חדשות

האשפוז הביתי מתרחב - רשמים מכנס בינלאומי

מעירויים לחולי סרטן ועד לאשפוז בית לפגים – האשפוז הביתי תופס תאוצה ועל הצלחתו מעידה שביעות הרצון של המטופלים

אשפוז ביתי מסתמן כדרך להקל במעט את מצוקת מיטות האשפוז בבתי החולים ובהרבה מקרים כפתרון טוב גם לחולים. מאז מגיפות הקורונה יותר ויותר מדינות מתנסות באשפוז ביתי. בישראל אושפזו בבית כ-20 אלף מטופלים בשנת 2022.

לאחרונה הוצגו בכנס הבינלאומי ה-3 בנושא אשפוז בית שנערך בברצלונה תחומים חדשים, וביניהם: מתן עירוי דם בבית וטיפול בית בילדים ובפגים. על הכנס, שנערך בראשית אפריל, דיווחה מיטל יסעור בית-אור בישראל היום. בכנס, בהשתתפות 600 אנשי מקצוע מתחום האשפוז הביתי, נכחו גם כ־30 נציגי גופים המספקים טיפולי בית ובהם "צבר רפואה", בתי החולים שיבא ושניידר, "מכבי" ועוד.

אשפוז ביתי לפגים

מחקר בנושא אשפוז ביתי של פגים הציגה בכנס ד"ר קרולין מילר, מארגון אשפוז בית Sante בצרפת. המחקר נערך במשך שנה שבמהלכה אושפזו בבית 93 פגים שנולדו מגיל 35 שבועות ואילך ובמשקל ממוצע של 2.4 ק"ג. הפגים לא הונשמו או הוזנו בעירוי וצוות רפואי ביקר אותם מדי יום. משך אשפוז הבית הממוצע עמד על 20 יום. 9.6% מהפגים (תשעה תינוקות) נזקקו לאשפוז בבית חולים.

החוקרת דיווחה שתגובות ההורים ושל מומחי טיפול נמרץ פגים היו טובות: ההורים שמחו להשתחרר מוקדם מבית החולים והודו על האפשרות לשאול שאלות ולקבל תמיכה יומיומית; המומחים שמחו לשחרר מוקדם תינוקות תוך ידיעה שיש להם השגחה צמודה.

טיפול בית בחולים אונקולוגים

ד"ר מוחמד טואטי, המטואונקולוג מבית החולים האוניברסיטאי בלימוז', צרפת, הציג סקר בקרב 615 חולי מיאלומה נפוצה ו-MDS שטופלו בפרוטוקולי טיפול של תרופות ביולוגיות בבית, בעירויים של 30-10 דקות. שביעות הרצון בסקר עמדה על 8.7 (מתוך 10) ומרבית המטופלים המליצו על הטיפול לחבריהם ולבני משפחתם. כ־26% מהם נזקקו גם לאשפוז בבית חולים אך זאת בשל גורמים אחרים ולא בעקבות טיפול ביתי.

"הפתרון למספר העולה של חולי סרטן יהיה מתן טיפול בבית בעזרת תרופות שמבוססות על מולקולות חדשות ויעילות", אמר ד"ר טואטי. "כך נוכל ליצור יותר מקומות טיפול ולאפשר טיפול בבתי החולים רק לחולים קשים יותר".

מערכי אשפוז ביתי בישראל

ד"ר ליטל ישרים מ"שניידר" הציגה בכנס מחקר פיילוט בנושא אשפוז בית של ילדים. כפי שדיווחנו בדוקטורס אונלי, החל מדצמבר 2022 הוצעה חלופה של אשפוז בית לילדים במצב אקוטי אך יציב, שגרים במרחק של 20 ק"מ מבית החולים. במסגרת הפיילוט טופלו 42 ילדים, רובם (93%) הגיעו דרך חדר המיון. 95% מהם החלימו באשפוז הבית ורק 5% (שני ילדים) נזקקו לאשפוז חוזר בבית החולים. אורך אשפוז הבית הממוצע עמד על חמישה ימים וכל המשפחות דיווחו על רמה גבוהה של שביעות רצון.

מערך אשפוז ביתי בפיקוח רפואי נחנך לאחרונה גם ב"שיבא", כפי שדווח בדוקטורס אונלי, והוא מאפשר תכנית מעקב ביתי צמוד לילדים הסובלים ממצבים רפואיים מורכבים לאחר ניתוחי לב.

נשיא ויו"ר "צבר רפואה", ד"ר איתמר עופר, ששימש כיו"ר שותף למארגני הכנס בברצלונה ומכהן כיו"ר שותף של WHAHC - הפורום הבינלאומי לאשפוז בית, אמר ל"ישראל היום" כי היעד הוא להגיע לכך שבתוך שנתיים, כ־15% מכלל האשפוזים במחלקות הפנימיות בישראל יהיו באשפוז בית. "כיום אנחנו עומדים על 8%. הכוונה היא להגיע ל־700-600 מאושפזים בכל רגע נתון בבית באותן מחלקות. הכנס הזה מלמד אותנו שלשם הולכים שירותי הרפואה בעולם".

נושאים קשורים:  ד"ר איתמר עופר,  ד"ר גילת ישרים,  אשפוז בית,  כנס בינלאומי,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
19.04.2023, 20:06

מה המשמעות של אשפוז בית לפגים, בשבוע 35 שממילא משוחררים הביתה אם אין להם בעיות אכילה, תרמורגולציה, או אפניאות?? זה לא אשפוז. זה ביקור בית