סרטן בעמוד השדרה

"הדגלים האדומים" המקובלים אינם מצליחים לנבא סרטן בעמוד השדרה במקרים של כאב גב תחתון

מסקירה חדשה של ספריית Cochrane עולה שפרט להיסטוריה של גידול סרטני אחר, ה"דגלים האדומים" לא מצליחים לנבא באופן יעיל גידולי עמוד שדרה בקרב הסובלים מכאב גב תחתון

07.03.2013, 13:00

בסקירה חדשה של ספריית Cochrane, שפורסמה ב-28 בפברואר, נכללו 8 מחקרים, 6 מהם נערכו במתאר הרפואה הראשונית, אחד במתאר רפואת מומחים ואחד במחלקה לרפואה דחופה. 6 מהמחקרים היו פרוספקטיביים ושלושה התבססו על רשומות רפואיות.

בקרב 6,622 המשתתפים בששת המחקרים במתאר הרפואה הראשונית, שיעור הממאירות בעמוד השדרה נע בין 0% ל-0.66%. במחלקה לרפואה דחופה נמצאה ממאירות אצל 1.45% מבין 452 המשתתפים וברפואה השניונית השיעור הגיע ל-7% מתוך 257 המשתתפים.

עמוד השדרה (אילוסטרציה)

עמוד השדרה (אילוסטרציה)

פרט להיסטוריה של גידול סרטני אחר, נמצא כי שאר "הדגלים האדומים" באנמנזה הם מנבאים גרועים לגידול בעמוד השדרה, במיוחד כאשר הם משמשים כל אחד בנפרד. הסתברות לאחר הבדיקה (post test probability) לקיומו של סרטן של עמוד השדרה הייתה פחות מ-1% עבור כל ה"דגלים האדומים" האנמנסטיים פרט לירידה לא מוסברת במשקל (1.6%) ונוכחות גידול אחר (4.6%). שילוב הדגלים הניב תוצאות טובות יותר: שילוב של גיל מעל 50, היסטוריה של גידול סרטני אחר, ירידה לא מוסברת במשקל או היעדר שיפור בעקבות טיפול שמרני השיג רגישות של 100% באיתור גידול בעמוד השדרה.

בהתייחס לבדיקה הגופנית, אף לא אחד מ"הדגלים האדומים" הביא לעלייה בהסתברות שלאחר הבדיקה, מעבר להסתברות הבסיסית (העומדת על 0.3%). כצפוי, ספאזם שרירים ורגישות בעמוד השדרה הובילו דווקא להסתברות נמוכה יותר של 0.1%.

לסיכום כותבים המחברים של"דגלים אדומים", פרט להיסטוריה של גידול סרטני אחר, שיעור תוצאה חיובית-כוזבת (false positive) גבוה, כך ששימוש לא ביקורתי בכלים אלו יכול לגרור בירורים מיותרים, המסוכנים בעצמם עקב החשיפה לקרינה וההליכים הפולשניים הנובעים מהם. לאור נתונים אלו קובעים המחברים כי אין מספיק ראיות על מנת לבסס או להפריך את השימוש הקליני במרבית ה"דגלים האדומים" ככלי סקירה לאיתור סרטן בעמוד השדרה בקרב חולים הסובלים מכאב גב תחתון.

מקור:

Nicholas Henschke, Christopher G. Maher, Raymond WJG Ostelo, Henrica CW de Vet,    Petra Macaskill, Les Irwig. Red flags to screen for malignancy in patients with low-back pain. DOI: 10.1002/14651858.CD008686.pub

נושאים קשורים:  סרטן בעמוד השדרה,  גב תחתון,  מחקרים
תגובות
Kopytman Asia
16.05.2013, 12:28

מצויין!