חדשות

מכתב האונקולוגים: הרפורמה המשפטית חושפת את חולי הסרטן להליכים הרסניים

על המכתב הגלוי לראש הממשלה חתומים 148 רופאים. בין הפגיעות הצפויות בחולים: פגיעה ביכולת קבלת סעד מול הרשויות, העדפת מקורבים, אפליית אוכלוסיות מוחלשות וחשיפה של רופאים לפגיעות על רקע דעותיהם הפוליטיות

148 רופאות ורופאים, ובהם רופאים מהבכירים ביותר בתחום הטיפול בסרטן בישראל, פרסמו הבוקר (א') מכתב גלוי לראש הממשלה, בנימין נתניהו ובו הביעו דאגה חמורה מההשפעה הצפויה של הרפורמה המשפטית על חולי הסרטן. בין החתומים על המכתב, מנהלי מערכי טיפול אונקולוגים והמטו-אונקולוגים, מנהלי יחידות מקצועיות, רופאים המכהנים כחברי המועצה הלאומית למניעה, אבחון וטיפול במחלות ממאירות, ורופאים מובילים נוספים בטיפול בחולי סרטן.

בין השאר כתבו רופאי הסרטן: "אנו, רופאות ורופאים העוסקים במניעה, אבחון ובטיפול בחולים עם מחלות סרטן ומחלות דם, מביעים את הסתייגותנו מהשינויים המשפטיים המקודמים בימים אלו בכנסת, ואת דאגתנו העמוקה מההשפעה הצפויה לשינויים הללו על עתיד הרפואה בישראל ועל הטיפול בחולי הסרטן.

"במדינת ישראל מערכת בריאות שוויונית וציבורית חזקה, המושתתת על כוח אדם איכותי, הוראה ברמה גבוהה וכן מחקר רפואי ופיתוח. טיפול רפואי שוויוני בחולי הסרטן, אוכלוסייה פגיעה ונזקקת, מהווה מרכיב מרכזי בביטחון האישי של אזרחי המדינה ובתחושת הסולידריות החברתית.

"אנו צופים בחרדה בתהליכים המתרחשים כעת ובשינויים המשפטיים המקודמים בימים אלו בכנסת. שינויים אלה, עלולים להביא לפגיעה משמעותית במערכת הבריאות, ובכללה במערכת המטפלת בחולי הסרטן, וכתוצאה מכך לפגיעה ישירה בטיפול הרפואי בחולים עצמם."

החותמים על המכתב קובעים, כי "הסרת הביקורת השיפוטית על פעולות הממשלה חושפת את המערכת ואת חולי הסרטן לתהליכים הרסניים." בין הפגיעות הצפויות בחולים – פגיעה ביכולת של לקבל סעד משפטי בנוגע לזכויותיהם מול הרשויות, למשל בתחום מימון תרופות, בחירת בית חולים מטפל וזכויות סוציאליות; הרפורמה תגרום לשחיתות כלכלית והעדפת מקורבים, ופגיעה ביכולת קבלת ההחלטות העצמאית והמקצועית של המערכת, אשר תפגע באיכות המערכת ובמיוחד בחולים הפגיעים ביותר, בתוכם חולי הסרטן; אוכלוסיות מוחלשות – מטופלים ממוצא ערבי, נשים במצבי סיכון, קטינים במצבי סיכון, להט"בים – ייחשפו לאפליה במתן שירותי בריאות, כולל טיפול אונקולוגי. ולבסוף, חשיפה של רופאים ורופאות לפגיעה על רקע דעותיהם הפוליטיות, ופגיעה בחופש האקדמי ללמד ולחקור תחומים הנתפסים כביקורת על השלטון.

כן מביעים הרופאים דאגה בתחום הכלכלי, שם "שינויי המשטר" מסכנים את שיתוף הפעולה עם חברות בינלאומיות ואת המשך המחקר היישומי בתחום הסרטן, המתבסס על שיתופי פעולה אלה. "ישראל היא מרכז מצוינות למחקר יישומי בסרטן," נכתב, "ופעילות זו מהווה מקור תקציבי משמעותי בבתי החולים, המשלים את התקציבים הממשלתיים. כספי המחקר היישומי מאפשרים לבתי החולים להעסיק אנשי צוות נוספים ולרכוש ציוד, לטובת החולים ורווחתם. מחקרי פארמה מאפשרים לחולי הסרטן גישה לתרופות חדשניות, שנים רבות לפני שהן מגיעות לסל התרופות. שינויי המשטר המתוכננים מעמידים בסכנה את שיתופי הפעולה עם חברות בינלאומיות אלו".

הכותבים מביאים לדוגמה את הונגריה. "בחודשים האחרונים האיחוד האירופי החליט להדיר חוקרים מהונגריה משיתופי פעולה ותקציבי מחקר, על רקע הפיכתה של הונגריה לדמוקרטיה 'על הנייר' בלבד." כבר היום נשמעות חששות בקרב שותפינו האירופאים בנוגע להמשך שיתופי הפעולה במידה והשינויים המתוכננים ייצאו לפועל.

