חדשות

המרכז לחקר הביולוגיה של הסרטן בת"א ישתף פעולה עם האוניברסיטה הרפואית של וינה בחקר גרורות סרטן העור המגיעות למוח

בראש המרכז בתל-אביב עומד פרופסור נדיר ארבר מאיכילוב. ההסכם יעודד פרויקטים של מחקר רפואי וחילופי סטודנטים לרפואה

המרכז לחקר הביולוגיה של הסרטן באוניברסיטת תל אביב בראשות פרופסור נדיר ארבר מהמרכז הרפואי סוראסקי (איכילוב) והפקולטה לרפואה של אוניברסיטת ת"א, חתם על הסכם שיתוף פעולה עם מרכז הסרטן באוניברסיטה הרפואית של וינה (Comprehensive Cancer Center - CCC). שיתוף הפעולה יתמקד בגרורות סרטן העור המגיעות למוח – נושא שבו עוסקת מעבדתו של פרופסור יצחק וייץ מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א. שני המוסדות יעודדו פרויקטים רפואיים-מחקריים משותפים וחילופי חוקרים וסטודנטים לרפואה.

תאים סרטניים - צילום מיקרוסקופי

תאים סרטניים - צילום מיקרוסקופי (אילוסטרציה)

על ההסכם חתמו רקטור אוניברסיטת ת"א, פרופסור אהרון שי, מייסד המרכז לחקר הסרטן, פרופסור יצחק ויץ, ומנהל המרכז לחקר הסרטן בווינה פרופסור כריסטוף צלינסקי.

המרכז לחקר הביולוגיה של הסרטן באוניברסיטת ת"א הוקם ב-1980 והוא מאחד כוחות בתחום חקר הסרטן מהפקולטה לרפואה והפקולטה למדעי החיים. פרופסור ויץ ציין כי הרעיון הוא לכנס חוקרים רפואיים, הנתקלים בחולים במהלך עבודתם בבתי החולים המסונפים לאוניברסיטה (אונקולוגים, כירורגים רדיולוגים וכדומה), ולקשרם במחקרים משותפים עם מדענים העוסקים במחקרים הבסיסיים בחקר הסרטן ברמת התאים והמולקולות (אימונולוגיה, גנטיקה וביוכימיה). "המרכז בתל-אביב הוא ייחודי בישראל בזכות המערך העצום של מחלקות אונקולוגיות בבתי החולים הגדולים במרכז הארץ" ציין פרופסור ויץ.

מרכז חקר הסרטן בווינה הוקם לפני שנתיים במסגרת שיתוף פעולה בין עיריית וינה - הבעלים של בית החולים הגדול בבירה האוסטרית – לבין האוניברסיטה הרפואית, שהתפצלה לפני שנים אחדות מאוניברסיטת וינה. בארצות הדוברות גרמנית, בתי-ספר לרפואה קיבלו מעמד של אוניברסיטאות עצמאיות והמרכז בווינה אף מטפל בחולים בעצמו, כפי שנהוג גם במרכזי הסרטן הגדולים בארה"ב.

במרכז הסרטן בתל-אביב מתמקדים בגרורות סרטן העור העוברות למוח, לאחר שנתגלה כי 40% מחולי המלנומה סובלים מגרורות במוח. היבטים בסיסיים רבים של מחלה זו עדיין לא ידועים. פרופסור ויץ מסר כי מחקר של הדוקטורנטית סיוון יזרעאלי גילה באחרונה כי תאים אחרים של מלנומה מגיעים גם לכבד. החוקרים הישראלים קיבלו מעמיתיהם בווינה (פרופסור מיכאל מיקשה ופרופסור ולטר ברגר) דגימות מהגידולים שנחקרו במחקר זה. מכל גידול פיתחו החוקרים שני סוגי גרורות: אחת הגורמת להופעת גידול במוח והשנייה של תאים רדומים. אחד הנושאים שאמורים להיחקר עתה קשור בבדיקות גנטיות של הגידולים ברמת התאים.

נושאים קשורים:  חדשות,  הפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א,  פרופסור יצחק ויץ,  רפואת עור ומין,  גרורות,  פרופסור נדיר ארבר,  מלנומה,  סרטן עור,  פרופסור אהרון שי,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות