופות,  ניסויים קליניים,  ניגוד עניינים,  חדשות,  בית החולים שיבא
תגובות
אנונימי/ת
15.03.2024, 09:06

לא מפתיע

אנונימי/ת
15.03.2024, 09:22

יד חורצת יד.

אחד הרופאים הישרים ומקצועיים עם תרומה לקידום חסר תקדים למחקר הרפואי במדינת ישראל

אנונימי/ת
15.03.2024, 13:42

בני אדם רגילים נתונים כידוע להטיות. אבל יש כאלה, מורמים מעם, כמו שופטים, ופריווילגים אחרים, שנחונו ביכולת לנתק את עצמם כליל מדעותיהם האישיות, מאינטרסים ומהאוירה הציבורית סביבם. עובדה!

אנונימי/ת
15.03.2024, 13:52

כשאין רוטציה בתפקידים, ופרופסורים לא מעטים שואפים לצבור לעצמם כמה שיותר כוח כבוד וכל קשור בכך. כאילו אין מספיק עבודה במערכת הבריאות הקיימת העכשווית בשטח עם החולים במחלקות !

אנונימי/ת
15.03.2024, 15:42

פרופ' חרץ, איש איכותי וישר ביותר, משרת ציבור ללא רבב, שבד"כ דאג לכך שאפילו עיפרון לא יעבור מחברת תרופות לרופא, מחשש שיתפרש כשוחד, לקה בעיוורון כאשר מדובר בעצמו. גם אם הכל כשר, ומדובר בנראות בלבד, במידה והוא עדיין הוא אוחז בשתי משרות עליו להתעשת. נקווה שניווכח במהרה שמדובר בעיוורון חולף

אנונימי/ת
15.03.2024, 18:55

מבלי להתייחס לאדם עצמו, ראוי ורצוי שרופאים יישבו ב"כובע אחד" וימנעו אפילו ממראית עין של ניגוד עניינים.

אנונימי/ת
16.03.2024, 13:32

מגוחכת בעיני תגובת משרד הבריאות כאילו כל הדיונים, אישורים וכיו״ב הקשורים לחברת הפארמה נעשו ע״י ממלא מקום יו״ר הועדה. כאילו אין שני האישים קשורים באופן ישיר. זה אפילו לא מראית עין !

אנונימי/ת
18.03.2024, 23:16

השתנה מהמקפצה הוא ספורט שפותח ושוכלל ב"עיר הבריאות" שיבא