והכותבים מסיימים: "הרפואה המודרנית מושתת על ערכי השוויון, קדושת החיים וחתירה לשיפור חייהם של בני האדם באשר הם. אנו מבקשים להדגיש, כי פגיעה במעמד חוקי יסוד כמו חוק יסוד כבוד האדם וחירותו פוגעת ביסודות עליהם מושתת האונקולוגיה המודרנית. אנו פונים ומתריעים ומבקשים לעצור, לחשוב ולהימנע מצעדים העלולים לפגוע בכלל אזרחי ישראל."

נושאים קשורים:  חדשות,  הרפורמה המשפטית,  ראש הממשלה בנימין נתניהו,  טיפול בסרטן
תגובות
אנונימי/ת
12.02.2023, 15:29

סליחה על הבורות אבל שמשהו יסביר לי איך קשורה רפורמה משפטית למימון תרופות? לבחירת בית חולים?

אנונימי/ת
12.02.2023, 16:01

אשמח גם להסבר. הלכתי לאיבוד. איחוד הירקנים גם יושפע??

אנונימי/ת
13.02.2023, 19:27

50 פרוקטולוגים, מוחים על כך, של רופאים עם דעות שמאל - רק להם בוקע אור מאיבר אחורי. רק הם חכמים כל כך, להבין את הקשר בין רפורמה ל....
אנרכיסטים! חדלו לברר ותתחילו לעבוד ולשרת את החולים.
ואתם הפוליטיקאים לכו לפוליטיקה. !!

אנונימי/ת
14.02.2023, 08:39

כשתגיע לבית חולים ורופא ייסרב לטפל בך כי דתך איננה דתו או כי אתה חילוני והוא חרדי תבין

14.02.2023, 11:53

הבורות בצד ההמתנגדים לרפורמה חוגגת לרוחב החזית. מה שנאמר ע״י ח״כ סטרוק שונה לחלוטין. היא אמרה, והדברים מגובים בקוד האתי של הר״י, שרופא יורשה לא לבצע פעולה שהיא בניגוד למצפונו (לדוגמא, שינוי מין, ברית מילה). בשום פנים לא פעולה מצילת חיים או מקדמת בריאות.

אנונימי/ת
20.02.2023, 00:14

באמת? מה עשה בג''צ שהרופאים בתקשורת כתבו שלא יתנו אותו יחס ללא מחוסנים שהם נותנים למחוסנים? האם כבר אמרת סליחה למטופלים שכעסת עליהם על זה שהם לא רצו להתחסן?

אנונימי/ת
13.02.2023, 18:25

כלכלת בריאות מונעת על ידי חברות ביטוח, קופות, בתי חולים ורופאים. מבחינתם באמת כל החולים שווים אבל לא כל הטיפולים שווים. אז לא רואה איך רפורמה משפטית תשנה משהו. החולים ימשיכו להיות משהו קטן מול המערכת.

אנונימי/ת
13.02.2023, 18:26

למתקשים בהבנת הנקרא אני מצטט מהכתבה:
"הכותבים מביאים לדוגמה את הונגריה. "בחודשים האחרונים האיחוד האירופי החליט להדיר חוקרים מהונגריה משיתופי פעולה ותקציבי מחקר, על רקע הפיכתה של הונגריה לדמוקרטיה 'על הנייר' בלבד."

13.02.2023, 18:27

על רקע מה שקורה כאן יש להפסיק לאפשר תגובות אנונימיות.

אנונימי/ת
13.02.2023, 21:58

למה?
כדי להטיל טרור ולפגוע במי שמשמיע דעה שונה?
העובדה שרוב התגובות נגד המכתב אנונימיות מראה כי יש חשש מהתנכלות מהבעת דעה פוליטית שונה = טרור.

אנונימי/ת
13.02.2023, 18:28

מה קרה לכם? מי יפגע בחולים או ברופאים? מה השטויות האלו, וכי קהל מטומטמים אנו?ההפחדות על "קץ הדמוקרטיה" חשפו חוסר שיקול דעת של רופאים. וזה באמת מפחיד.

אנונימי/ת
13.02.2023, 18:32

אתם מאמינים לעצמכם?! פשוט מגוחך..

סתם סיסמאות ריקות מתוכן!! ללא כל דוגמאות ספציפיות כיצד יפגעו אותם מטופלים..כיצד יופסקו שיתופי פעולה במחקר? על סמך אלו סיבות? The sky is falling...רצים כמו תרנגולות ללא ראש - פשוט בושה

אנונימי/ת
14.02.2023, 08:42

כשחברת תרופות בנלאומית תסרב להביא לכאן מחקרים , בדיוק כמו שמשקיעים לא מעוניינים להשקיע בארץ לאור נה שקורה כאן, יופסק שיתוף הפעולה. המפסידים הראשונים יהיו החולים שמיצו קווי טיםול וזו תקוותם היחידה.

אנונימי/ת
20.02.2023, 00:08

אין עוד מקום בכדור הארץ שאפשר לעשות ניסוים על בני אדם בחינם. לכן חברות תרופות לא יפסיקו לבוא. וגם חברות מזון שעושות אוכל שגורם לאנשים להיות חולים. וגם בג''צ אף פעם לא עצר נסיונות על בני אדם בישראל. לכן הכול ימשיך כמו שהיה מבחינת חברות תרופות.

02.03.2023, 18:31

יישר כוחך

אנונימי/ת
13.02.2023, 20:45

לגבי הסנקציות של האיחוד הארופי כלפי הונגריה, זה לא בגלל המצב הדמוקרטי.
זה בגלל שהם זורקים על הרגולציה של האיחוד בנושא גבולות מהגרים ועוד.
בשונה מבריטניה שהחליטה פשוט לצאת,
הם מצפצפים ומץנשארים והאיחוד מפעיל בתגובה סנקציות שונות.
לא זכור לי שהופעלו סנקציות בגלל פגיעה בדמוקרטיה הטורקית למשל אחרי ניסיון ההפיכה הכושל נגד ארדואן והצעדים האנטידמוקרטיים שבאו אחריה.
(שד"א זו סמכות חוקתית מוקנית לצבא בחוקת טורקיה)

אנונימי/ת
13.02.2023, 21:30

שטיפת מח בפעולה. אין כל קשר בין תיקון מערכת המשפט וניקוי השחיתות בה, לאיכות הטיפול הרפואי ובריאותם של המטופלים.

אנונימי/ת
13.02.2023, 21:49

איזה קישקוש מארץ הקישקושים.
אותן חברות בינלאומיות עושות עסקים בסין שרוצחת אנשים עבור האיברים שלהם.
מספיק עם קישקוש קץ הדמוקרטיה - שקר וכזב.

אנונימי/ת
14.02.2023, 08:43

לא נעים לי להזכיר לך - גם באירופה אמרו שהכל קשקוש..

אנונימי/ת
14.02.2023, 08:03

האונקולוגים כאחרוני הבסטיונרים בשוק מחנה יהודה. חשבתי שצריך מינימום השכלה כדי להיות רופא.
כמה bias יכול להיות במאמר אחד? כשאתה שמאלני אתה יכול לרקוד על הדם של חולי סרטן ואף אחד לא יזיז גבה. תתביישו

אנונימי/ת
14.02.2023, 16:28

התעייפתי מהתחזיות השחורות...מספיק. פורשת מהאתר. גם מזה.

אנונימי/ת
15.02.2023, 08:54

עמיתי היקרים, רפואה ופוךיטיקה אינם הולכים יחד .
״ לא ארשה, כי השיקולים של דת, לאומיות, גזע, מדיניות מפלגתית או מעמד חברתי יעמדו בין חובותי והחולה שלי.״
אבל קדימה תבלבלו את השכל שמאל ימין שמאל

אנונימי/ת
15.02.2023, 14:53

הגזמתם לגמרי כבר עם הפוליטיקה והדעה המאוד ברורה של עורכי האתר. זה כבר בגדר המקומם ובודאי לא מקצועי בשום צורה.

16.02.2023, 11:44

עכשיו הבנתי מהם מחוללי הסרטן העיקריים:
1. הרפורמה המשפטית
2. עישון
3. צלילה בקישון
4. חשיפה לכור בצ'רנוביל

סליחה, במקום השני שינוי אקלים. במקום השלישי מתנגדי אכילת חרקים. אחרי זה אי שוויון ואפליית נשים ורקה לאחר זה עישון וסיבות אחרות . מקור- WOKE-BASED MEDICINE

אנונימי/ת
19.02.2023, 21:24

כל אחד זכאי לדעותיו, אך לא להביע אותם כאילו זה מייצג את דעת " כל הרופאים" או ," כל האונקולוגים " .
חזרה חסרת הבנה וידע על אמירות חלולות, פוליטיות, וסיסמאות ללא בסיס, לא הופכת זאת לאמת,
שכל אחד יתן דרור לקולו, אך אל תכלילו קבוצה שלמה,בנושאים שאינה מעיניינה.

אנונימי/ת
13.03.2023, 09:44

שטויות במיץ עגבניות הכותבים הם שמאל אדוק כמו שהאמינו ב״שמש בעמים״ בזמנו ,הרפורמה הזו הכי חשובה לכל

אנונימי/ת
19.04.2023, 17:30

צודק
שמאלנים נמאסתם!
הפסיקו לחיות כאילו כל האמת אצלכם והשאר מטומטמים
קצת ענווה לא תזיק לכם